Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Bowtie - 13.11.2020, 11:35:10
-
Tervehdys, vaimon käyttökulkineeseen iski seuraavanlainen vika; suuntavilkku oikealle toimii vain satunnaisesti, ja samalla kun vilkku ei toimi ei toimi myöskään tuulilasinpyyhkijöiden kertapyyhkäisy, eli kummankaan viiksen liike ylöspäin ei toimi. Mikähän yhteys viiksillä on...? Auto on seissyt keväästä asti pihassa, ja vika ilmeni nyt kun otettiin taas käyttöön, muutama kerta toki kesällä ajeltu lähiteillä ja ladattu akkua ettei kuole ihan kokonaan. Nyt syksyllä pääsi akku melko tyhjäksi ja auto lähti vaivoin käymään ja kävi huonosti, latasin akun ja tarkistin vikakoodit Motonetin halpis-koodinlukijalla mutta mitään suuntavilkkuihin tai pyyhkijöihin viittaavaa ei ollut tallentunut. Mistä tällaista vikaa lähtisi etsimään?
-
Mittaristo ja cem noilla on yhteisinä tekijöinä, akkujännitteen lisäksi. Onko muita sähkövikoja?
-
Enpä ole havainnut muita sähkövikoja, mittaristo toimii ihan normaalisti, kuin myös ratin napit radiolle, cruiselle ym. Ja tosiaan muutaman risteyksen ne vilkut voi pelata, sitten taas mykistyy, keskuslukolla vilkuttaa kaikkia vilkkuja eli tuskinpa on siellä lamppujen päässä mitään... Mikäs on cem?
-
Sähköjen keskusyksikkö siellä kuskin potkumuovin takana. Näissä useampi liike korjaa kiinteällä hinnalla mittariston ja cemmin kylmäjuotoksia, jos asia sellaiseksi paljastuu. Akun liitännät ja maadoitukset kannattaa kyllä puhdistaa ja jos mahdollista kokeilla tuoreemmalla akulla.
-
Akun liitännät ja maadoitukset kannattaa kyllä puhdistaa ja jos mahdollista kokeilla tuoreemmalla akulla.
Vois tosiaan alkaa vikaa hakea siitä, että akku ladaten täyteen tai uutta akkua ja kenkien kunnollinen puhdistus.
Eli tehonsa menettänyt akku tekee kaikkea pientä vikaakin..
Eipä näissä facelifteissä vissiin ole ollut ongelmia nuiden CEM-yksköiden kanssa, mutta voin olla väärässäkin.
-
Eipä näissä facelifteissä vissiin ole ollut ongelmia nuiden CEM-yksköiden kanssa, mutta voin olla väärässäkin.
On niitä pari käytetty korjauksessa, mutta harvinaista.
-
Kannattaa tarkistaa myös akun plussasta sinne sähköpääkeskukseen lähtevän johdon kireys/kontakti itse akunkenkään
-
Tuo akkuongelma tosiaan täsmäisi sen kanssa että akku pääsi aika tyhjäksi kun auto seisoi, latasin sen sillon C-tekillä täyteen mutta voihan se olla silti sippi. Tutkinpa viikonloppuna akkukaapelit, ja katsotaan jos löytyisi toinen patteri millä kokeilla, kiitoksia neuvoista kaikille tässä vaiheessa!
-
Kaverilla oli juuri saman tyyppinen vika. Cemmiin oli päässy vettä ja hapettunu ilkeän näköiseksi. Kuulemma aika paljon on facelifteissä tätä vesi ongelmaa. Toinen ehjä cemmi kloonattuna paikoilleen ja taas toimii.
-
https://www.youtube.com/watch?v=HwxCu72QEdE (https://www.youtube.com/watch?v=HwxCu72QEdE) tollanen video tuli juuri ulos kanadasta näistä uudemmista, jonkin verran vikaa kai siis on
-
https://www.youtube.com/watch?v=HwxCu72QEdE (https://www.youtube.com/watch?v=HwxCu72QEdE) tollanen video tuli juuri ulos kanadasta näistä uudemmista, jonkin verran vikaa kai siis on
Katos vaan, pitääpä tutkia omasta tuo kohta vaikka olenkin tuon kaukalon putsannut ja nuo poistot on auki..
-
Ajattelin että tuo design olis vaan valeon ballastien ongelma että johdot suoraan alaspäin laitteen päällä olevaan liittimeen ja vedet mukana, olen vähän tuossa Volvoon pettynyt. Sähköliitännät sais olla kyllä aina painovoiman keskipistettä kohti