Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Matti XC60 - 15.10.2020, 09:27:07
-
Tervehdys.., Työn alla XC60 v. 2012 ja kohteena etujousen vaihto. Vanha pätkähtäny poikki ja uusi pitäisi saada tilalle. Ongelmana vain on miten tuon vanhan jousipakan saa mahtumaan tuolta lokasuojan sisältä pois. Pitääkö myös tuo "kolmio" tukivarsi purkaa kokonaan autosta irti, että saa putoamaan tuon jousipakan riittävän alas?
-
Hei,
Koko tolppa tulee nätisti, kun irrottaa vain koiranluun. vähän painaa alatukivartta alas, niin mahtuu. Vaihda molemmat puolet samalla sekä iskarin kääntölaakerit, niin et kohta tarvitse avata uusiksi. Noissa kun tahtoo noin 200tkm kohdilla nuo etujouset paukkua. Jos vähän enemmän haluat tilaa, niin irroita raidetangon pää. Itse en nähnyt tarpeelliseksi sitäkään irroittaa.
-
Hei,
Koko tolppa tulee nätisti, kun irrottaa vain koiranluun. vähän painaa alatukivartta alas, niin mahtuu. Vaihda molemmat puolet samalla sekä iskarin kääntölaakerit, niin et kohta tarvitse avata uusiksi. Noissa kun tahtoo noin 200tkm kohdilla nuo etujouset paukkua. Jos vähän enemmän haluat tilaa, niin irroita raidetangon pää. Itse en nähnyt tarpeelliseksi sitäkään irroittaa.
Joo näin se käy. Tosiaan tuo kääntölaakeri on kans näppärä vaihtaa samalla. Ne on kulutus tavaraa näissä. Tai ainakin s60 on...
-
Mikä on kun xc60 etuiskarin vaihto-ohjetta tai videota ei löydy mistään? Harvinaisen hankalan näköinen systeemi. Saako siis koko iskaritolpan tuolla kuvatulla tavalla, eli painaa alatukivartta alas, pois ilman massiivista purkamista?
-
(https://i.ibb.co/qxwRxDP/N-ytt-kuva-86.png) (https://ibb.co/qxwRxDP)
(https://i.ibb.co/61Qm0Ny/N-ytt-kuva-87.png) (https://ibb.co/61Qm0Ny)
Onko noista apua ota iskarin yläpäästä kolme pulttia pois niin lähtee :)
(https://i.ibb.co/WBC8WGh/N-ytt-kuva-98.png) (https://ibb.co/WBC8WGh)
ja tuo kun kasaat tolppaa huomaa kohdistusmerkit
-
ok, kiitos kuvista. Noin sen olin katsonutkin lähtevän irti. Ihmettelin ettei xc60 osalta tosiaan löydy videota tmv ohjetta kun muista malleista on ohjeita läjäpäin. Osat tulikin just Autodoclta joten pitää alkaa vaihtotöihin joku päivä.
-
ok, kiitos kuvista. Noin sen olin katsonutkin lähtevän irti. Ihmettelin ettei xc60 osalta tosiaan löydy videota tmv ohjetta kun muista malleista on ohjeita läjäpäin. Osat tulikin just Autodoclta joten pitää alkaa vaihtotöihin joku päivä.
Joko on jousi vaihdettu? Omien kokemuksien mukaan ei mene ihan noin helposti XC60:ssä tai sitten niissä on eroja. Samoja vaikeuksia näyttäisi olevan myös muilla https://forums.swedespeed.com/showthread.php?252313-Can-t-separate-ball-joint
-
Tukivarren painamiseen alaspäin ja siellä pitämiseen helpoin tapa on tavallinen kuormaliina joka vedetään tukivarresta toiselle puolelle vaikka vanteeseen kiinni. Ja kiristetään.
-
Joko on jousi vaihdettu? Omien kokemuksien mukaan ei mene ihan noin helposti XC60:ssä tai sitten niissä on eroja. Samoja vaikeuksia näyttäisi olevan myös muilla https://forums.swedespeed.com/showthread.php?252313-Can-t-separate-ball-joint
Vaihdoin 2010 malliseen jouset+iskarit ja iskarin yläpäät sekä 2014 malliseen iskarin yläpäät. Ihan samanlaisia olivat tehdä, se alakynkkä osaa olla tiukassa kiinni iskarin alapäässä, mutta rautakankea ja lekaa, niin avot. Sitä pitää vain rohkeasti painaa (lyödä) alas. Ja tosiaan EN ole irroittanut alapalloa edes, vain koiranluun. Ensimmäisellä kerralla irroitin raidetangon -pään, kun luulin sen antavan lisää tilaa, mutta todellisuudessa ei ollut hyötyä.
-
Tukivarren painamiseen alaspäin ja siellä pitämiseen helpoin tapa on tavallinen kuormaliina joka vedetään tukivarresta toiselle puolelle vaikka vanteeseen kiinni. Ja kiristetään.
Tuo on kyllä hyvä vinkki, kun saa iskunvaimentimen irti alatukivarresta. Monesti olen ottanut koko keulan ylös, että koiranluut on ollut helpompi irroittaa, kun muuten kallistuksen vakaaja vääntää pahasti vastaan ja tullut molemmat renkaat jo valmiiksi irroitettua. Helppo tosiaan silloin jättää toisen puolen vanne paikalleen pistää veto päälle.
-
Toisen puolen vaihdoin tänään. Ei kyllä ole herkkua. Käsittämättömän hankalaksi on tehty. Mikä idea voi olla xc60n kiinnitystapa verrattuna suoraan kiinni pulttaamiseen (v70 taitaa olla pultattu 2kpl alhaalta) jolloin iskari lähtee suoraan irti?? '
Iskari irtosi helposti jalasta kun löin leveän metallipiikin siihen takahahloon. Mutta mutta ei se tukivarsi helposti taivu niin alas että iskarin saisi pois. Vetoakseli irti ja rautakangella apuja niin sitten iskarin sai luiskahtamaan pois. Kerrankin kaikki mutterit aukesivat hyvin mutta aikamoinen vääntäminen tuossa on.
Takaisinlaitossa tuo kuormaliina kikka tuli kokeiltua, sillä saa tukivarren alas melko hyvin ja sitten käsin vääntelemällä iskarin luiskahtamaan koloonsa. Mutta on kaikkiaan älytön systeemi.
-
Kyllä se kolmoskopan seiskakympissä puratti navan melko irti, ahdasta on tukivartta vääntelemällä vaikka apurunkoakin laski...
-
Tuo on kyllä kusinen systeemi kiinnittää iskarit
alapäästä, v50 ja v40cc:n kanssa myös paininut. Mulla oli ennen japseja ja niissä oli helposti kahdella pultilla alapää olka-akselissa.
-
On kyllä muutenkin hankala systeemi, mutta XC60:ssä (ainakin D5, en tiedä voiko olla eroja) ei vaan tukivarsi taivu tarpeeksi alas.
V60 onnistui suht helposti kuormaliinan avulla vain koiranluu irrottamalla, mutta XC60:ssä ei ollut toivoakaan. Yritettiin sitten irrottaa alapalloniveltä, mutta sekään ei mahtunut irtoamaan. Pitää koittaa auttaisiko vetarin irrottaminen vai pitääkö irrottaa tukivarren toinen pää autosta.
-
S80 :ssä puristin jousipuristimilla tolpan kasaan jo paikallaan ollessa, mahtui alapää nousemaan irti. tiedä sitten toimiiko muissa malleissa. Oli sellaset 1 sakaraiset puristimet niin mahtuivat paikalleen.
-
S80 :ssä puristin jousipuristimilla tolpan kasaan jo paikallaan ollessa, mahtui alapää nousemaan irti. tiedä sitten toimiiko muissa malleissa. Oli sellaset 1 sakaraiset puristimet niin mahtuivat paikalleen.
Tämä toimii muissakin malleissa. Ainakin itselläni, kun XC60 sekä S80 volvoon vaihdoin iskarit sekä yläpäät. IKH:lla oli hyvät puristimet, mitkä mahtuu väliin näppärästi tarvittaessa.
-
Vanha ketju, mutta etsin itse aiheesta paljon infoa verkosta, ja vaikea oli löytää..
Kuitenkin, löysin hyvän ohje setin pitkän googlauksen avulla, ja ajattelin säästää muiden vaivaa, ja tarjota linkin kaikille.. Eli tuossa:
https://accessories.volvocars.com/fi-fi/XC60/InstallationInstruction/Pdf/VCC-493174-3
Sielta latautuu PDF, jossa kokonaisuudessaan tuo ohjeistus, josta tuohon otettu ilmeisesti parit kuvat kylkeen...
-
Useampaan volvoon vaihdellut iskareita jne. ja erittäin hyvä keino iskarin alapään irrottamiseen on sen kiinnityspultin laittaminen vastakkaisesta suunnasta ja isompi prikka hahloon. Pultti kiristyy prikkaa vasten ja levittää hahloa. Xc60:tä olen irrottanu alatukivarresta takimmaiset pultit niin varsi liikkuu enemmän alaspäin ja tolpan saa muljautettua alapäästä irti, kun painaa ja vetää itseään kohti. Tolpan yläpää kannattaa pitää vielä kiinni. Lisäksi koiranluu ja abs anturin piuha irti.
-
Tuo helevetin iskarin alapään systeemi on Voorttia, siksi niin kusinen.
Ei tuo toki mikään ihme homma ole. Ekaa kertaa tekevälle tietysti tuottaa luomisen tuskaa enemmän. ;D
-
Tuo helevetin iskarin alapään systeemi on Voorttia, siksi niin kusinen.
Ei tuo toki mikään ihme homma ole. Ekaa kertaa tekevälle tietysti tuottaa luomisen tuskaa enemmän. ;D
Ellei särje sitä jumiintunutta pulttia siihen olkatukeen. *kahvia-> Niitäkin on nähty.
Siis jos ja kun irroittaa alapallon olkatuesta. Iskarin olkatukeen kiinnittävä pultti ei niin helpolla jumita. Tai no... :uglystupid2:
-
Ellei särje sitä jumiintunutta pulttia siihen olkatukeen. *kahvia-> Niitäkin on nähty.
Siis jos ja kun irroittaa alapallon olkatuesta. Iskarin olkatukeen kiinnittävä pultti ei niin helpolla jumita. Tai no... :uglystupid2:
Niin nimenomaan tuo Tai no... ;D On tullut tehtyä tuo homma joskus tosiaan niinkin että koko kynkkä pois napoineen niin on välttyny katkenneen pultin porailulta.
-
Rupesi etupää narisemaan rattia kääntäessä niin ikävästi, että pakko on tuolle jotain tehdä.. Kokeilen vaihtaa pelkät yläpään laakerit.
ymmärsinkö nyt oikein, että, kun yläpään pultit avaa ja koira kuin irrottaa, iskari mahtuu tulemaan kotelostaan pois ja sopii tulemaan sivulle, missä sopii puuhastelemaan tuon uuden laakerin paikalleen?
Vai pitääkö ottaa olkavarsineen päivineen irti ja ruuvipenkissä tehdä?
Autona -14 xc70
-
Itselleni vastaten, ja jos tätä foorumia joku enää lukee..
Iskarin yläpää ei sovi tulemaan ulos pelkästään koiranluu irti alatukivartta vääntämällä...
Abs tunnistinjohto irti, Alapallo auki, raidetangonpää irti, jarrusatula irti, vetari irti ja yläpuolelta pyyhkijät irti jotta saa akvaario kotelon kannen pois ja iskarin yläpään pultit irti. Nyt hyppää iskaritolppa napoineen päivineen pois.
Jos iskaria tarvitsee irrotella navasta, se käy nyt helposti. Kiinnityspultti auki ja toisesta päästä takaisin, peltirikka, tai joku latta uraan ja pulttia kiertämällä saadaan rakoa isommaksi ja iskari putoaa pois.
Autossani narinan aiheuttaja oli alapallonivel. Sekin on vaihdettu trw merkkiseen pari vuotta sitten ja nyt jo rutisee. :o Lisäsin sen sisään vaseliinia ja katsotaan nyt miten pitkään pysyy hiljaa.
Yläpään laakerin vaihdan nyt samalla kun kerran tuli irrotettua.
-
Itselleni vastaten, ja jos tätä foorumia joku enää lukee..
Turhaa kärsimättömyyttä, kyllä tätä varmaan joku lukee. Luithan itsekin.
Aina ei vastaukset tule nappia painamalla. Tämähän on vapaaehtoishommaa, ei tästä makseta eikä kysyminenkään maksa.
-
Turhaa kärsimättömyyttä, kyllä tätä varmaan joku lukee. Luithan itsekin.
Aina ei vastaukset tule nappia painamalla. Tämähän on vapaaehtoishommaa, ei tästä makseta eikä kysyminenkään maksa.
Mahtavaa! Sain edes yhden vastauksen!
Tiedän että on vapaaehtoistoimintaa. On näitä luettu ja vastailtu volvolandiasta lähtien. Alkaa vaan olla jo aika mones keissi, johon olen itse itselleni vastannut ja alkaa epäilyttää, että onko kaikki harrastajat jo siirtyneet naamakirjaan/merkkiliikkeen palveluihin.
-
Mielenkiinnosta kysyttävä et eikö xc volvosta voi irrottaa iskaria alapäästä paikallaan nii jää tuo turha säätö pois? Ainaki s60 irtoaa todella helposti, juurikin tuon levittämisen avulla. Meinaan niin ku alapää irti ja sit yläpää, lähtee iskari paketti nätisti alas.
Voi iskarin irrottaa, mutta alatukivarsi on kovin jäykkä taipumaan alas, haastava saada iskari välistä pois. Voi se mahtuakin
Tässä tapauksessa etsittiin narinan aiheuttajaa ja se oli sittenkin alapallo. Eli samapa se oli koko tolppa irrottaa paikaltaan ja sai kunnolla rasvattua nivelen.
Yläpään laakeria aluksi epäilin ja kun se tuli ostettua, niin vaihdoin sen samalla.