Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: kowalski - 10.11.2011, 19:12:58
-
Vaihdoin autoon toimivasta autosta B230 lohkon, mutta nyt auto ei käynnisty.
Auton vuosimalli 1985 motronicilla.
-Kipinä tulee ja on vahva
-Starttaus ennakko 10
-Tulpat kuivat
-Bensatukille tulee bensaa
-Suutintukki irrallaan ja rätti suuttimien alla ja rätti ei kastunut
-Suuttimien resistanssit ovat kaikissa 2.7
-Suuttimen toiselle pinnille tulee 12V
-Autoa startattaessa suuttimen liittimestä mitattuna virta käy 3.5mA
-Johtosarja tutkittu ja suutinrelettä ei ole
-ECU, IMM ja suutin boksi (jolle tulee virtaa) vaihdettu toimivasta autosta
Näistä päätellen vika on bensapuolella, mutta mikäs siellä vois kiikastaa?
-
Vauhtipyörä väärin tai suutinrele pimeä.
-
Vauhtipyörä väärin tai suutinrele pimeä.
Vauhtipyörä pitäis olla oikeassa kohdassa kun merkkasin sen asennon niin "hyvin". Missä moinen rele sijaitsee?
-
Riippuu tapauksesta. :) Yleensä et malleissa kuskinpuolella lokarissa, vähän etuvastuksista taaksepäin tai sitten kuskinpuolen iskaritornin kupeessa.
Musta rele, pyöreät liittimet.
Jos autossa on ilmastointi, sillä on samanlainen rele ja paikkaa vaihtamalla voi testata toimivuutta.(jos ilmastointi on toiminut...)
Voi olla vaikka tuollaisia numeroita releessä: 899931 1323592-1
Teitkö itse anturien kiinnitysreiät lohkoon? Jos, niin tuliko etäisyys anturista tarpeeksi lähelle hammaskehää ja tappia?
-
Riippuu tapauksesta. :) Yleensä et malleissa kuskinpuolella lokarissa, vähän etuvastuksista taaksepäin tai sitten kuskinpuolen iskaritornin kupeessa.
Musta rele, pyöreät liittimet.
Jos autossa on ilmastointi, sillä on samanlainen rele ja paikkaa vaihtamalla voi testata toimivuutta.(jos ilmastointi on toiminut...)
Voi olla vaikka tuollaisia numeroita releessä: 899931 1323592-1
Teitkö itse anturien kiinnitysreiät lohkoon? Jos, niin tuliko etäisyys anturista tarpeeksi lähelle hammaskehää ja tappia?
Kiinnitykset olivat valmiina lohkossa.
Tuosta mun toisesta -86 B230ET 740 volvosta tuo rele löytyi iskaritornista, mutta tuosta ongelmallisesta -85 volvosta ei sitä relettä löytynyt iskaritornista, eikä vastusten läheisyydestä.
-
Paljon tutkimuksia tehty.
-Suuttimen pinnille tulee 12V
-Kaikki johtosarjat avattu ja eculta suuttimille menevissä johdotuksessa ei ole suutin relettä
-Lampun kanssa katottu "starttaus" ennakko 10astetta
-ECU ja suutin boksi vaihdettu toimivasta autosta
-Suutinboksin 1 ja 14 pinnin yhdistetty
Ylläolevista ei mitään apua
Siten otin bensapumpulle virran suoraan akulta ja nyt hieman lupailee, mutta käyntiin ei lähde
Mitäs tässä nyt vois vielä tehä?
-
Jaa,a, Paranna moottorin maadoitusta..? :P
Ei ainakaan tee huonoa... :uglystupid2:
Taidampa parantaakkin meinaan suuttimien maadoitus ongelmaksi olen rajannut vian.
-
Boksin sähkösyöttö tai IMMu. Boksin hommahan on maadotella sumuja, ja jos kahdella boksilla sama peli eli sumuja ei maadoteta, on joko niin, että boksi ei saa virtaa, tai sitten boksi ei näe mitään syytä antaa polttoainetta, eli immulta ei tule signaalia.
Muoks: jos ei pyöritä edes pumppuja, järjestelmärele tai boksin virransyöttö, koska boksihan sitäkin hommaa ohjaa.
-
Boksin sähkösyöttö tai IMMu. Boksin hommahan on maadotella sumuja, ja jos kahdella boksilla sama peli eli sumuja ei maadoteta, on joko niin, että boksi ei saa virtaa, tai sitten boksi ei näe mitään syytä antaa polttoainetta, eli immulta ei tule signaalia.
Muoks: jos ei pyöritä edes pumppuja, järjestelmärele tai boksin virransyöttö, koska boksihan sitäkin hommaa ohjaa.
Suutinboksille tulee virtaa ja IMM vaihdettu ei apua.
-
Suutinboksille tulee virtaa ja IMM vaihdettu ei apua.
ECU:a tarkoitin, vetääkö järjestelmärele kun virrat kääntää päälle, ja tuleeko sieltä virta ECU:lle asti?
-
ECU:a tarkoitin, vetääkö järjestelmärele kun virrat kääntää päälle, ja tuleeko sieltä virta ECU:lle asti?
Tarkistetaan.