Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: timiz - 20.10.2020, 17:04:00
-
Apua kaivataan. T4:sta meni kansipahvi pari vuotta sitten. Kansirempan jälkeen toimi moitteettomasti vuoden ja sitten alkoi viemään jäähdytysnestettä. Tutkittiin ettei ole vuotoja ja niitä ei havaittu. Mitattiin puristuspaineet myös millä koitettiin todeta onko kannessa halkeama. Nesteet ei sekaisin eikä muitakaan oireita mikä voisi olla vikana.Korjausopas antaa arvoksi 11-13 bar ja sylinterien maksimiero 2bar. Alla mitatut paineet.
1. 10,756
2. 10.756
3. 11.032
4. 11.721
Autolla ajettu n.385 tkm.
Kun ei keksitty minne neste häviää niin epäiltiin, että vuotaako vaikka lämppärin kenno vaikkakaan siitä ei ollut merkkejä näkyvissä. Sitten kokeiltiin STP jäähdytysnestejärjestelmän tukkimis ainetta. Tämä aiheutti taas sen että nestettä ei enää häviä vaan järjestelmä paineistuu ja tunkee nesteet pihanne paisuntasäiliön korkista. Korkki on uusittu ja kansirenpan yhteydessä uusittu jakopää. Vesipumppu on mallia tarvike ja olen niinstä lukenut että voisi aiheuttaa vastavaa ongelmaa tuollainen muovilapainen tarvikepumppu. Onko kellään antaa vinkkejä mistä alettaisiin asiaa tutkimaan ja korjaamaan. Apuja tosiaan kovasti kaivataan.
-
Esim. lohko voi olla halki.
Paljonko sitä jäähdytysnestettä hävisi, ja paineistiko jäähdytysjärjestelmää sekä oliko paisarissa pakokaasujen hajua?
Tuo aine kyllä on nyt viimeistellyt sen silleen, ettei oikein välttämättä jää vaihtoehtoja kuin pistää konetta nappuloiks..
Ei ole henk.kohtaista kokemusta tommosen aineen aiheuttamien tukoksien poistosta, mut sen mitä oon nähny ja kuullu niin aika vaikeeta ollut. Ei toki todennäköisesti samaa tavaraa ole ollut.
-
Pinta paisuntasäiliössä elää aika paljon x40 normaalistikin, tietysti jos säiliö menee totaalisen tyhjäksi niin vetää sekaan ilmaakin joka sekoittaa vuotokohdan selvittämistä lisää ellei ruuvista ilmaa koko systeemiä..
Omassakin oli hiljalleen koveneva vuoto joka paikallistui lopulta näkyvään vanaan ylävesiletkuun, puuttui silloin kun näki silmin vuotokohdan jo 1,5l nestettäkin.
Kuten Juho_ totesi niin tuon stp tukkimismömmön jälkeen ei oikein auta kuin osiksi purku. Voi huonolla säkällä olla termarissakin tuota moskaa kanittamassa muiden mm jäähdyttimen ja lämppärinkennon tukoksien ohella.
-
Mitattu tulppien vaihdossa omastakin puristuspaineet, on 2.0T mittarissa 285tkm ja jokainen pytty näytti tasan 12.00 Piti mitata toisesta autosta pari pyttyä kun tasaisuudessa epäilytti näyttääkö mittari varmasti oikein. Tätä konetta ei ole koskaan aukaistu.