Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Hietaz - 23.10.2020, 15:36:06
-
Pari viikkoa sitten vaihdoin öljyt ja suodattimen sekä tottakai suodattimen tiivisteen. Auto pyysi lisää öljyä vaikka laitoin oikean määrän samassa huomasin että suodattimelta valunut öljyä laturin päälle. Ilmeisesti aika monelle käynyt vastaava joten hakemaan alkuperäistä suodatinta jonka mukana tulee tiiviste. Matkalla ilmoitti "laturivika huolla heti". Ajattelin että akku tiensä päässä kun alkuperäinen akku vielä paikallaan joten uusi akku tilalle. Ensikäynnistys eikä vikailmoitusta hetkeen tullut mutta jokusen minuuttia kun oli käynnissä paikallaan sama ilmoitus palasi. Voiko tuo johtua öljyn valumisesta laturin päälle? Voiko auttaa pelkkä öljynsuodattimen vuodon korjaus putsaamalla ja uusimalla suodatin sekä tiiviste? Huomasin myös että korvaava suodatin hieman eri kokoinen, nyt paikalla korvaava: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/157097/653917?cat= ja alkuperäisen ostin: https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/158490/796340?cat=
Alkuperäinen kuitenkin 3mm matalampi esimerkiksi joten eikö se jo voi aiheuttaa tuon vuodon?
Miten tuo laturi kannattaa putsata? Electrospraylla ja paineilmalla vai brakecleanerilla ja paineilmalla? Paineilmaa ajattelin laittaa kevyesti.
Vai joutuuko tässä laturin vaihtoon :'(
Vikakoodit saan vasta huomenna luettua kun pajalle pääsen.
Anteeksi epäselvästä tekstistä ja pohdinnasta :D Kiitos jo valmiiksi!
Auto tosiaan siis XC60 D3 AWD 2010 loppuvuodesta otettu käyttöön mutta 2011 vuosimallia.
-
Laturin irroitus, purkaaminen, putsaus vaikka jarrukliinerillä ja luultavasti jännitteensäätimen vaihto ja laakerin rasvaus tai sitten uusi laturi tilalle.
-
Laturin irroitus, purkaaminen, putsaus vaikka jarrukliinerillä ja luultavasti jännitteensäätimen vaihto ja laakerin rasvaus tai sitten uusi laturi tilalle.
Vähän veitsen kääntöö, mut näiden vuoksi olen itse käyttänyt merkkihuollossa.. Säästää pidemmän päälle euroja
-
Ekaa kertaa jäi huollon jälkeen öljyä vuotamaan vaikka kolminumeroinen määrä jo autoja tullut huollettua. Täytyy sanoa että aika p@sk@ tuo ainakin D3 koneessa oleva öljynsuodatinjalka ratkaisu. Onneksi tuosta saa laturin irti viidessä minuutissa joten helppo juttu ja tulipa sekin uusittua :D
-
Vähän veitsen kääntöö, mut näiden vuoksi olen itse käyttänyt merkkihuollossa.. Säästää pidemmän päälle euroja
Ei tämä ollut varmaankaan aivan ensimmäisen 10 vuotta vanha auto, josta porsii laturi. Mahtoiko olla mitään tekemistä öljyvuodon kanssa.
-
Siis ei tullu tiivistettä tuossa halpis putsarissa? Itse aina ostan tuon motonetin halvan kun siinä on muovipäädyt eikä mitään pahvi kuraa. Tiiviste tullu aina myös eikä mitään ongelmia ollu.
-
Nyt kun jonkun aikaa ollut uusi laturi paikallaan ja kaikki kunnossa niin sytytti uudestaan laturin merkkivalon. Vikakoodeja oli kaksi kun luin: ECM-U012000 (Lost communication with starter/generator control module.) ja ECM-B108700 (LIN Bus A). Tuon LIN kaapeli laturilta moottorinohjainboksille mittasin ja oli kunnossa sekä kaikki liitokset tarkistin.
Uusi laturi lataa laturilta mitattuna 15v ja akulta 14,9v. Jännitteensäädin on 14v joten onko tuo liikaa? Kun vikakoodit tulevat ja mittaristokin viasta kertoo silloin lataus on 13,7v akulta mitattuna. Jännitteensäätimessä vikaa vai liitoksissa? Kaikki liitokset putsattu ja tarkistettu mutta aika ajoin kyseisen vika tulee. Häviää kyllä kun käynnistää auton uudelleen. Ompa ikävä vanhan ajan latureita mitä ei väyläohjattu :D
-
Jännitteet ovat ihan ok. Latausjännite voi olla jopa 15,8 volttia start&stop autoissa. Ne lataavat enempi moottorijarrutuksessa jne, jotta kulutuslukemat olisivat paperilla pienemmät.
Olettaen, että suodatin ei enää tiputa öljyä laturin päälle, niin johtosarjavika voisi olla yksi mahdollisuus. V70:ssä piuhat katkeavat akkukotelon alapuolelta, mutta en tiedä onko XC60:ssa ollut samaa ongelmaa.
-
Öljyvuoto loppui kun vaihdoin oe-suodattimen ja tiivisteen. Ja ennen laturin vaihtoa putsasin öljyjämät pois. Pitää tutkia johtosarja. Mistähän löytyisi kytkentäkaavio?
-
Öljyvuoto loppui kun vaihdoin oe-suodattimen ja tiivisteen. Ja ennen laturin vaihtoa putsasin öljyjämät pois. Pitää tutkia johtosarja. Mistähän löytyisi kytkentäkaavio?
Moro, millä sait kuntoon?
-
Moi. Löytyikö vika? Oliko johtosarjassa vikaa vai löytyikö jotain muuta?
-
Mulla kävi kerran sama juttu laturin vaihdon jälkeen. Vikakoodit pyyhkäisin, eikä niitä ole sen jälkeen tullut uudelleen.