Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: pleitor - 28.10.2020, 20:21:11
-
Kierrokset humppaa vähän ja samoin sähköt/valot/jne. Mittasin akusta käynnissä latausta ja se heijasi n. 11.60v - 13.85v välillä.
Mikä on rikki? Laturi, jännitteensäädin, akku, joku muu? Akun valo ja service palaa taulussa.
Ei vaikuta ajoon oikeastaan.
-
Mittaa akun jännite virrat pois ( ilman kulutusta) jos se on alle 12V akku on todennäköisesti käyttöikänsä päässä. Moottorin käydessä akun jännite tulisi olla 12,8-> 14V. Akkukaupassa tai autohuollossa mittaavat edullisesti jopa ilmaiseksi.
-
Vahvana arvauksena akku finaalissa.
-
Akku morjens, joku kenno ilmeisesti oikkarissa.
-
Akku morjens, joku kenno ilmeisesti oikkarissa.
Ei oo akku, testattu toimivalla. laturi kuiteskii? :o
-
Putsaa läppäkotelo, tarkasta ilmavuodot, laturin vapaakytkin jne jne.
-
Harmi kun ei ratkaisua ole kerrottu jos on ratkaistu..
-
No mulla oli just samanlaiset oireet saman ikäisessä. Jännite humpas ja latausvalo päällä.
Korjaantu kun meni bilteman uus laturi paikalleen.
En alkanu säädintä ja hiiliä vaihtaan kun laakerit ja kommutaattori on kuitenkin loppu.
-
Tuo nykyautojen latauksen ohjaus itellä vähän tuntematon. Esim käyttöautoni (insignia cdti) järjestelmän jännite on kummallinen. Kylmästä lähettäessä, pakkasella, jännite on noin 12.5 - 13.5V. Pidemmän ajon jälkeen nousee noin 14.7V tienoille hetkellisesti. Mutta aina pakkasella ei koskaan tuota 14.7-15V. Talvella jos kone lämmin on jännite tuon 14.7-15V hetkellisesti. Ikään kuin myös lämpötila vaikuttaisi. Jostain jutusta ymmärsin jotta opelissani latausjännitettä säädettäisiin kulutuksen mukaan. Vaikka kaikki valot on käytössä (+200w lisäpitkät) on jännite tuon 13.5V luokkaa. Nytkin jos mittaa päivävalojen ollessa on jännite tuo mainitsemani. Vain jos on käynnissä regenerointi putoaa jännite noin 12.5V tuntumaan.
Entisajan latausjärjestelmä enempi tutumpi, aika jolloin säädinkin oli erillinen sekä mikäli latauksen merkkivalopoltin oli rikki jolloin laturi ei toiminu.p