Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kallekoo78 - 11.11.2020, 11:16:38
-
Moro.
Nyt on pakko kysyä täältä viisaammilta neuvoja kun ei enää ite keksi.
Potilaana V70 T5, käy ajoittain huonosti tyhjäkäyntiä, sytyttelee ajossa sitä kolmiota siihen mittareiden väliin, herjaa moottorin ja päästöjen huoltoa, mutta vaan satunaisesti.
Välillä käy ihan priimasti, eli vika tulee ja menee jollain logiikalla mitä kukaan ei keksi.
Herjaa ilmavuotoa kaasuläpän ja koneen välissä.
Mitään tällasta ei kuitenkaan löydy, kaikki käyty läpi.
Eilen putsasin ilmamassamittarin ja käytin kengän irti.
Kävi kuin kello, nyt aamulla taas sama homma, kylmänä aina vaikuttaisi käyvän hyvin, mutta moottorin lämmetessä alkaa käymään huonosti tyhjää.
Tästä päättelen ettei oo vuotoa missään, se varmaan vuotais kylmänäkin.
Lisäksi käyty letkut ja liitokset läpi starttisumulla koneen käydessä --> ei vaikutusta.
Tulpat vaihdettu myös, ei vaikutusta.
Mitäs kokeillaan?
Uus ilmamassamittari?
Voiko se rikkinäisenä kummitella tollai?
-
Sytytyspuolat syyniin. Lukijalla tietty saa lisää tietoa.
-
Joo, sorry, jäi mainitsematta, että vikakoodina herjaa siis että ilmamäärä ei oo sama koneessa kun mittarilla, eli käsittääkseni imuilmavuoto, tai ecu siis käsittää että imm ja koneen väillä on eri ilmamäärä kuin imm mittaa.
Mites imusarjan paineanturi, voiko oireilla näin?
Imuilmavuotoa ei tunnu koneesta löytyvän mistään...
-
Joo, sorry, jäi mainitsematta, että vikakoodina herjaa siis että ilmamäärä ei oo sama koneessa kun mittarilla, eli käsittääkseni imuilmavuoto, tai ecu siis käsittää että imm ja koneen väillä on eri ilmamäärä kuin imm mittaa.
Mites imusarjan paineanturi, voiko oireilla näin?
Imuilmavuotoa ei tunnu koneesta löytyvän mistään...
Järkevällä laitteella koodit ulos niin ei tartte arpoa....
-
toi vikakoodi joka kertoi ilmavuodosta on boschin testerillä, eli ihan luotettava peli.
-
Pakko päivittää vielä sen verran, että vika tuntuu välillä häviävän vaan uudelleenkäynnistyksellä.
Tyhjäkäynti saattaa olla vaivalloista mutta kun koneen sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin käy tasaisesti...
Ideat loppuu iteltä, IMM vika on nyt itellä päällimmäisenä, voisko se temppuilla noin?
Imuvuotoa ei siis löydy millään mistään...
-
Eiköhän se sinne IMM:n puolelle mene, jos kerran mitään imuvuotoakaan ole saatu esille..
Rikkinäinen IMM saa aikaan mitä ihmeellisimpiä vikoja.
-
Jos immu rikki niin ottaa johdon irti niin pitäisi toimia sitten.
-
Mites kun tekee siis silleen että kun alkaa käymään huososti tyhjää niin sammuttaa auton ja käynnistää heti uudelleen --> tyhjäkäynti normaali.
Hetken toimii ja sitte sama juttu, pääsee muutamat liikennevalot tai kiihdytykset.
IMM tai kaasuläppä?
Piuhan ku ottaa irti niin välillä käynti huononee, välillä ei vaikutusta.
Menee kohta hermo huonoon kuntoon ton vian kanssa.
-
Mitenkä ihan perusjutut, polttoaine suodatin, ilmansuodatin jn jne ?
-
Mites kun tekee siis silleen että kun alkaa käymään huososti tyhjää niin sammuttaa auton ja käynnistää heti uudelleen --> tyhjäkäynti normaali.
Hetken toimii ja sitte sama juttu, pääsee muutamat liikennevalot tai kiihdytykset.
IMM tai kaasuläppä?
Piuhan ku ottaa irti niin välillä käynti huononee, välillä ei vaikutusta.
Menee kohta hermo huonoon kuntoon ton vian kanssa.
Tuskin se imm on jos piuhan irroitus ei vaikuta tilanteeseen.
-
Nyt vaihdettu IMM.
Tyhjäkäynti muuttui hieman, muttei hyvä vieläkään.
Ennen oli kevyttä aaltoilua, nyt käy tasaisesti huonsti.
Käynti on siis tasaisen röpöttävä.
Voiko vvt solenoidin testata paikoillaan jotenkin?
Kun käy huonosti niin piuha irti tai jotain?
Auton uudelleenkäynnistys siis poistaa vian hetkeksi, ja kylmänä käy pirun nätisti.
Akkukenkä oli irti, eikä ainakaan 30km lenkki sytyttänyt mitään valoja vielä.
Vikakoodina oli siis imuilmavuoto, mutta sitä ei vaan löydy mistään.
-
Mikä se koodi tarkalleen on?
-
No perhana kun en löydä lappua mistään. En muista koodia, mut herjas että ilmamäärä mittarin ja imuventtiilin välissä väärä, eroaa mitatusta tai jotain sinnepäin. Sitä koodia en muista.
Aina kun käy huonosti tyhjää niin minusta on samalla tehoton. Tai tehottomampi kun sillon ku toimii kunnolla. Sillon ku toimii ni nykäsee kunnolla kun ahtaa reippaammin, ja sillon ku rötää ni vaan vetää tasasesti ylös asti.
Loppuu iteltä ymmärrys.
Emäntä ajo toissapäivänä ja laitto viestiä et ei rötää, ahtaa ja sutii. Toimi kuulemma ku unelma. Laitto videoo putken päästä ja kävi ku unelma hienoa tasasta tyhjäkäyntiä. Pintakaasulla samat vedot ku rötätessä lappu lattiassa. Mikä ihme voi olla?
Mieleen tulee
Pa paineet alhaset, miten mittaan?
Lambda saa/antaa väärää dataa seokset kusee
Vvt solenoidi jumii??
Yritän kaivaa sen lapun vielä jostain.
-
Löytyhän se!
644A
130A
Eli vissiin toi vvt solenoidi kusee.
Auto oli just jakopää rempassa ja samalla vaihdettiin väljä vvt pyörä. Firma tekee pääsääntöisesti volvoja niin en usko että siinä vvt vaihdossa olis mokattu.
-
Nyt putsattu vvt solenoidi, ainakin ääni solenoidissa muuttu merkittävästi, samalla vaihdoin polttoainesudin.
Taas pelaa, vissiin hetken.
Just kun olin ajelemassa kotitallille niin kiihdytyksen jälkeen heitti herjan että moottorin suoritustaso alhainen tjsp,
tai moottoritehot alentuneet, ja kulki 40km/h ei vastannu kaasuun. Vedin sivuun ja auto uudestaan käyntiin ja vika poistui.
Ihme juttuja tän kanssa.
Mikä olis hyvä vikakoodinlukija tohon peliin?
-
Itse hankin tämmöisen vikakoodinlukijan, toimii hyvin V70 mk2:ssa.
https://www.elekma.com/icarsoft_i906_volvo_vikakoodinlukija