Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: blitzzer - 20.10.2020, 15:06:43

Otsikko: V50 2.0D -07 käynnistysongelmat
Kirjoitti: blitzzer - 20.10.2020, 15:06:43
Hei

Ongelma on muutaman kuukauden ajan pahentunut ja nyt ei enää edes lupaa startatessa. Aluksi ei pyörittänyt kunnolla starttia ja tämä korjaantui kiristämällä solenoidin päästä johdon kiinnitys (oli löystynyt) ja akun vaihdolla. Olisiko startti/solenoidi voinut ottaa tästä itseensä? Tuntuu kyllä starttaavan täydellä akulla normaalisti.

Sitten ongelmaksi muodostui varsinkin kylmänä että joutui starttaamaan useamman kerran pitkän aikaa ja kaasulla avittamaan että lähti käyntiin. Nyt jäin pari päivää sitten kaupan pihaan tuolla kun akku meni tyhjäksi startatessa. Kotiin lataamaan akku täyteen ja taas muutaman yrityksen jälkeen käyntiin ja kotipihaan. Ja nyt ei siis edes lupaa.

Aiemmin ongelmana oli myös nykiminen kiihdytyksissä ja tehottomuus/vikatilaan meno ja nämä korjautuivat polttoainesuodattimen vaihdolla ja volvon raato toimi normaalisti kunhan sen sai käyntiin.

Hehkut ja releen mittasin, vastusarvot (pistokkeelta) olivat 0.6-7 markettimittarilla, rele vetää ja jännite (n. 12v) menee hehkujen nelinapaiselle pistokkeelle asti.

Kaasuläppäkotelon sammutusläpän mekanismi on tuosta lähtenyt kävelemään ja kiilasin läpän auki-asentoon niin ei pitäisi vaikuttaa käynnistykseen?

Vikakoodi tulee ilmeisti täyttymässä olevasta hiukkaspöntöstä, voiko vika olla tuolla että se on nyt tullut tiensä päähän? Regenerointi on kokeiltu pari kertaa aiemmin, ei vaikutusta. Paine-eroanturi(?) johtosarjoineen vaihdettiin aiemmin kesällä lääkkeenä tuohon nykimiseen korjaamolla, ei vaikutusta. Voiko tukkoinen egr estää käynnistymisen?
Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 käynnistysongelmat
Kirjoitti: mikazu - 21.10.2020, 11:46:42
Monta mahdollista vikakohdetta voi olla. Pyöriikö startti kunnolla? Jos startti ei pyöri tarpeeksi nopeaa niin ei jaksa nostaa riittävää rail painetta, että lähtis käyntiin. Startti on helppo irrottaa ja puhdistaa. Itellä startti tuli kuntoon kun vaan huolellisesti puhdisti.
Toinen ongelma voi olla polttoainepuolella. Jos repii jostain liikaa ilmaa niin ei varmasti starttaa. Jos saat vielä käyntiin, niin tarkista läpinäkyvästä letkusta suodattimen jälkeen meneekö ilmakuplia. Jonkunverran näissä menee aina ilmakuplia, mutta jos pitkänä vanana menee kuplaa niin jossain isompi vuoto.
Joku suutin voi myös vuotaa, ohivuotomittauksella saa tarkistettua ne.
Hehkuilla ei oo merkitystä käyntiin lähtöön vielä näillä keleillä, mutta sieltä jää kyllä vikakoodi jos kaikki ei oo kunnossa. Vikakoodit kannatta lukea esim Vidalla tai jollain muulla jolla saa kaikki koodit ulos. Samalla kannattaa seurata livedataa rail paineesta.
Hiukkasloukulla tuskin on vaikutusta käyntiinlähtöön, jos se ei ole ihan totaalisen tukossa. EGR tuskin vaikuttaa tuohon myöskään, sen voi testata ottamalla piuhan irti.
Otsikko: Vs: V50 2.0D -07 käynnistysongelmat
Kirjoitti: blitzzer - 21.10.2020, 17:39:41
Taisi vikakohde löytyä kun otin startin irti. Tainnut olla jo pidemmän aikaa starttaamatta kunnolla niin olen pitänyt normaalina tuota starttia.  :buck2:

Oli starttimoottoria kasassa pitävät kaksi pitkää pulttia löysällä ja on startin runko sulanut molemmin puolin saumaa. Ei se ihme ettei kauaa tarvinnut startata kun oli akku tyhjä.

Huomenna näkee korjaantuuko vika kun aamusta tulee tehdaskunnostettu startti (140€ oli hintaa).

Muoks:
Lähti eka pyörähdyksellä uudella startilla. Meni varmaan juuri noin ettei pyörittänyt tarpeeksi ja nostanut polttoaineen paineita