Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: Reyo - 17.10.2020, 13:42:00
-
Uutena Volvo 850 omistajana apuja kyselen kun auto on vielä vieras ja oma osaaminen loppui.
Mikä mahtaisi olla avuksi ?
Volvosta tulpat ja tulpanjohdot vaihdoin ja samalla mittasin puristuspaineet. Irroitin bensapumpun sulakkeen puristuspainemittauksen ajaksi ja muistin laittaa takaisin paikalleen. Kokoon ja käyntiin. Vaan eipä käynnistynytkään !
Konehuoneessa kuuluu mielestäni uusi ääni, kun virrat laittaa päälle, sirinä ja äänilähde on joutokäyntiventtiili. En ole ennen ainakaan huomannut että se olisi sytytysvirrat päällä, kone seis, sirissyt omia aikojaan.
Kun virrat laittaa päälle niin kaikki valot syttyvät kojetauluun, SCR ja ABS sammuvat hetken kuluttua,kuten kuuluukin ja muut valot jatkavat iloisesti palamista. Jopa käsijarruvaroitusvalo palaa vaikka käsijarrun vapauttaa. OUTO JUTTU ?
Mikä on se jatkuva, hyvin nopea naksutusääni mittaritaulun takana, en ole sitäkään ennen huomioinut.
Startatessa pyörittää moottoria kyllä mutta ei edes lupaile käynnistyä. Bensaa tulee pikkuventtiilistä kiskon päästä pieni ruittasu käynnistysyrityksen jälkeen venttiiliä raotettaessa. Strobolla varmistettu että tulpille tulee sytytyspulssi.
Vikakoodit luin: 223 joutokäyntiventtiili ja 121 ilmamäärämittari.
Miten nuo olisi voineet rikkoontua tulppien vaihdossa ? Ja mikä poltattaa niitä mittarivaloja ? Eli jotain outoa on sattunut ja tapahtunut. Voisi äkkiä kuvitella ettei vika olisi noissa koodeilla osoitetuissa vaan jossain muualla.
Akkua on ladattu ja siellä riittää voimaa.
Pari päivää olen yrittänyt ongelmaa ratkoa mutta oma osaaminen ei riitä. Ja tämän mallin kun piti olla vielä vailla kaiken maailman sähkö- ja elektroniikkatikoja ja vanhanliiton autoilijankin huollettavissa ja korjattavissa melkein kotikonstein.
Autolle olisi melkoinen tarve joten hyvistä neuvoista ja korjausvinkeistä olisin kovin kiitollinen. Kyllä hyvät arvauksetkin on tyhjää parempia. Kun meinaan ei tuolla Pohjolan liikenteen isossa tallissa kauaa enää tarkene vikoja etsiä saati korjata.
-
Laitoitko orkkis tulpat+johtosarjan? Olet tarkistanut, että johtojen järjestys on virranjakajalla varmasti oikein?
Tulpanjohtosarjoista on aikaisemmin kirjoiteltu havaintoja, että kasipätkä on aika niuho näistä johdoista.. eli jos ovat jotain tarvikemallia, vika saattaa olla ihan siinäkin.
Vikakoodithan saattaa olla vanhoja, ellet niitä ole hiljattain nollannut. IMM tosin voisi olla myös syyllinen, mutta olisihan se aika sattumaa, että päättäisi hajota tämän remontin yhteydessä.
-
Ensimmäisenä testaisin tuleeko kipinää. Irtotulppa kiinni tulpanjohtoon ja makaamaan koneen päälle. Sen jälkeen voisi tarkastaa virtareleen virtarele flektin päällä siinä imuputken vieressä. Niistä joskus pettää tinaukset ja silloin suurin osa järjestelmästä ei saa virtaa.
Kun virrat laittaa päälle niin kaikki valot syttyvät kojetauluun, SCR ja ABS sammuvat hetken kuluttua,kuten kuuluukin ja muut valot jatkavat iloisesti palamista. Jopa käsijarruvaroitusvalo palaa vaikka käsijarrun vapauttaa. OUTO JUTTU ?
Noin kuuluukin olla, sammuvat kunhan auto on käynnissä.
-
Kyllä kipinää tulee. Johdot on varmasti oikein ja mittasi ohmit, ok ovat. Tuota virtarelettä koetan tutkia seuraavaksi.
Huomenna taas koetetaan ja luen uudet vikakoodit, edellisen omistajan jäljiltä olivat ja lamban valo paloi ostettaessa.
Päätin käydä auton läpi josko jossain Jallu luuraa ja saattaa auto "varmaan käyttökuntoon". Nyt on 1200 kg romurautaa ja täyttymättömiä toiveita.
Tämä päivä meni lisävahinkoja tehden. Siitä uusi aihe.
-
Onko bensapumpulle sellainen leveä lattasulake, onko se riittävän tiukasti paikallaan?
Jouduin taivuttamaan sulakkeen kielekkeitä kun asettui niin löysästi paikalleen ettei kone käynnistynyt.
-
Olikos näissä se että jotkut tulpanjohtosarjat myytiin väärin 10 ja 20 venttiilisten välillä?
-
Olikos näissä se että jotkut tulpanjohtosarjat myytiin väärin 10 ja 20 venttiilisten välillä?
En ole huomannut eroa.
-
Viimeksi kun ostin 10venttiiliseen niin tuli 20v johdot vaikka numerot oli just 10v. eli piti tilata 20v johdot.
Tästä ketjusta löytyikin jo tietoa, että mister-auton "orkkis" Bougicord johtosarja ei sitten passaa.
Omasta, vanhasta johtosarjasta löytyi myös numerosarja 12.232 (löytyi tulpan hatun varresta) ja pienellä tutkimustyöllä selvisi, että Volvon osanumerolla 9135700 saa sopivan sytytysjohtosarjan 20-venttiilisiin autoihin ja 9135701 nähtävästi 10-venttiilisiin autoihin. Volvon 9135700 vastaa Bougicordin osanumeroa 6468 ja 9135701 vastaa taas Bougicordin 6469 osanumeroa. 9135700 sarjan hatut ovat matalempia verrattuna rinnakkain 9135701 sarjaan.
-
Pitää tuo ulkoilman viileys pois vianetsinnästä mutta. Tuon huomasin asentaessani tulpanhattuja että jäivät korkeammalle kannesta ylös siis, kuin vanhat. Ovat siis 10 v koneeseen tarkoitetut. Mekaaninen sopivuus siis huono, toimivuutta tuo ei estä, mitattu on ohmit kuten kerroin. Kunhan taas tarkenee, jatkan ongelman ratkomista Volvon vierellä.
-
Ota se imm johto irti ja kokeile käynnistää.
Jos lähtee käyntiin niin imm on viallinen.
Ne voi hajota helposti pienestäkin osumasta.
T:kerran ajossa hajonnut ja päässyt kotiin asti kun otti johdon irti. (Käy varaohjelmalla silloin)
-
Ihme ja kumma.
Tässä muutaman päivää olen naapurien ihmetykseksi seisonut Volvoni vierellä, milloii missäkin asennossa konepellin alle kumartuneena käymättömyyden vikaa jäljittäen.
Jatkojohtoviritelmin on ehkä jo vanhakin akku ollut latauksessa useamman päivää ja viime yön sateen jäljiltä korjasin viritelmät taivaalta talteen. Ja taas koettamaan josko se sittenkin . . .
Ihme ja kumma. Todella pitkän starttauksen jälkeen, joko starttimoottori sulaa tai auto lähtee käymään tyylillä, Volvo heräsi vähä vähältä eloon ja jäi kun jäikin ontuen käyntiin. Hetkessä käynti kuitenkin tasaantui ja kaikki tuntui taas olevan kohdallaan. Seuraava käynnistys onnistui yhtä lailla kuin ennen " remonttia". Koeajon jälkeen voi vain todeta että kaikki on kunnossa ja toimii.
Moisia ihmeparantumisia ei ole kyllä sattunut parin viimeisen tuhannen vuoden aikana montaakaan. Mikä oli, en tiedä. Miten korjaantui, en osaa sanoa kun mitään en osannut asian hyväksi tehdä.
Kiitos kaikille. Volvo kulkee taas !
-
Koit siis liimaventtiili tilanteen.
Satuitko siirtämään autoa hieman ennen remonttia? Saattoi myös puristuspainemittaus tehdä tuon.
-
Auto kyllä mielestäni seisoi samoilla sijoillaan ennen remonttia useita päiviä.
Voitko valaista vähän lisää ? Miten tuo painemittaus olisi voinut käyntiin lähdön sotkea ? Ja mikä on tuo liimaventtiili ? Voiko tuollaisesta tapahtumasta päätellä jotain esim. moottorista tai sen kunnosta. Tiedonhalusta kysyn, uutta asiaa kun tuntuu olevan vanhalle jäärälle.
-
Juu eiköhän siä oo vaan jättäny venttiilit vähän töitä tekemättä. Joko jääny ravolleen tai sitten hytikkakupit ei oo saanu ölppää eikä oo ollu nostoa tarpeeks.
Moottorin sisäpesu ja uudet öljyt koneeseen.
-
Mitkäs ne puristukset muuten oli? Oma oli herkkä liimaventtiilille jos ajoi kylmänä alle puolen kilsan matkan. Joskus vaimo soitti kaupan pihasta että ei lähde käyntiin, mutta lähti sitten kuitenkin kun käski startata _piitkään_
-
Se liimaventtiili on aika jännä. Joskus katoaa kokonaan puristukset mutta on myös välimalli että nostajat jää pikkaisen kantamaan. On puristuksia mutta ei sytytä.
Perinteisin tapa saada tuo aikaan on siirtää kylmää autoa pikkaisen.
-
Aatamin aikaisella mittarilla niitä koetin mittailla. Kolmessa noin 10.5 ja kahdessa noin 8.
Mittari vuoti niin paljon että tuo ero on verrannollinen aikaan jonka kesti vääntäytyä ohjauspyörän takaa konehuoneessa olevaa mittaria lukemaan. Yksin ei kunnon tulosta saanut ja lopetin mittailun. Jos sattuu joskus joku apumies paikalle niin jatketaan mittauksia. Käy tasaisesti ja katsastuksesta pakotesti ok.
Joskus maailmassa jossain kävin puristuspainemittauksessa joka tehtiin tulpat paikoillaan, anturijohdoilla jotenkin. Kuka osaisi tuota selittää, aikaa mittauksesta varmaan jo 40 vuotta tai enemmän ? Oli nopea, helppo, siisti ja tietysti suhteellinen ja epätarkka.
-
Virtamittari tyyppisellä pystyy mittaamaan puristukset mutta tulos on vain sylinterien keskinäistä vertailua.
-
Oikean etuvalon takana pitäisi olla punavihreä johto, jossa liitin päässä, siihen voi antaa plussaa akulta => pyörittää starttia mutta ei käynnisty, ainakin jos on virrat pois päältä. Kätevä mittailla puristuspaineet yksinään. Kannattanee tarkistaa toisenkin kerran että vaihde on vapaalla ennenkuin pyörittelee konetta tuolla konstilla...