Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: jan2009 - 10.11.2011, 13:07:18
-
Moikka!
autoni on volvo v70 2.5tdi automaatti -00. liikkeelle lähdettäessä eteen tai taakse kuuluu kolahtelua välillä.
autoon on vaihdettu alatukivarret,koiranluut,iskarit yläpäineen,uusi ohjausvaihde ja raidetangon nivelet kaikki.
vasemman puolen ulompi vetarinpää on myös vaihdettu.
korjaamoissa on katsottu moneen kertaan alusta mutta sieltä ei löydy väljää mistään,meinaa vaan jokin kolahtavan äänen aiheuttaa,olis kiva löytää sen aiheuttaja.
voisko kuluneet sisävetarit myös tuollaisen äänen tehdä?
ad:lla pyysin korjaajia tarkastaa sisävetarit ja ne sanoi että niissä ei ole vikaa...
-
kuuluuko vaimeeta kopinaa, kun ajat epätasaisella tiellä?
-
ei kuulu. vain aina liikkeelle lähdettäessä kuuluu kolahdus ja kun rattia kääntää samalla.
-
Kato kaikki moottorin tukikumit läpi, eteenkin se koneen yläpuolella oleva ja se jakopään alla oleva.
Jos on kumi rikki, niin saattaa liikkeellelähdössä kone kolauttaa esim. apurunkoon....
-
yläpuolinen on vaihdettu parivuotta sitten ja se näyttää olevan kunnossa.
jos sitten olisi alapuolelta joku kumi rikki niin millainen homma ne on vaihtaa?
onkos vaihdelaatikon puolellakin jotain tukikumeja?
-
Onko sulla "Välike" pala (numero 9 kuvassa) yläpäälaakerin ja jousen yläkumin välissä?
Mulla se puuttui ja kolahteli samantyylisesti.
Kyseinen osa liitetään laakerin alapuolelle ja pistetään kasaan.
Maksaa Sinisellä 1,60€/kpl.
(http://img198.imageshack.us/img198/5886/volvov70etujousitus.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/198/volvov70etujousitus.jpg/)
-
autoni on volvo v70 2.5tdi automaatti -00. liikkeelle lähdettäessä eteen tai taakse kuuluu kolahtelua välillä.
autoon on vaihdettu alatukivarret,koiranluut,iskarit yläpäineen,uusi ohjausvaihde ja raidetangon nivelet kaikki.
Minkälaatuiset alatukivarret on vaihdettu? Itselläni kun alatukivarren etummainen pusla oli huonossa hapessa kolahti liikkeelle lähtiessä. Toki myös puolsi jonkin varran jarrutettaessa.
-
kyllä noissa iskareissa on kaikki osat paikallaan varmasti. on saksalaiset alatukivarret jotka on ostettu ad:lta.
huomasin sellaisenkin äänen että kun kiihdyttää kunnolla ja sitten kun päästää kaasun pois niin heti kun veto lakkaa niin kuuluu vaimea kolahdus jostain. auto menee suoraan. saa nähdä että kun käyttää konttorilla tässä talven aikaan niin löytyistkö siellä joku vika josta tuo kolahtelu johtuisi.
suurempi kolaus kuuluu lähes aina kun lähtee liikkeelle ja alkaa kääntää autoa vasemmalle tai oikealle.
alku syksystä kävin ad:lla takuuseen vaihdattamassa uloimman vetarin kuskin puolelle ja se on ainakin kerran jouduttu kiristää kun on jostain syystä päässyt löysälle. ajattelin sitten että olisko tuo vetarinpää löysällä tai sitten pyörän navasta on boorit kuluneet ja vetari pääsee liikkumaan booreissa.....
-
suurempi kolaus kuuluu lähes aina kun lähtee liikkeelle ja alkaa kääntää autoa vasemmalle tai oikealle.
Koska jousi on pinteessä ja pääsee vasta kääntäessä lähtiessä pantteesta.
Jos kaikki yläpään hilppet on vaihdettu Laakerit ja Jousien yläkumit niin sit sulta voi puuttua toi välike, jos ei oo otettu vanhoista pois..
koska se teipataan sinne kiinni. (teippikiinnitys kyseisessä osassa)
Edit: painele molemmilta puolilta vuorotellen ja koita tuntea onko siellä väljyyttä vai ei.
Jos on niin Välike ostoksille.
-
kyllä noissa iskareissa on kaikki osat paikallaan varmasti. on saksalaiset alatukivarret jotka on ostettu ad:lta.
huomasin sellaisenkin äänen että kun kiihdyttää kunnolla ja sitten kun päästää kaasun pois niin heti kun veto lakkaa niin kuuluu vaimea kolahdus jostain. auto menee suoraan. saa nähdä että kun käyttää konttorilla tässä talven aikaan niin löytyistkö siellä joku vika josta tuo kolahtelu johtuisi.
suurempi kolaus kuuluu lähes aina kun lähtee liikkeelle ja alkaa kääntää autoa vasemmalle tai oikealle.
alku syksystä kävin ad:lla takuuseen vaihdattamassa uloimman vetarin kuskin puolelle ja se on ainakin kerran jouduttu kiristää kun on jostain syystä päässyt löysälle. ajattelin sitten että olisko tuo vetarinpää löysällä tai sitten pyörän navasta on boorit kuluneet ja vetari pääsee liikkumaan booreissa.....
Hmm.... asentajan kossupullohan se siellä tyhjyyttään kolisee, pistäppä sille skottiwiskiä jos vaikka hiljenee ;)?
-
tuo numero 9 osahan näyttää rikalta. vaikka tuo osa tuolta sattuisi puuttumaan niin ei se sitä selitä että nyt kesällä 2011 alkoi tuo kolahtelu ja vaihdoin etupään osat kesällä 2010 ja ne oli vuoden kolisematta. voiman siirrossa ja jossain muualla siinä on jotain väljää jossain.
ja jos tuollainen rikka sen kolinan aiheuttaisi niin sehän kolisisi kokoajan varsinkin hiekkatiellä.
ja tuo kolaus tulee kuskinpuolen puolelta vain,jos puuttuisi nuo osat molemminpuolin niin kai se kolina olisi molemminpuoleista..
-
Omassa manuaalissani alkoi myös kuulumaan kolahtelua laitettaessa vaihde päälle, liikkeelle lähdettäessä ja vaihtaessakin.
Syynä oli löystynyt vetoakselin pultti. Oli aivan käsin kierrettävissä. Vika poistui, kun kiristin pultin. Vielä pitää tarkistaa oikea momentti ja laittaa lukitusnestettä kierteeseen.
-
kuskinpuolen ulompi vetarinpää on vaihdettu 2 kertaa...ad:lla vaihdatin sen kesällä ja kesti 2 viikkoa ajaa,oli suojakumi laitettu huonosti kiinni,no se meni takuuseen ja sitä vetarin pulttia on varmaan 2 kertaa sen jälkeen kiristetty....luulempa että jos se on taas löystynyt niin pyörän navan boorin on niin väljät että vetari pääsee liikkumaan hieman ja se sitten avaa pulttia. ensi viikolla auto lähtee nosturille ja vaihdetaan varmaan se napa jos siltä näyttää....tietysti laakeri vaihdetaan samalla.
-
maanantai aamuna auto menee ad:lle nosturille....saas nähdä että löytääkö ne edelleenkään mitään vikaa....jos ei löydä niin toiseen pajaan sitten...
-
vaihtoivat moottorin yläpuolisentuen ja sanoivat että ei kuulu enää ylimääräistä ääntä. kohta hakemaan autoa ja olen aivan varma että ei hävinnyt ääni mihinkään..
-
vaihtoivat moottorin yläpuolisentuen ja sanoivat että ei kuulu enää ylimääräistä ääntä. kohta hakemaan autoa ja olen aivan varma että ei hävinnyt ääni mihinkään..
Jos se moottorin ylätuki ollut niin väljä että ihan kolahtelee, luulisi että olisi jo aikaisemmin huomattu. Mutta jos kolahtelu siitä johtunut,on moottorin kannen kestävyys ollut todella tiukilla.
-
joo ei tuo tukikumin vaihto vaikuttanut mitään,sama pauke kuuluu kuskin puolen vetarilta.keskiviikolle pistivät uuden ajan ja sanoivat että pistetään vetariin uusi pultti liimalla kiinni ja pitäisi auttaa.
korjaamon omistajakin tuli kuuntelee tuota ja kuuli monta kertaa sen.
sanoin että mitä sitten kun se ei autakaan....
kysyin sitten että mitä maksaa uusi sisänivel niin tuumasi että ei niitä ole koskaan mennyt,sanoi että ajat vaan etkä välitä...
aika luotettavaa puhetta tällä ad korjaamolla....
saas nähdä että onko vaikutusta pultilla ja liimalla,,no keskiviikon jälkeen ad korjaamo on volvoon viimeisen kerran koskenut...
-
vetarin pultti on nyt vaihdettu ja eipä auttanut,korjaamo vaihtoon..
-
Lisäänpä oman 850 TDI:n tähän soppaan. Huomattiin joku aika sitten, että apukuskin puolen vetarin suojakumi on rikki. Koska aikataulut ei antaneet periksi sen vaihdolle heti, truuttasin niveleen niin paljon rasvaa kun vaan pystyin ja ajelin menemään. Hetken päästä alkoikin kuulua hitaissa nopeuksissa ja etenkin liikkeelle lähtiessä apukuskin puolelta sellaista kolahtelua.
Tietenkin olin täysin varma, että siitä ulommasta vetonivelestä se kuuluu. Eilen illalla vaihtelin sitten suojakumin ja otin itse asiassa purkuautosta koko ulomman nivelen kun tuo oman auton nivel oli jo sen verran ottanut hiekkaa yms. sisäänsä. Mutta tismalleen sama kolahtelu jatkui tänäänkin.
Itse en ole vielä tarkistellut noita iskarin yläpään kiinnityksiä, sen ajattelin tehdä seuraavaksi. Kunhan nyt ehdin.
-
jarrusatulassa voi olla reiät väljät, kallistuksenvakaajan runkopalkin kumit hajalla. Pyörän laakeri hajoamassa (alkava)
-
jarrusatulassa voi olla reiät väljät, kallistuksenvakaajan runkopalkin kumit hajalla. Pyörän laakeri hajoamassa (alkava)
Laakerin (tai siis koko navan) olen tuolle puolelle vaihtanut pari vuotta sitten.
Mitä tarkoitat tuolla "jarrusatulassa reiät väljät" ?
-
Onko sulla "Välike" pala (numero 9 kuvassa) yläpäälaakerin ja jousen yläkumin välissä?
Mulla se puuttui ja kolahteli samantyylisesti.
Kyseinen osa liitetään laakerin alapuolelle ja pistetään kasaan.
Maksaa Sinisellä 1,60€/kpl.
(http://img198.imageshack.us/img198/5886/volvov70etujousitus.jpg) (http://imageshack.us/photo/my-images/198/volvov70etujousitus.jpg/)
Tuosta osasta nro "9" olisi hyvä saada kuva mikä se todellisuudessa on.
Kuvan perusteella on normaali prikka joka tulee siipimutterin alle, mutta nuo kuvat ei aina ole 100% oikein piirrettyjä.
(850:ssä prikka oli, S70 ja V70 ei enää ollut, kaikissa alkuperäiset iskarit ym. osat)
Tuo prikka aiheuttaa sen, että iskarin "ylälautasen" ja laakerin väli kasvaa isommaksi.
Jos joku miettii osan nro.14 tarkoitusta, niin se on AWD mallin pohjaanlyöntikumin korokkeena.
-
Tuosta osasta nro "9" olisi hyvä saada kuva mikä se todellisuudessa on.
Kuvan perusteella on normaali prikka joka tulee siipimutterin alle, mutta nuo kuvat ei aina ole 100% oikein piirrettyjä.
(850:ssä prikka oli, S70 ja V70 ei enää ollut, kaikissa alkuperäiset iskarit ym. osat)
Tuo prikka aiheuttaa sen, että iskarin "ylälautasen" ja laakerin väli kasvaa isommaksi.
Jos joku miettii osan nro.14 tarkoitusta, niin se on AWD mallin pohjaanlyöntikumin korokkeena.
Se nro.9 on kuminen rinkula jossa toisella puolella on 2-puolinen teippi.
sillä ei ole väliä kumpaan sen liimaat.
Aikalailla samantapaista kumia josta se jousen yläkumi on tehty.
Niin ja se jää kumin ja laakerin väliin, noin suurinpiirtein laakerin alapuolen kokoinen.
-
Laakerin (tai siis koko navan) olen tuolle puolelle vaihtanut pari vuotta sitten.
Mitä tarkoitat tuolla "jarrusatulassa reiät väljät" ?
uivan satulan liukutapin ja pultin reikiä. Omaan 740:iin piti vaihdattaa satula kun kolahteli.
-
autossani se kolahtaa\rusahtaa että se vaikuttaa aivan vetarilta ja tänään ajelin 120km\h niin täristi melkoisesti autoa. viime syksynä on pistetty uuden goodyear kummit aluvanteille ja tasapainotettu joten en usko tärinän tulevan renkaista.
autolla on ajettu 508 000km ja ei nuo sisemmätkään vetarin nivelet voi kestää loputtomiin...auto on vanha taksi helsingistä ja taksina se on ollut jotain 240 000km saakka...
-
Pyöränlaakerit?
onko vanteet suorat?
Milloin viimeksi vaihdelaatikon öljyt vaihdettu?
-
taitaa olla reilu vuosi kun on laatikon öljyt vaihdettu sinisellä.
ja vanteetkin ovat suorat.
-
kaveri vaihtoi keran melkein kaikki osat keulaan kun kolisi,ei auttanu.minä hokasin että akun kiinitys klipsu oli irti,roikku narun varassa ja hakkasi runkopalkiin ;D ;D.kaveri oli aika masentunut,olipahan uudet alustan osat paikollaan ;D ;D.kyseessä oli kyllä v40:pinen.
-
Omassani tuo kolahtelu on pikku hiljaa muutunut pikemminkin narahteluksi ta rusahteluksi, miten sitä nyt kuvailisi parhaiten.
Kuuluu siis liikkeelle lähdettäessä ja hiljaisissa vauhdeissa jarruttaessa. Myös hiljaisissa vauhdeissa kääntäessä jyrkästi, etenkin peruuttaessa. Jarruttaessa myös vaikkei veto ole päällä.
Iskarin yläpää on se oma ehdokas edelleen, kohta tolle on pakko jo tehdä jotain...
-
Iskarin yläpää on se oma ehdokas edelleen, kohta tolle on pakko jo tehdä jotain...
Tälle mä ääneni antaisin...
Itellä rusahteli kun käänsi jyrkemmin silloin kun yläpään kuppi oli rikki.
Muutaman asiakkaan auto on kolahdellut ja narahdellut ja yläpää sieltä rikki on ollut...
-
iskarit ja yläpäät on vaihdettu noin 1,5v sitten.en usko että olisi yläpäät rikki jo. jos ne olisivat rikki niin kait ne pitäisi kolinaa kokoajan varsinkin monttuisella hiekkatiellä mutta kun ajaa oikein huonoa tietä suoraan niin eipä tule kolinaa mistään.
no 8pv joulukuuta auto menee toiseen pajaan,katsotaan että löytyskö äänen lähde tuolla..