Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: nottingham - 17.10.2020, 17:59:13
-
Tein topikin kun tärinää ja tarinaa nyt on sen verran.
Mistä voisi johtua:
-Tärinä kun painaa jarrua auton ollessa paikallaan? Tuntuu rattiin ja äänitaajuus kabiinissa selvästi vaihtuu.
-Tärinä kierrosalueella 1500-1850 ajaessa? Tuntuu rattiin.
-Vaihteiden satunnainen huono/tahmea kytkeytyminen?
-Klonksahdus liikkeelle lähdettäessä tai klonksahdus veto pois ja päälle ajaessa? Parkkihallissa käänneltäessä hiljaisessa vauhdissa ratissa tuntuu klappi jossain kohtaa, liittyykö tähän?
Tehtyä:
-Vauhtipyörä ja kytkinremontti.
-Moottorin taaempi alatukikumi + oikea sivutuki + vaihteiston pitkätukikumi keskellä, tämä tosin piti vaihtaa takaisin vanhaan kun uudella tärinä oli melkoinen. Uusi on Motonetin Lemförder.
-Vasemmalla puolella oleva pohjaanlyöntikumi ei ota apurunkoon, tilaa jää alta tarkasteltaessa ihan ok verran.
-Apulaitehihnan puolella ei kummallisuuksia silmin nähden.
-Kaikki iskarit ja yläpään laakerit vaihdettu.
-Alatukivarret uudet.
-vetarin napapultti on kireällä.
Kytkimen boorissa on rasvaa, vaihteiden huono kytkeytyminen ei johtune siitä. En ole varma onko laatikossa Volvon omat öljyt vai jotain muuta. Moottorin ylempi tukikumi silminnähden ok.
Mitä voisi vielä koittaa?
-
Aika paha. ABS yksikössä voisi olla tinauksia irti. Ne laatikon öljyt kannattas vaihtaa oikeisiin. Se kolahdus voi tulla, jos vetarin napapultti on irti.
-
Vetarin napapultti on kireällä, lisäsin tuohon aloituspostaukseenkin.
-
Tarkista moottorin yläpuolinen tuenta, minulla se aiheutti klonksahteluita.
-
Se on ainakin silmämääräisesti ja vääntelemällä tuntuu ok:lta.
Voiko kytkinremontissa jäädä jokin täristämään juuri noilla kierroksilla? Vauhtipyörän väsymisestä tuttua kolinaa ei kuulu.
-
Kannattaa se kans tarkistaa siitä yläpuolen tuennasta että se on oikeasti keskellä.
Vaihdoitko kaksoismassan tilalle perinteisen kiinteän vauhtipyörän?
EDIT: vielä yks juttu tuli mieleen, laturin vapaakytkin jos sökö niin se kyllä tärrää konetta
-
omaan s60 d5:n tärinöihin auttoi ylätukikumin vaihto.vanhassa kumissa ei mitään näkyvää vikaa mut tärinät loppui siihen.klonksahdukseen lähtiessä en ole löytänyt mitään järkevää syytä, kaikki vaihdettu etupäähän mut ei mitään apua.
-
Ylätukikumia olen käyttänyt irti ja tutkinut ja vaikuttaa ihan ok:lta. Se on kerran vaihdettu ja on sitä parempaa mallia.
Jos kaikki kumit ok, mikä olisi seuraava kohde mitä tarkastella?
-
Onko etukelkan kumit ehjät