Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: B30A - 11.11.2011, 00:21:09
-
Rupesin tuossa vaihtelemaan otsikon mobiiliin jakohihnaa. Samalla pitää vähän tilkitä niitä keulan öljyvuotoja. Stefa näyttää kuivalta (vaihdan sen kuitenkin) mutta se etukoppa tuntuu mehineen julkeasti öljyä ympäriinsä.
Onko siinä kopassa/öljypohjan "etupäässä" jotain kohdistustappeja, tai muuta estettä kopan irtoamiselle kun pultit ja öljypohjan pultit ko. kopan alueelta ovat auki?? Koppa tuntuu aukevan hieman mutta sitten tyssää enkä viitsi repiä liikaa ettei riku. Lieneekö vain liimautunut niin kovin siihen öljypohjan tiivisteeseen ettei irtoa. Autodata mokoma kun on jossain perätilassa eikä auta nyt yhtään... >:(
Toinen kysymys. Onko siinä kampuran limpun/pultin ja hihnan vetorattaan välissä shimmilevy?? Mulla meinaan oli semmoinen ohut shimmi, toki sen voi takaisinkin laittaa mutta onkohan siellä semmoinen jo alunperinkin vai onko tästä mennyt jotain pieleen ja sitten on shimmailtu?? Äkkiseltään mitään vääryyttä ei näkynyt.
Haku ei oikein näistä valaissut asiaa, tai sitten en vaan osaa.
-
Siitä etukopan pohjasta lähtee öljypumpun imuputki. Tai itseasiassa se etukoppa on öljypumppu :) Imuputken irrottamiseksi, pitää öljypohja irrottaa myös. Jos olet sitä etukoppaa jo heilutellut, niin se ö-pohjan irrottaminen lienee jo väistämätöntä, että saa sinne etukopan väliin uuden tiivisteen. Öljypohjassa on myös tiiviste. Yleensä niille etukopan ruuveille riittää kiristys ja siinä kopan alalaidassa oleva öljypumpun paineenrajoitinventtiilin ison (22mm) tulpan kiristys.
Se shimmi lienee tehdasasenteinen. Yhden olen aiemmin itsekin nähnyt, mutta yleensä ovat kyllä ilman.
-
Ok, kiitos. Juuri tämän takia en ruvennut vänkäämään väkisin kun tuntui juuri siltä että joku siellä sisäpuolella ei halua nähdä päivänvaloa.
No, ööpohja irti sitten vaan. En halunnut jättää pelkän kiristyksen varaan kun toi kirottu läpi on niin tuskainen puuhailla ja vuodon jatkuminen kasaamisen jälkeen olisi... :2funny: Niin ja juu, tiivisteet on hankittu etukäteen koska noi vuodot oli tässä tarkoitus korjata. +pari muuta hommaa nyt samalla niin taas vois vetää sen 3v 120tkm ilman huolia ainakaan näiden suhteen.
Tack Tack
-
Ompas tämä työllistävä. Kyllä on pilattu muilta osin melko helppohoitoinen automobiili tämmöisellä moottorilla josta ei mikään irtoa ilman megapurkamisia... :o
Muutaman illan puhdetöinä rauhassa puuhailtu eikä ole vasta kuin purettu kokoajan vaan lisää, vielä pitäis turakoida ne ohjaustehostimen putket pois että sais sen öö-pohjan laskettua kokonaan pois. Tuleepahan sitten alkuperäisen suunnitelman lisäksi vaihdettua öljyt laatikkoon ja tehostimeenkin.
Nyt on lista seuraavanlainen:
-jakohihna+rullat+vesipumppu
-kampuran etustefa+öljypumpun tiiviste (tämä vuosi)
-termostaatti
-öljyt+suodatin moottoriin
-öljyt laatikkoon + tehostimeen
-alipainepumpun tiiviste
-pakosarjan tiivisteet kun yksi reuna näyttää vuotavan, samalla imusarjankin hipelöintiä
-ehkä pumpulle uusi hihna+rullat vaikka nyt paikallaan oleva on vaihdettu rullineen tuossa jo aiemmin
-lämppärin puhallin joutuu ehkä uusintalistalle jos ei laakerien uittaminen auta. Alkoi hyytyilemään ja vieno kitinä siitä lähteekin.
-jarrutkin tekis mieli puhdistaa/rasvata mutta noi muut hommat kuormittaa jo sen verran että saattaa jäädä myöhemmäksi.
Onneksi luottokiituri Renáá on taas voimissaan niin tätä voi tehdä aina silloin kun joutaa, ja hommat voi myös lopettaa kun alkaa kyllästyttämään mustalla tervalla kuorrutetun niksmannikattilan kanssa.
-
Se "shimmi" levy sielä välissä on niinkin hieno esine, kuin teollisuustimanteilla pinnoitettu prikka joka tekee sinne väliin kitkaa, ettei pääse limppu pyörimään.
Sen voisi antaa emännälle vaikka timanttisormukseksi, olisi varmana tyytyväinen :)
-
Ompas tämä työllistävä. Kyllä on pilattu muilta osin melko helppohoitoinen automobiili tämmöisellä moottorilla josta ei mikään irtoa ilman megapurkamisia... :o
Heh, ihan samat oli viilikset kun piti alkaa tehdä tuttavuutta tuon TDi-pannun kanssa. Siitä on kyllä huoltoystävällisyys kaukana...Toki kun tuon adolfin viimeisen koston metkut tuli tutuiksi ja mm. jakopään purkuun "erikoiskalut" tehtyä, niin ärräpäiden määrä vähän väheni, mutta vain vähän :D
-
Hehee. On tämäkin jumppa.
Pikkuhiljaa toi kostokannu menossa takaisin läjään, pieniä murheita ton Motonetin tiivistepaketin kanssa kun osa tiivisteistä ei ole edes sinnepäin.
Ei päästy Sinisen varaosatiskin kanssa puhelimessa yhteisymmärykseen turbon paluuöljyputken tiivisteestä, heidän mukaansa siellä pitäisi olla o-rengas kun mulla on aivan selvästi tasotiiviste. :(
En tohdi vielä tuhota sitä hyvin liimautunutta tiivistettä sen varalta että uutta ei heti saa joten kysytään täältä kumpi siellä kuuluu olla???
Eli turbolta lohkoon menevä öljyputki, lohkonpuoleinen pää.
Tiedä sitten onko mulla semmoinen viritys että sen tasotiivisteen alla on o-rengasura piilossa, tiivistesetissä ei ole tähänkään sopivaa tiivistettä. ...kele.
-
Hehee. On tämäkin jumppa.
Pikkuhiljaa toi kostokannu menossa takaisin läjään, pieniä murheita ton Motonetin tiivistepaketin kanssa kun osa tiivisteistä ei ole edes sinnepäin.
Ei päästy Sinisen varaosatiskin kanssa puhelimessa yhteisymmärykseen turbon paluuöljyputken tiivisteestä, heidän mukaansa siellä pitäisi olla o-rengas kun mulla on aivan selvästi tasotiiviste. :(
En tohdi vielä tuhota sitä hyvin liimautunutta tiivistettä sen varalta että uutta ei heti saa joten kysytään täältä kumpi siellä kuuluu olla???
Eli turbolta lohkoon menevä öljyputki, lohkonpuoleinen pää.
Tiedä sitten onko mulla semmoinen viritys että sen tasotiivisteen alla on o-rengasura piilossa, tiivistesetissä ei ole tähänkään sopivaa tiivistettä. ...kele.
Paluuputken molemmissa päissä tasotiiviste
Alapäässä numerolla 9186666
Yläpäässä numerolla 9186664
Paineputkessa turbon puolella kartio sovite, ei tiivistettä, moottorin päässä tasotiiviste 9186660
Nämä katsottu tiedoilla V70 -99 Manuaali 2,5tdi MSA15.8
Lähteenä sama ajantasalla oleva ohjelmisto, kuin siellä mistä tota oot kysynyt
-
Kiitosta. Tämä vahvisti ajatukseni että en ole ihan väärässä kun en uskonut o-renkaan olemassaoloon. Pitää huomenna marssia tonne siniselle livenä ja kytätä sitä ruutua kimpassa + tarjota noita numeroita.
Pakosarjan ja sen öljyn paineputken jo laitoinkin takaisin kun sarjaan oli käypäset tiivarit ja se öljyputken yläpää onkin kartiolla juu. Paluuputki oli alapäästään irti että sai sarjan taipumaan sen verran irti että mahtui sorkkimaan lohkariin uuden o-renkaan.
Rupesin jo alunperin kummastelemaan kun sitä EGR:n ja imusarjan välistä tiivistettä ei meinannut millään löytyä ruudulta... :P
Lopulta sitä ei sitten kuulemma ole missään heti myytäväksi. No, selvitetään sitäkin lisää huomenna.
Tähän voinee sitten rutista Motonetin tiivistesarjastakin, ei oo kauheasti herättänyt luottamusta kuitenkin ihan rahaa maksaneet sarjat. Ylä+alasarja.
Laitoinkin tästä palautetta Mnettiin, myyvät kuitenkin tuohon vaunuun sopivana. ...marjat sanon minä. Tosin venakopan tiivisteen kanssa oli vaikeuksia paikallisella Varakiri-kaupallakin, sama väärä tuli sieltäkin aluksi. Tähän mennessä noista Mnetin tiivisteseteistä on toiminut vain öljypohjantiiviste,öljypumpuntiiviste, kampuran etustefa, imu/pakosarjan tiivarit. Öpohjantiivariin tosin piti vanhasta leikellä ne lootan pään "siivekkeet" ettei pultit jää tyhjän päälle. Turbon putkien tiivareita ei ole, alipainepumpun tiivari ei käy tähän ja mihin lie ne loputkaan... kun jo tommoset perusjutut on väärin.
Vai pitäiskö tähän nyt osata ostaa joku Klonkswagenin setti kun näyttäis olevan eri numerolla? Ens kerralla sitten, nyt kun saa noi pikkujutut vielä hankittua niin alkaa olemaan vaan motivaatiosta kiinni rempan valmistuminen.
Tosiaan on tämäkin homma levinnyt käsiin. Huomenna pitäis olla ohjaustehostimen paluuputki/letku valmiina pajalla että pääsis illalla sovittelemaan sitä paikoilleen. Kumiosa oli niin kovettunut että tihkui siitä pumpulta, samoin putken-letkun liitos oli epäilyttävä. Letku pyöri liitoksessa kun käsin pyöritteli.
Josko vaunu taas kulkisi seuraavat 200tkm ilman isoja huolia/vuotoja, tai ainakin hihnavaihtovälin. Kai tohon seuraavaksi hyppää hirvi katolle kun sen saa taas ajoon. ELK
-
Pitkäkatto pötkähti tänään tulille vähän pitkäksi venähtäneen remontin jälkeen. Vielä jäi laatikon öljynvaihto tehtäväksi mutta kaikki muu jumppa on tehty.
Aika paljon meni aikaa ja kahvia työkalujen värkkäämiseen, lähinnä noi kiinnipitoraudat teettivät töitä mutta ilman niitä tästä ei olisi tullut mitään. Pienoisena ihmeenä pidän IKH:n perushylsyn ja Lidl-monumenttiavaimen kestämistä sen kampuran idioottipultin kanssa, mikähän siinä lie lopullinen monumentti kun se nm+180astetta on väännetty.
Hetki meni myös pumpun säätämiseen hommatun heittokellon saamiseksi hollille, melkoinen mato piti kierretangosta väännellä kun olin jo ehtinyt laittaa alipainepumpun takaisin.
Nyt on mielenkiintoista seurata muuttuuko kulutus ja kylmäkäynnistyminen paremmaksi koska tähän asti olen tussannut pumpun "käsivaralla" sinnepäin, myös jakohihna oli jo aika myöhäisellä jos siihen kiristimen indikaattoriin on uskomista. Muutenhan toi on toiminut hyvin, pakkasraja vaan ollut ~-14 jonka jälkeen ei lähde ilman lämmitystä.
Tavoittena oli myös kiusallisten öljyvuotojen kuriin saaminen, kauhea sotku konehuoneessa kun öljyä on mehinyt alip.pumpulta-venakopasta-öljypumpulta. :P
Nestettä vuotava lohkarikin on ärsyttänyt kun ainetta on saanut lämmityskaudella lisäillä ~kerta viikkoon. Tavoite on että öljynvaihtovälillä (10tkm) koneeseen ei kaadeta muuta kuin polttoainetta. Josko se nyt asettuisi kun littaantunut o-renkula antoi tilaa tuoreelle.
Imusarjasta pesty hirveät karstat pois, onni on iso pesuallas ja kunnon myrkyt suolakaivoksessa. Pakosarjaan uudet tiivisteet.
Miinusta tuli Motonetille, Bilialle, ja tietysti tämmöisen sikasen moottorin keksijälle. Myymälät myyvät joko eioota/tilaustavarana ihan perustiivareita. Venakopankin tiivistetta harjoiteltiin moneen kertaan, tuli opittua sekin että VW:n (pthui...) tiivari on se joka tähän käy.
Se mainittu turbon paluuöljyputken tiivari pitää vielä hakea Bilialta kun ei semmostakaan voi hyllyssä pitää, onneksi en hajottanut sitä vanhaa. Meni hetkeksi kitillä paikoilleen putki.
Konehuoneesta kuulunut, ja ihmisiä huvittanut kilinäkin on poissa. Moniurahíhnan kiristimen toinen pultti ollut aina meillä löysällä, kiitos jonkun molopään joka tuhonnut kierteet lohkosta aikoinaan. Pultti ja nostokorva ovat pitäneet iloista kulkusten kilinää koko sen ajan mitä vaunu on meillä ollut, eli satkun.
Iloinen yllätys tässä oli se että pidempi pultti auttoi tähän toistaiseksi, pohjalla oli vielä kierrettä tähteenä sen verran että sai pultin kunnolla kiinni. Tähän on varmaan joskus mennyt liian lyhyt pultti ja se on sutaissut kierteet piloille. (edellinen hihna vaihdettu Volvolla) :nohnoh
Viimeistelyt vielä, josko vaunu pääsisi loppuviikosta kulkuriksi kulkurin paikalle. Siihen se on hommattu, eikä makoilemaan. :hello:
-
Jupistaan tähän vielä kun pitkäkatto on palannut kulkuriksi, muutaman sata kilsaa jaksanut taas juosta eikä mitään ole ruvennut vuotamaan tai pudonnut.
Melkolailla ne lootaöljyt vaihtavat väriään vaikka olivat "vain" 100tkm ajetut, eikä kalenteriaikaakaan mitenkään mahdottomasti ole + meillä se pääsee suht helpolla kun valtaosa ajoista on maantiellä. Tuli mieleen ex Mazda jossa oli luultavimmin 250tkm ajetut öljyt lootassa, olivat aivan pikimustat joskaan eivät palaneet. (autolla vedettiin vielä toiset 200tkm ilman murheita) Masallakaan öön vaihto ei kuulunut huolto-ohjelmaan, ja jopa kummastelivat vaihtohalujani kun suodatinta olin ostamassa... :idiot2:
Nyt on vaan toivottava että vaunu kulkee luotettavasti mutkaista tietä näkymättömiin. Jonkinmoinen 300tkm huoltohan toi nyt oli ainakin voimalinjan osalta.
Viitisen sataa juuroa sai menemään kaikkinensa, nyt ostettuja työkaluja en laske tähän mukaan koska niitä tarvitaan talouden muidenkin autonromujen tunaamiseen.
-
Kyllä siinä palkoille pääsee kun osaa ja pystyy itse tekemään remonttia. Kesällä kyselin tuohon omaan jakopään huollon hintaa.
Iisalmessa 800€ ja Kiuruvedellä 550€. Tuon 550€ pitäisin siedettävällä tasolla. Tuossa hinnassa mukana myös pumpun hilppeet ja vesipumppu.
:)
-
Juu, ja periaatteessa näistä hommista tykätäänkin. Pelkän hihnanvaihdon olisin mielelläni teetättänyt ulkopuolisella mutta noi muut tiedossa olevat viat sekä lisähommat kallistivat homman kotiin. Ei olis äkkiä touhutonnilla selvinnyt kun hommaa oli hihnan lisäksi muutakin, tuleepa samalla auto tutuksi kun ei tota nokikattilaa sen syvällisemmin vielä ollut tarvinnut räplätä pumpunhihnan/rullien vaihtoa kummemmin.
Lämppärinpuhallinkin taisi säikähtää kun uhkailin sitä, toistaiseksi toimii ilman mutinoita.
Sekin vielä että jos jotain laukeaa niin tietääpä frouva mihin ottaa viileän puhelun kehuakseen omamekaanikkoaan... S* S*
-
sen egr:n tiivisteet saa siniselta volvonmerkkiliikkeistä muutamalla eurolla. itse ostin uuden erg venttiilin ja tiivisteet piti ostaa uudet samalla..
-
Niin saa, kun meni itse näyttämään ruudulta mitä haluaa. :2funny: Tilaustavaraa, tulivat onneksi muutamassa päivässä kun etukäteistieto oli että niitä ei ole "missään".
-
Niin saa, kun meni itse näyttämään ruudulta mitä haluaa.
Noin se pitääkin tehdä silloin, jos ei osaa kertoa mitä haluaa :2funny:
-
Aika lailla sama remontti käynnissä ja osia katsella tuli mieleen kannattaisko öljypumpun uusi tiiviste kasata esim. sinisen loctiten kanssa? Vanha tiivistehän on jotain kuttaperkaa, mutta uusi ihan vaan peltiä. Uudessa öljypohjan tiivisteessä näyttää sentään jokin tiivisterantu kulkevan.
-
En laittaisi mitn mämmiä, riskinä on että ei kiristy oikein ja sit kohta vuotaa. Meillä on pysynyt vuodot kurissa, jo toista hihnaa mennään tämän ketjun remontin jäljiltä eikä pata vuoda mitään. Venakopan nurkat vähän hikoaa mutta siinä kaikki.
-
Hallille osunut maatalouskonehuoltokonsultti sanoi toista ja kasattiin se tietenkin liiman kanssa. ::) Vielä olis suht helppo raappia noi liimat välistä pois kun kone ei ole vielä kasassa...
Toisaalta onhan tuo öljypumppu niin huoltoystävällisesti sijoitettu että vaikka toistekin korjaisi! :idiot2: