Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: JLu - 26.10.2020, 17:04:10

Otsikko: XC60 alapallonivel vaihto
Kirjoitti: JLu - 26.10.2020, 17:04:10
Sainpas vaihdettua kun selvitin asiaa, ohessa muillekin jos kiinnostaa:

•   Originaali pallonivel on niitattu alatukivarteen. Se kannattaa porata irti ja korvata niitit 10.9 lujilla M10x35 pulteilla sekä 10-lujuuksisilla IL-muttereilla ja aluslevyillä. Saa ETRAsta kappaleittain.
•   Niitattu pallonivel vaatii koko alatukivarren irrottamisen 1. kerralla. Pulteilla kiinnitetyn pallonivelen saa vaihdettua ilman tukivarren irrottamista.
•   VARO koko ajan vetoakselin kumin rikkoutumista. AINA kun pallonivelen pää on irti kuopastaan, on riski että tukivarsi painaa reiän ulompaan vetoakselinkumiin. Tästä ohjeet alempana.
•   Netissä Lemförderillä näyttää olevan kovin kannatus, ja sitä saa Motonetistäkin. Huonoa ei kannata laittaa, eli tuntemattomia merkkejä ei kannata ostaa. Ohessa Lemförder pallonivelen koodi
https://aftermarket.zf.com/go/en/lemfoerder/catalogs/#/search?languageID=4&countryID=SF&vehicleTypeIDs=p&manufacturerID=120&modelID=7583&vehicleIDs=10292&assemblyGroupIDs=2462,251,771,3229
LEMFÖRDER Ball Joint - Part number of recommended accessories: 39130 01

Tukivarren irrotus ja niittien poraus (pallonivel niitattuna tukivarteen):
1.   Nosta auton etupää tukeville pukeille. Molemmat pyörät ilmaan jotta kallistuksenvakaaja ei jää jännitykseen, koska sen mutterit pitävät myös tukivartta paikallaan. Rengas irti.
2.   Avaa alapallonivelen 15 mm pultti. Lyö rakoon sopiva metallikiila (”kylmätaltta”). VARO rikkomasta vetoakselin kumia – ei hutilyöntejä!! Naputa kiila tai ruuvimeisseli rakoon ylhäältä päin ja jätä sinne. Ruiskuta CRC:tä auki pakotettuun sivurakoon ja pallonivelen yläpäähän. Nuku yö ja anna vaikuttaa.
3.   VARO vetoakselinkumia ja jarrusatulaa sen takana! Paina rautakangella alatukivarren yläosaa vasten alapallonivel auki. Riittää kun se liikahtaa alas ja palaa ylös, silloin se on jo löysällä.
4.   Jos et saa palloniveltä aukeamaan, jätä homma tähän ja ruuvaa kaikki paikoilleen: Nyt pääset vielä ajamalla korjaamolle. Jos irrotat alatukivarren etummaisen 18 mm pultin, et saa sitä enää paikalleen ilman tukivarren irrotusta.
5.   Kierrä vetoakselin pultti irti. Kierrä takaisin paikalleen muutama kierros, naputa kumivasaralla pultin päähän eli vetoakseli sisään mutta pidä pultti paikallaan niin vetari ei putoa taakse.
6.   Irrota ohjauspallonivel ulosvetäjällä. Kun vetari on löysätty ja ohjauspallonivel irti, napa mahtuu liikkumaan ulospäin. Voit myös irrottaa kallistuksenvakaajan koiranluun pultin niin napa liikkuu helposti pois tieltä.
7.   Avaa tukivarren kolme isoa pulttia. Alapultti on 18 mm ja ylämutteri 21 mm. Käytä konehylsyä ja 0,5 metrin vääntövartta tai pulttipyssyä, pultit ovat todella tiukassa joten älä vaan pyöristä niitä!
8.   Pallonivel on vielä löysästi kolossaan. Varo vetoakselin kumia!! Ota alatukivartta ulospäin niin että saat sen takareunan ulos kolostaan ja alas. Nyt pallonivel mahtuu ulos kolostaan ja tukivarsi on irti.
9.   Tukivarren alapuolella kunkin niitin keskellä on valmis kolo poran kohdistykseen. Niitin halkaisija on 10 mm, joten poraa 9,5 mm poralla niitti niin syvään (noin 15 mm syvään) että vastapuolen kanta on vielä ehjä. Lyö vasaralla ja kylmätaltalla jäyste pois yläpuolelta niin tukivarren reiät säilyvät ehjinä. Lyö tuurnalla niitit ulos vastapuolelle tukivartta.
10.   Ennen tukivarren asentamista ohjaa esim. raskaaseen esineeseen kiinnitetyllä köydellä napa vetoakseleineen eteenpäin hiukan pois tieltä. Asennettaessa tukivarren pää rikkoo vetoakselin kumin heti jos osuu.
11.   Nosta kallistuksenvakaajaa varovasti hiukan tunkilla ja kiilaa sitä muutama milli ylöspäin. Tukivarren takaosan pitää päästä työntymään kallistuksenvakaajan pidikkeen ja tukikumin alle. Asenna tukivarsi (ilman palloniveltä). Kiinnitä kolme alatukivarren pulttia.
12.   Kiilaa kiinnitettyä kallistuksenvakaajaa vasten tukivarsi ala-asentoonsa esim. puukiilalla (niin vetoakselin kumi ei rikkoudu…)
13.   Asenna uusi pallonivel irtonaisena navan alaosaan kartiokoloonsa, kiinnitä löysästi 15 mm pultti niin nivel ei putoa pois. Muista laittaa kartiotappiin se ruostumaton metalliliuska joka siellä oli purettaessa, se estää suojakumin hankauksen karkeaan napakappaleeseen!
14.   Ohjaa napa lähelle alatukivartta ja ohjaa pallonivelen jalka koloonsa ala-asentoonsa kiilattuun alatukivarteen. Pudota ensin keskimmäinen pallonivelen kiinnityspultti paikalleen, sitten etumainen ja lopuksi takimmainen, kiristä mutterit.
15.   Kiristä kaikki pultit ohjearvoihin

Pulteilla alatukivarteen kiinnitetyn pallonivelen vaihto (alatukivartta ei irroteta!):
Tee kohdat 1-6. Irrota alapallonivelen jalan kolme pulttia tukivarresta, keskimmäinen viimeisenä. Vedä napaa hiukan ulospäin ja alapallonivel putoaa pois, VARO nyt rikkomasta vetoakselikumia alatukivarteen, kiilaa heti alatukivarsi alas (kohta 12). Tee kohdat 13-15.

Otsikko: Vs: XC60 alapallonivel vaihto
Kirjoitti: Beagle - 26.01.2023, 17:47:22
Eikö alapallon niittejä pysty lyömään irti paikallaan ollessa? Jos rällällä ajaa alapuolelta niitteihin ristin ja sitten paineilmataltalla iskee kannan pois. Saako tuurnalla lyötyä niitit ylös? Tällöin ei tarvitsisi koko tukivartta irrottaa.
Otsikko: Vs: XC60 alapallonivel vaihto
Kirjoitti: laatikkovika - 26.01.2023, 22:11:48
https://youtu.be/nlc0oqerJss
Pojan autoon vaihdettiin molemmat puolet niin päädyttiin uusiin tukivarsiin nivelineen kun kuitenkin sieltä kohta pusla pettää.
Eikä ollu nosturia. Tuli sit kerralla kaikki uutta. :)

Ihan hyvä ohje jaksettu tehdä jos tuolla tavalla meinaa.
Otsikko: Vs: XC60 alapallonivel vaihto
Kirjoitti: hespa - 27.01.2023, 07:32:49
Sama ohjehan on koskenu vuosikaudet muitakin autoja joissa niitattu alipalli.

Mutta komppaan edellistä puhujaa, jos tukivarren irti ottaa niin eihän sinne nyt kannata laittaa kuin kokonaan uusi tilalle.

Ja sitten ottaa sen uuden vielä esim Meylen tuotteena ja yms yms niin on jo valmiiks pultattu alapallo. Saapi vaihella pelkkää alijutikkaa sitten myöhemmin ilman kovaa työtä.
Otsikko: Vs: XC60 alapallonivel vaihto
Kirjoitti: Arponen - 27.01.2023, 07:39:17
Eikö alapallon niittejä pysty lyömään irti paikallaan ollessa? Jos rällällä ajaa alapuolelta niitteihin ristin ja sitten paineilmataltalla iskee kannan pois. Saako tuurnalla lyötyä niitit ylös? Tällöin ei tarvitsisi koko tukivartta irrottaa.

Pystyy ainakin paineilmavasaralla, mut on välillä silläkin tiukassa.
Vanhemmista fordeista lähti nätisti, kun eka talttapäällä päräyttää sen kuvun pois ja sitten pyöreellä tappipäällä loput. Viimeeks vaan joutu omassa xc70 näyttämään ensi porakonetta sille niitille ennenkun se lähti ees liikkeelle. Siinä oli alkuperäsissä niiteissä pienet paksunnukset päissä, mitkä meinas varmaan ensin käyä leviämään ja ahistamaan reiässä.
Otsikko: Vs: XC60 alapallonivel vaihto
Kirjoitti: Beagle - 28.01.2023, 13:00:35
Pystyy ainakin paineilmavasaralla, mut on välillä silläkin tiukassa.
Vanhemmista fordeista lähti nätisti, kun eka talttapäällä päräyttää sen kuvun pois ja sitten pyöreellä tappipäällä loput. Viimeeks vaan joutu omassa xc70 näyttämään ensi porakonetta sille niitille ennenkun se lähti ees liikkeelle. Siinä oli alkuperäsissä niiteissä pienet paksunnukset päissä, mitkä meinas varmaan ensin käyä leviämään ja ahistamaan reiässä.

Aivan. Mutta on kuitenkin tehtävissä. Täytyy huomenna yrittää.
Otsikko: Vs: XC60 alapallonivel vaihto
Kirjoitti: Beagle - 29.01.2023, 15:05:00
Nyt on xc70:Iin alapallo vaihdettu. Onnistuu siis niitatun nivelen vaihto tukivartta irrottamatta.

Rälläkällä niitin päät pois ja 10mm poralla noin puoleen väliin per niitti. Sitten paineilma vasaralla lähtee pois. Tai poraa läpi saakka. Hyvällä koboltti terällä menee helposti.
Otsikko: Vs: XC60 alapallonivel vaihto
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 29.01.2023, 18:49:23
Sainpas vaihdettua kun selvitin asiaa, ohessa muillekin jos kiinnostaa:

Kiinnostaa minkälaisilla ajokilometreillä nuo oli vaihtokunnossa?