Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: VolvoTohtori - 27.10.2020, 19:43:19
-
Hei!
Sellaista kyssäriä eli ostin tässä Volvo v40 2.0t. Jossa oli tiedossa että vvt on rikki. Tyhjäkäynti kilkatusta ja kalkatusta normi settiä ei siinä. Ostin uuden vvt:n ja vaihdoin kaikki toimi muutama tkm kunnes nyt on taas ajoittain alkanut kuulumaan pientä naputusta ja kilkatusta yleensä kymällä koneella hetken aikaa ja välillä kuumalla koneella ruuhkassa yms... Ääni ei ole mitenkään erityisen kova mutta hieman häiritsevä. Autolla ajettu 230tkm kone on ihan hyvässä kunnossa öljyä ei syö ja öljykannun kuva sammuu miltein heti käynnistymisen jälkeen.
Ääni ei tule aina vaan epäsäännöllisesti.
Kysymys onko vvt taas menossa vai tekeekö se niin sanottua säätöä näin?
Muuten auto liikkuu hyvin ja kaikki tuntuu pelaavan.
-
Kaverilla hänen entinen x40 vvt-pyörän vaihdon jälkeen myös välillä etenkin kylmänä edelleen kilkatti, muuten mm jako kohdalla eikä mitään vikavaloa tyrkkinyt. Kun toimi niin ei tehnyt mitään, solenoidin putsaus ja sihtitiiviste vaihdettu myös. Ajoi yli 40tkm noin eikä tietojen mukaan seuraavakaan ole tehnyt vuoteen yhtään mitään. Myi naapurilleen niin tieto tuon auton toiminnasta on. Tuo oli V40 2.0l vapari.
Toinen kohtalaisen yleinen kilkatuskohta näissä 2.0l 83mm koneissa on kiertokanki kiero tai laakeri menossa.
Nostajia en ole kuullut x40 missään menneen.
-
Kaverilla hänen entinen x40 vvt-pyörän vaihdon jälkeen myös välillä etenkin kylmänä edelleen kilkatti, muuten mm jako kohdalla eikä mitään vikavaloa tyrkkinyt. Kun toimi niin ei tehnyt mitään, solenoidin putsaus ja sihtitiiviste vaihdettu myös. Ajoi yli 40tkm noin eikä tietojen mukaan seuraavakaan ole tehnyt vuoteen yhtään mitään. Myi naapurilleen niin tieto tuon auton toiminnasta on. Tuo oli V40 2.0l vapari.
Toinen kohtalaisen yleinen kilkatuskohta näissä 2.0l 83mm koneissa on kiertokanki kiero tai laakeri menossa.
Nostajia en ole kuullut x40 missään menneen.
Niin epäilin aluksi itsekkin alakertaa... Mutta luulisi kilisevän koko aika tai ainakin jollain kierrosnopeudella...
Kone käy tosi nätisti kuumalla ja kylmällä kärsii kengittääkin, ääni on hyvin satunnainen milloin tulee ja milloin ei.
-
Aika tasainen kolkotus on kyllä kk puolel ainakin jos veivi mutkalla. Tuossa taannoin yhden näin livenä käynnissä ja aukaistuna. Nelosen veivi oli s -muotoinen ja mäntäkin saanu osumaa niin tappien juurista jo molemmin puolin halki.
Vvt oikein mitään paikkaa keksi jos kaikki uutta ja silti ääntää. Se tuli mieleen onko tsekattu ettei äännä esim kompurasta?
-
Aika tasainen kolkotus on kyllä kk puolel ainakin jos veivi mutkalla. Tuossa taannoin yhden näin livenä käynnissä ja aukaistuna. Nelosen veivi oli s -muotoinen ja mäntäkin saanu osumaa niin tappien juurista jo molemmin puolin halki.
Vvt oikein mitään paikkaa keksi jos kaikki uutta ja silti ääntää. Se tuli mieleen onko tsekattu ettei äännä esim kompurasta?
Ei ole alakerta... Tänään vielä varsin kävin hieman kiihdyttelemässä niin sekä taajamaa että maantie ajossa liikkuu oikein nätisti ilman ylimääräisiä ääniä.
Mutta kun ajaa mateluvauhtia niin välillä tulee vaihteleva kilkatus kalkatus...
Toi kompura saattaa hyvin olla syyllisenä, kokeilin tänään kilkatuksen alettua painaa ilmastoinnin päälle niin vaikutti äänen laatuun. Alkoi kuulumaan hieman kovempaa... Täytyy vielä tutkia.
-
Laturin vapaakytkin? Se on näissäkin kulutusosa.
-
Laturin vapaakytkin? Se on näissäkin kulutusosa.
Todennäköisesti vähän kaikki laakerit on menossa apulaitteista...
Mutta tuo kompuran vapaakytkimen laakeri on nyt todenäkösin ongelman aiheuttaja. Täytyy irroittaa hihna ja tarkistaa. Saisko jostain näitä vapaakytkimiä tai laakerin kokoja?