Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: heartagramm - 10.11.2011, 13:05:51

Otsikko: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: heartagramm - 10.11.2011, 13:05:51
Tarkistelin tuossa öljymäärää tikusta ja hokasin jotta sieltähän nousee maitoa (taas) mukana. Putsasin ja käytin uudestaan muutamia kertoja, koko ajan samat maidot tulee kuin ennenkin. Vaihdoin öljyt kuukausi sitten 5w40 -mallisiin kun ei muuta keksinyt, tuolloin jäi suodatin vaihtamatta kun piti vieraillessa vaihtaa öljyt samaisen maito-ongelman takia eikä suodatin/öljyt olleet matkassa. Vaihdon jälkeen öljyä on hävinnyt alle 1000 km ajon aikana noin 1/4-1/5 -osa tikun ylä- ja alarajan välissä olevasta asteikosta. Jäähdytinnestettä on hävinnyt paisuntasäiliöstä noin 5 mm ylärajamerkistä. Kun avasin paisuntasäiliön korkin, siellä oli painetta ja hetken odottelun jälkeen alkoi kuulua kuplintaa säiliöön menevästä letkusta, joka ilmeisesti tuli siitä termarin vierestä ylävesiletkusta. Ohjaustehostimen säiliössäkin oli pieni paine, ainakin kun korkin avasi niin pikkuinen suhahdus sieltäkin kuului.

Mikähän tässä ensimmäisenä apuna? Kone käy muuten nätisti, ei nakuta, öljykorkkiin ei maitoa kerry... Ja mikähän tuosta nyt on mennyt sitten? Kansipahvi? Itse kansi? Männät/renkaat? Puristuspainemittauksessa meinasin käyttää, kannattaneeko siitä korjaamotaksaa maksaa vai onko miten yli-inhimillinen tehtävä itse tehtynä...? Jotain halpis-Motonet-Biltema -mittareita jo katselin, Motonetissä taisi olla letkullinen parinkympin luokkaa, Bilteman setti näytti asiallisemmalta, 40 € hintaan...

Puristuspaineita en vielä ole kokemuksessani tekemään yhdellekään autolle, joten sen takia tässä on vähän peukalo keskellä kämmentä asian suhteen. "Vaativin" homma on tainnut olla jakopään purku ja kasaus, sekin edelliselle autolle. Volvon käsittelyssä olen siis aika amatööri... :D
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: hevonen - 10.11.2011, 13:52:34
Tämä kaikki näin luettuna kuulostaa vielä normaalilta jos ajat lyhyttä matkaa. En huolestuisi tässä lyhytajossa, jos tällaista ajoa on? :o
Puristuspainemittaus ei tässä tapauksessa paljoakaan kerro jos moottori käy normaalisti.
Voihan ne rutut mitata jos haluaa, saa jotain tietoa.? Ehkä?
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: heartagramm - 10.11.2011, 15:17:05
Selvä homma. Pääasiassa kyllä tuollaista alle 20 km lenkkiä suuntaansa jonka jälkeen auto jää parkkiin, sitten taas pieni lenkki ja takaisin parkkiin. Kävin tuossa ajamassa vähän ylimääräistä maisema-ajelua juuri ja katsoin että vieläkö sama homma, nyt taisi olla liuenneet maidot taivaan tuuliin sillä ei tikun päässä enää sitä löytynyt. Pitää tarkistaa vielä parin tunnin seisomisen jälkeen kun kone on viilennyt... Nyt muuten paisuntasäiliössä oli samanverran ylärajan yli kuin aiemmin mainittu alarajan alitus, ehkä jopa sentin ylimääräistä. Nestehän toki laajenee lämmetessään, mutta voisiko glykoli laajeta niin paljon että lämpöisenä on noin paljon yli verrattuna kylmään koneeseen? Koetin avata kone käynnissä tuota paisuntasäiliötä ja painettahan sieltä tuli että hurisi... Onneksi ei tumpelo kerenny näppejä polttaa. :idiot2:

Pitänee mitata ne puristukset viikonloppuna jahka pääsee käymään pajalla... Ehkä niistä jotain irtoaa.

e: Tulipa tässä vaan mieleen. Ainakin kun viileänä lähtee ajelemaan ja ajaa esim. noin 7 km lenkin ja pysähtyy parkkiin, niin koneen käydessä kabiinista ratin alta kuuluu semmonen epäsäännöllinen nak nak nak -ääni. Välillä se häviää, mutta sitten taas ilmenee. Mikähän tuo voisi olla? :D Ilmastointi on OFF-asennossa nykysellään olleet ettei turhaa pyöri tämmöisillä säällä koko ajan, tuohon nak nak nak -ääneen ei vaikuta myöskään puhaltimen virtausnopeuden asetus nollalle... Minulle täysi mysteeri, kuuluuko muillakin? Ja nak nak nak -ääni ei ole sitten turvavyön nakutin... :D Aivan kuin joku rele nakuttaisi, mutta hiukkasen vaimeampi ääni.

e2: niin, ja onkos se normaalia että jos koneen viilennyttyä maitoa ilmestyy taas öljyn sekaan...?
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: D5GT - 10.11.2011, 15:34:40
Kyseisestä värkistä en ymmärrä mitään - vesi ei kuulu moottoriin. Itse en tikkuun juuri koske, muttei huolloissakaan ole asiasta huomauttaneet -lyhyitä matkoja, alle 5km pyrähdyksiä, kuitenkin saanut kärsiä välillä pitkiäkin aikoja talvisin. Eikai kesällä/plussanpuolella ollessa kondenssi ole ongelma.

20km on jo ihan matka, lämpeneehän kone jo kunnolla..
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: heartagramm - 10.11.2011, 15:59:22
Tuo 20 km on semmonen melkoinen maksimi mitä yleensä, esim. tänään heitin sen 7 km suuntaansa aamulla ja päivällä, maidot lopputuloksena. Sitten se pidempi lenkki, jonka jälkeen maidot katosi. Oma hyrysysy on näillä +0 °C keleillä melko nopea lämpiämään (ainakin siis puhaltaa lämmintä ja mittarin neula on siinä missä oikeasti lämpimänäkin), eli pari kilometriä ja Volvo puhaltaa kuumaa. Kylmemmällä tietysti eri asia, ja talven lähestyessä tuo vesi juuri huolettaakin.
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: jose - 10.11.2011, 18:37:36
Mulla jossain autossa auttanut kun on vaihtanut öljyt toiseen merkkiin.
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: hakc - 10.11.2011, 18:48:24
Itsellä samaa vikaa. Johtunee juuri niistä lyhyistä ajeluista.... Kumminkaan jäähdytinnestettä ei ole ainakaan 10 000 aikana mihinkään hävinnyt. Myöskin öljyt on pysyneet muuten puhtaana. Eli "maitoa" kertyy ainoastaan tikun varteen ja ilmeisesti tikun putkeen. Tikun alapää joka on öljyn seassa pysyy puhtaana.  Huohotin puolta juuri putsailin ja täytyy katsoa että vaikuttaako se asiaan.
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: heartagramm - 10.11.2011, 21:25:32
Hyvä vain että kerrotte kokemuksistanne, tällaiset tumpelotkin pääsevät etenemään. Pitää viikonloppuna koettaa jos ehtisi jossain välissä purkamaan huohotinta ja kaasuläppäkoteloa, sitä itse ihan ensimmäisenä ajattelin että olisi tukossa, mieli ei vaan taipunut että on tullut ostettua tahallaan(/tahattomasti, ihan miten sen ottaa) hajotettu Volvo... Palataan asiaan viimeistään ensi viikon alussa tai kunhan saa hieman perstuntumaa putsailujen jälkeen.

Öljynä on muuten Teboil... Ajattelin tuossa sijoittaa Volvon suosittelemaan Castroliin jahka seuraavat opintotuet kilahtaa tilille... Näkee sitten eroaako mitenkään. Jos siis Teboileissa vielä putsailujen jälkeen maidot tulee.

Niin ja tuosta "maidosta", omassa tikussa sitä on ihan tikun päästä sinne missä öljyn pinta eli se maito kelluu/möyhii öljypohjassa öljyn seassa...
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: hakc - 10.11.2011, 21:41:14
Itsellä löytyi vielä liekkilukkoa puhdistaessa murtunut letku. Se ohuempi niistä liekkilukolle tulevista. Letkun merkitystä en tiedä mutta olisko voinut myötävaikuttaa "maidon" muodostumiseen.  ??? No tulipa korjattua kumminkin... Viisaammat kertokoon sitten sen letkun merkityksen :)
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: sheiggi - 11.11.2011, 00:59:26
Itsellä tuli viime talvena se 35km maantietä suuntansa ajoa töihin ajaessa ja sieltä tullessa ja siltikin oli välillä "maitoa" tikussa. Juuri tuon verran kun sai ajoa niin tuntui että vaikutti lämmitys ja jälkikäytöt tai sen puute. Auto oli lähes aina roikan päässä ja ennen liikkeelle lähtöä sai käydä sen 2-3min ja sammuttamista minuutin. Kun antoi lämmetä ja tasata lämpöjä ennen ja jälkeen ajon niin ei tuota "maitoa" ilmestynyt tikkuun.
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: Stonehenge - 13.11.2011, 22:07:17
Onko Nesteen öljyt koneessa? Noi tuntuu keräävän tota "kylmälimaa" kovin herkästi. Oma kokemus ex autosta ja muutamasta perämoottorista. Tietenkin kohtuus kaikessa, kuinka paljon sitä limaa tulee...
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: hevonen - 15.11.2011, 07:42:18
Tarkista nesteen taso paisuntasäiliössä vaikkapa aina lämpimänä. Jos nestettä ei häviä, ei autossa vakavaa vikaa ole.
Se huohotus kannattaa tarkistaa. :)
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: Nercs - 15.11.2011, 09:02:31
Kuten tuolla on sanottu ne huohotukset puhdistetaan ja laitetaan mittatikkuun se uusi O rengas samoin kuin sinne öljyn täyttökorkiin se uusi kimmoisa tiiviste.Tämä oli sellainen yleisohje joka koskeee tätä talviautoilua.Öljyt jotka on suuniteltu tänne pohjolan kylmiin vaihteleviin oloihin.
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: vaihtoehto - 19.11.2011, 12:01:17
jokunen vuos sitte ol 97.vm S70 2.4 20v niin sillä ei ajettu ku sillon tällön ja hyvin lyhyviä pätkiä niin tul ihan hirveesti maitoo öljytikkuun ja sittenku ajettiin enemmän niin ei mitn.
tuommoset on omat kokemukset asiasta
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: HerraHuu - 19.11.2011, 22:35:49
Kuten tuolla on sanottu ne huohotukset puhdistetaan ja laitetaan mittatikkuun se uusi O rengas samoin kuin sinne öljyn täyttökorkiin se uusi kimmoisa tiiviste.Tämä oli sellainen yleisohje joka koskeee tätä talviautoilua.Öljyt jotka on suuniteltu tänne pohjolan kylmiin vaihteleviin oloihin.

Eikös se täyttökorkin tiiviste kannattaisi jättää vanhalle tiivisteelle niin paineen työntäessä ne öljyt pääsisi pihalle asti eikä paine hajottaisi mitään muuta? Sen kuitenkin huomaa kärystä jos ajon aikana öljyä työntää vaikkei valot toimisikaan mittaristossa..
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: V70XC99 - 20.11.2011, 00:04:34
Eikös se täyttökorkin tiiviste kannattaisi jättää vanhalle tiivisteelle niin paineen työntäessä ne öljyt pääsisi pihalle asti eikä paine hajottaisi mitään muuta? Sen kuitenkin huomaa kärystä jos ajon aikana öljyä työntää vaikkei valot toimisikaan mittaristossa..

Anteeksi, mutta mistähän tämä suuri viisaus on lainattu ?
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: HerraHuu - 20.11.2011, 08:45:20
Anteeksi, mutta mistähän tämä suuri viisaus on lainattu ?

Pikkulinnut lauleli sellaista, tiedä sitten paikkaansapitävyyttä. ? Kunhan ääneen ajattelin.
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: Kisko - 20.11.2011, 14:22:52
Siinä vaiheessa kun venttiilikopassa on sellainen paine että öljy pyrkii väkivalloin ulos, niin itellä kyllä saattaisi herätä pieni epäilys että jossain saattaa olla jotain vikaa. ::)
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: rämä - 21.11.2011, 20:02:59
Itellä oli sama vika. Moottoriöljyn huohotinjärjestelmä menee tukkoon, jolloin se tekee painetta, ei poista kosteutta öljystä ja saa öljyn kuohuamaan. Loppujen lopuksi pakkasilla se työntää jonkun stefan tai jotain muuta pihalle. Ja se huvi maksaa sitten paljon!

Imusarjan alla on paisuntasysteemin keruri. Sellanen musta muovipoksi. Siitä lähtee useampi letku. Ota imusarja pois ja sitten se musta säiliö irti. Pese se esim löpöllä ja paineilmalla ja laita takaisin paikalleen. Uusi maksaa maltaita. Muista myös puhdistaa ne letkut vaikka paineilmalla. Tämän jälkeen loppuu öljyn kuohuaminen! eikä tule kovilla pakkasilla ongelmia..

Täältä löytyy muistaakseni oheita myös kyseiseen projektiin ja googlesta löysin lisää kuvien kera. Haku "öljyn kuohuaminen" tai vastaavaa

Mielestäni teet viimeisen erheen, jos menet tiivistämään korkkia ja mittatikun suuta. Kuvitteleppa lopputulos jos sinne tulee painetta! Eiköhän nykyisin öljyt ole kuitenkin toisiaan vastaavia, joten en usko sillä olevan v****kaan merkitystä tälläisessä asiassa.
Otsikko: Vs: Maitoa öljytikun mukana, V70 T5 -97
Kirjoitti: HerraHuu - 21.11.2011, 20:23:58
Siinä vaiheessa kun venttiilikopassa on sellainen paine että öljy pyrkii väkivalloin ulos, niin itellä kyllä saattaisi herätä pieni epäilys että jossain saattaa olla jotain vikaa. ::)

Näin minäkin voisin kuvitella.  ;D Onneksi ei tälläisiä ongelmia itsellä ole mutta jos olisi niin ennemmin ostaisin uudet öljyt kuin stefojen ja muiden vaihtoon lähtisin. Toimisi ainakin auto niin kauan kunnes saisi toisen alle.