Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: tassu70 - 15.10.2020, 10:21:16
-
kyselin kevättalvella tuosta 940-91 kylmäkäynnistin venttiilistä, kun volvo käynnistyi huonosti, mutta tuli kesä ja ei mitään propleemia, mutta kylmät tulevat ja ongelmat alkavat, Minä ymmärtäisin että venttiilin kautta saa ylimääräistä bensaa imusarjaan, mutta en ole oikein kärryllä sen toimintaperiaatteesta, Osaisko joku viisata, olen vähän epäillyt että venttili olisi rikki, mutta voihan se olla myös sähkön puutteesta,, löytyisikö keltään tälläistä venttiiliä ??
(https://i.ibb.co/cwVfqCy/index09oiuy-2.jpg) (https://ibb.co/cwVfqCy)
-
Ota irti, ja anna 12volttia liittimiin, jätä bensaletku kiinni. Pitäisi ruiskaista bensaa, kun käännät virrat päälle autoon. Jos ei, se on rikki.
Mulla on ylimääräinen Janakkalassa, lähettää en jaksa.
-
Kiitos,, Minä kyselin tästä systeemistä, Eräs kaveri kertoi (volvolla korjaamolla työnjohtaja) että siinä pitäisi olla vielä yksi anturi jonka läpi virta kulkee, eli se lämpöanturi joka laskee virtaa läpi vain kun kone on tarpeeksi kylmä, ja hän kertoi että startatessa se saa virran kylmäkäynnistin venttiilille, Pitää nyt tutkia, ehkä helpoin konsti laittaa painonappi jota painaa samalla kun starttaa..
-
Tuon ikäsessä sitä korjaamon ukon mainitsemaan anturia ei ole, vaan ecu ohjaa tuotakin suutinta starttitilanteessa. Tuonikäsessä myös niitä ecuja on vioittunut eri asioita ohjaavien trankkujen osalta, kuten suuttimien ja bensareleen ohjaustrankut, en näe miksi tuo starttisuutin olisi kovin erilainen tilanne. Testaile siis sen suuttimen itsensä toiminta, ja jos se on ok niin hyvin helposti lähtisin tarjoamaan ecun vaihtoa...
-
tarkoitatko trankuilla transistoria, ja mikä tämä ecu on, sorry, olen jo vanha ukko enkä kaikkia oikein ymmärrä
-
tarkoitatko trankuilla transistoria, ja mikä tämä ecu on, sorry, olen jo vanha ukko enkä kaikkia oikein ymmärrä
Trankku = transistori
Ecu = enginecontrolunit eli suomeksi moottorin ohjainboksi.
Onhan se mahdollista että noissa vanhoissa ohjainbokseissa on joku transistori tai muu komponentti ajan myötä mennyt rikki
-
kiitos :)
-
missähän tämä boksi siaitsee ??
-
Moottorinohjainlaite on apparin jalkatilan oikeanpuoleisen sivupaneelin takana.
-
kiitos, :) kaivellaan sieltä
-
Siis auto on ihan sähköruiskullinen?
Jos tuo kylmäkäynnistys suutin ei ruiskuta vika voi olla myös ecun/sytytyksen lämpötila anturissa. Kannessa 3 syl imupuolella siellä alimmaisena. Tai sen lämpöanturin johdoissa liittimissä tai siellä mihin ne menee. Toinen nasta mittaa eculle ja toinen sutkäpurkille koneen lämpötilaa. Yhdessä omassa oli sytkäpurkille menevä piuha poikki ja ei lähteny muuta kun roikkalämmityksestä käymään. Kesähelteellä ja kuumaks ajettuna toimi hienosti. Ja vikakoodin lukijalla konehuoneesta sain koodin puuttuvalle tai epäkelvolle signaalille sytkäpurkin lämpötiedosta.
-
Jos se moottorinohjainlaite (ecu) on rikki, niin sen tilalle voi vaihtaa uudemman moottorinohjainlaitteen, jolloin kyseinen lisäsuutin jää kokonaan pois käytöstä. Yksi hajoava osa vähemmän.