Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: kubismi - 10.11.2020, 14:14:49
-
Mikä mahtaisi olla vikana, kun 1.6d C30 tekee polttoja 100-150 km välein? Pönttö on 20tkm sitten vaihdettu, lisäainetankki täytetty ja tietääkseni molemmista myös ECU:lle kerrottu. Vikakoodeja ei ole. Alkaa kyrsimään jatkuva kyttääminen ja pelko kohoavasta öljytasosta.
-
Mikä mahtaisi olla vikana, kun 1.6d C30 tekee polttoja 100-150 km välein? Pönttö on 20tkm sitten vaihdettu, lisäainetankki täytetty ja tietääkseni molemmista myös ECU:lle kerrottu. Vikakoodeja ei ole. Alkaa kyrsimään jatkuva kyttääminen ja pelko kohoavasta öljytasosta.
Omassa V50 oli lisäainesäiliö päässyt omia aikojaan halkeamaan, mutta silloin taisi sytyttää myös moottorin vikavalon ja muutenkin varmaan aika harvinainen vika.
Vähän kuulostaisi jonkin sortin anturivialta. Noista käsittääkseni löytyy anturi, joka infoaa autoa siitä milloin pönttö on täynnä ja poltto ajankohtainen. Jos tuo anturi on rikki niin auto aloittaa polton uudestaan ja uudestaan aina kun kone on tarpeeksi lämmin, vaikka pönttö olisikin tyhjillään. Joku fiksumpi osaa varmaan sanoa jos olen ihan hakoteillä mutta tällainen pika-analyysi tuli itelle mieleen ensimmäisenä.
-
Tarkistaisin DPF paine-ero anturin sekä sen letkut ensimmäisenä.
-
Pönttö tyhjäksi vaan ja koodaus niin loppuu se huoli että tulee löpöä öljyn sekaan.
-
Kiitos vastauksista. Taitaa tosiaan olla paras vaihtoehto antaa ammattilaisen softata poltto pois ja kaapia sisukset pöntöstä pihalle. Harmittaa kun on turhaan työntänyt rahaa moiseen paskatekniikkaan, jälkiviisaus jne.
Suosituksia hyvästä tekijästä Etelä-Suomessa?
-
Lisäätehoa -niminen firma.
-
Oma V50 teki aikoinaan polttoja n. 100km välein, lisäaine oli unohtunut edelliseltä täyttää -> ei vaikutusta -> vaihdoin paine-eroanturin -> ei vaikutusta, vaihdoin monimerkkikorjaamolla pöntön -> ei vaikutusta. Kävin Biliassa koodaamassa pöntön vaihdon -> polttojen tiheys muuttui 200 km:iin. Vaihdoin autoa -> loppu ongelmat, V60 polttelee yli 1000km välein.
Ei ole lyhenteet tuttuja, mutta näissä on joku ECU vai ECM- tyyppivika, jolloin tiheästä poltosta pääsee vain vaihtamalla koko 1000€:n osan uuteen tai poistamalla pöntön.