Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Tasalaiska - 13.11.2020, 15:37:57
-
Esim. tänään ei matkamittari pyöri, mutta kaupunkinopeuksissa nopeusmittari toimii. Jos lähden moottoritielle niin viimeistään satasen nopeudessa nopeusmittarikin lopettaa toimintansa. Mutta jos jatkan ajamista niin jossain 100km ajon jälkeen alkaa taas pelaamaan sekä nopeus-, että matkamittari.
Kesällä toimi hienosti, mutta kun sateli usemman päivän peräjälkeen niin mittari alkoi temppuilemaan.
Silloin kun mittari ei toimi, ainakin Fluken yleismittarilla saan nopeuden mukaan kasvavaa jännitettä mitatuksi siitä mittarille tulevasta johdosta.
-
Olisko täs kyseessä maadoitus vika?
Mistä löytyy leijona (eiku maadoituspiste mittariston sähköille)..?
-
Farkku mallin seiskas löytyy peräkopissa olevasta vas.puolen lokerost johdotusten välistä liitin mikä irtoilee helposti. Saattaa olla huonosti kiinni
-
Okei.
Farkku on tosiaan kyseessä. Pitää mennä peräloosteria tutkimaan CRC-pullon kera...
-
Tuli availtua se vasen peräloosteri. En oikein sieltä löytänyt helposti aukeavia liittimiä. En löytänyt kuin yhden liittimen ja sekin oli sitä Volvo-mallia, ettei sitä ilman jotain työkaluja meinaa saada avattua laisinkaan. En sitten avannutkaan, mutta ehkä olis pitänyt avata ja ruiskutella CRC:tä...mene ja tiedä. Sieltä mittaristolle tulevasta johdosta kuitenkin saan jännitettä mitattua kuten aluksi kerroin.
Kaivelin sitten ne apukuskin jalkatilan maadoituspisteet esille ja hoitelin niitä liitoksia CRC:llä (itseasiassa WD40:llä, mutta aika sama). Samaa käsittelyä annoin mittariston liittimillekin. Sen jälkeen koeajolle, luulin jo toimivan moitteetta...mutta 120km/h alkoi taas neula vipattaa..
Nyt tänään taas ei ensin toiminut ollenkaan. Kaupassa käynnin jälkeen pelasi ihan OK, kaupunkinopeuksissa.
Olisko lisää hyviä ajatuksia homman korjaamiseksi.
-
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSpeedometerRepair.htm
Kuulostaa kondensaattorivialta, sehän on tietyissä vuosimalleissa tyyppivikana.
-
Niin...mutta ei ne kondensaattoriviat mielestäni liity mitenkään ilman kosteuteen...tämä mittaristo toimi kesän täydellisesti (lukuunottamatta yhtä sadejaksoa).
Se temppuili viime syksyllä ihan samoin kuin nytkin, vaihdoin kaikki kondensaattorit. Ongelma jatkuu taas kostealla...
-
Ei ole kellään mitään hyvää ideaa...?
Ruiskin jotain spraylakkaa nopeusmittarin piirilevyn takapinnalle...juu, ei auttanut :P
Tuskin kosteus ainakaan sieltä kautta siis hommaa sotkee...mikähän homman sotkee..?
-
Missä kunnossa mittariston juotokset yleensä ottaen?
Seiskassa putoili aikoinaan nopeusmittari satunnaisesti pois pelistä. Kun oma silmä ja taidot ei riittäneet vianetsintään, käytin mittariston välikäden kautta jollain spesialistilla tarkistettavana. Oli korjaillut jotain löytämiään katkoksia, eikä mittari ole routinut sen koommin.
-
Kun tietäis mikä auto ja vuosimalli niin olis helpompi neuvoa mistä vika vois löytyä.
-
-92 745
Omalla silmällä juotokset näyttäis olevan OK, mutta alkaakin jo ikänäkö haittaamaan.
-
Ja nyt kun on kevyet -+25°C pakastetta, mittari taas toimii moitteetta. Kunnes ajelen vermeen sen verran lämpimäksi, että alkaa käbiinissäkin tarkenemaan.
Sitten taas lopettaa toiminnan...
Kait se vika on jossain mittariston tinauksissa...? Mitä sanoo arvon raati??
Että lähilasit silmille ja kolvi käteen....kaikki juotospisteet uusiksi nopeusmittarista(köh)?
-
Jonsen väärin muista, niin lähinnä kostealla ilmalla (tai lämpimällä hytillä) tuo omakin taisi huilailla, ei niinkään kuivalla pakkaskelillä.
Samalla palautui katoilevat taustavalot. Ehtipä tehdä senkin, että kaukovalojen merkkivalo alkoi toimia nurinkurisesti, ja ajelin keskikesällä yhden päivän pitkät päällä...
-
No jos tutkisit sen perässä olevan liittimen että on kuiva ja ehjä. Jos kostealla ei mittari toimi niin melko varma että siellä on vettä ja se on oikkarissa niin ei varmasti mittari toimi
-
Olen tutkinut liitoksia perässäkin....ei, ei se ole ehjä...vaan niin rikki, että kaikki liittimeen päätyvä vesi melko varmasti valuu sieltä ulos. Sitä on joku runnonut ennenkin...
Ja ei, se ei ole oikosulussa märällä kelillä kun mittariston liittimessä kuitenkin jännite nousee nopeuden mukaan.
-
Jos tässä on se muovinen piirilevy niin ne yleensä hajoaa niin että tietyssä lämpötilassa toimii. Katkeaa se virtapiiri sielt muovien sisältä, jokaiseen autoon saanu johonki kohtaa tehdä hyppyjohdon.
Konkkia oon vaihdellu vähän joka ysin mittaristoon, tuskin 740 mittaristo yhtään sen parempi oo ainakaan. Yleensä ne konkkaviat alkaa näyttää ihan mitä sattuu ennen ku hajoaa, eli en usko siihen jos aina välillä toimii.
Eli sun pitää mittaa siitä mittariston liittimeltä sinne mittariston sisälle, ongelma siellä mittariston sisällä...
-
Niin joo, jäi sanomatta että ei ne pelkät tinaukset, vaan ylipäätään katkokset siinä elmukelmussa. :)
Hyppylankoja lisätty omaankin.
-
Jos tässä on se muovinen piirilevy niin ne yleensä hajoaa niin että tietyssä lämpötilassa toimii. Katkeaa se virtapiiri sielt muovien sisältä, jokaiseen autoon saanu johonki kohtaa tehdä hyppyjohdon.
Eli sun pitää mittaa siitä mittariston liittimeltä sinne mittariston sisälle, ongelma siellä mittariston sisällä...
Tarkoitatko nyt nopeusmittarin piirilevyä vai sitä mittariston takana olevaa lerppamuovista kontaktirakennelmaa..?
Voisitko vähän tarkentaa, että millä tapaa pitäisi mittailla?
-
Niin joo, jäi sanomatta että ei ne pelkät tinaukset, vaan ylipäätään katkokset siinä elmukelmussa. :)
Hyppylankoja lisätty omaankin.
Sinultakin kysyisin apuja, että miten mittailla löytääkseni mahdollisia katkoksia...pitää vissiin olla sopivat mittausolosuhteetkin...
-
Sinultakin kysyisin apuja, että miten mittailla löytääkseni mahdollisia katkoksia...pitää vissiin olla sopivat mittausolosuhteetkin...
Itsehän en tuota tehnyt, vaan teetin suosiolla muualla. Periaatteessahan siinä tarvitsee vain mitata, onko jokaisen piirin alku- ja loppupisteen välillä yhteys, mutta siinäpä se tuollaisen sillointällöin toimivan kanssa onkin, milloin vika ilmenee ja milloin ei. Olosuhteet tai muovin asento muuttuu jne...
-
Yritin mittailla, ei löytynyt katkoksia...ja laitoin takaisin paikoilleen niin tottakai taas toimi hetken matkaa...
No päätin sitten laittaa edes jotain jumppilankoja...laitoin noihin mitkä on yhteydessä nopeusmittarin miinusnapaan. Kun epäilen maavikaa... Joo, toimi taas 1,5km...ja muutenkin kaunista työn jälkeä :buck2:
(https://i.ibb.co/bNCPVxv/volvon-mittari.jpg) (https://ibb.co/bNCPVxv)
-
Mihinköhän kohtiin teidän mittareissanne on tarvinnut lisäillä hyppylankoja?
Onko vain noihin katkoviivoilla merkittyihin? Vai myös noihin "näkyviin" johteisiin?
-
En vaan löydä katkosta lerppamuovihässäkästä...vaikka ulkona mittailinkin samoissa olosuhteissa kuin mittari ei suostu toimimaan...
Kait se vika on itse mittarin tinauksissa sitten ja pitää yrittää uudelleen kolvailla. En saanut mitään reaktiota nopeusmittarin neulaan edes oikomalla perän signaalipiuhoja tämän sivun ohjeen mukaisesti: https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSpeedometerRepair.htm
Mutta semmoisen efektin huomasin, että kun syötin mittarille ulkoisen 12VDC jännitteen samalla kun virta-avain on nollilla, pomppasi nopeusmittari 80km/h ja vilkkujen valot näytti molempiin suuntiin yms.. Sitten kun väänsin avaimestakin virrat päälle meni mittaristo normaalitilaan. Miten lie siellä jännitteet kiertää, mutta tämäkin huomio voi jotakuta joskus auttaa...?
Mutta tuota sivua lukiessa tuli ahaaelämys ja kaivoin autoni alkuperäisen mittarin esille, jonka konkat kusi pari vuotta sitten allensa (ja vaihdoin ne saamatta mittaria toimintaan). Luulin, että vuotaneet elektrolyytit tuhosivat piirilevyn tjsp..
Mutta sielläpä mulle olikin käynyt tämä moka:
------------------------
The problem with de-soldering the 4-pins to the speedo's magnetic coil windings (marked sin/cos is the heat on those pins which conducts to the other ends and you loosen the coil windings off of those pins (which aren't very well attached). This is apparently what happened to me, as I discovered the windings hanging loose when I did a post-mortem on what was an unsuccessful repair. At that point, the speedo guts are toast, because it's really just impossible to reattach them.
-------------------------
Yksi johdin siellä oli ihan irrallaan kun +2 lähilaseilla tiirailin. Tinasin sen kiinni ja nopeusmittari lähti toimimaan. Mutta matkamittari ei. Siinä tosin oli jo ostohetkestä lähtien jotain vikaa (ennenkuin konkat kusi allensa). Matkamittari lopetti toimintansa tripin nollauksen yhteydessä, mutta alkoi sitten jonkinmatkan päästä taas pelaamaan (ehkä nyt on sama juttu, ajoin vain nopsan testilenkin).
Onkos tuohon matkamittariin jotain hyviä ideoita, onko siellä se nollaus systeemi jotenkin jumissa ja rattaat pyörii tyhjää, onko se sähkömoottori rikki, onko moottorin liitoksissa häikkää..?
-
Noniin!
Nyt on toimiva mittaristo!!
Yhdistin auton alkuperäisen mittariston pari vuotta sitten ostamani nopeusmittarin kanssa. Ja ROCK ROCK 8)
Ja auton alkuperäisestä nopeusmittarista toimii nopeus-, muttei matkamittari. Ilmeisesti allensa kusseet kondensaattorit rikkoivat matkamittauksen..?
Ja taannoin ostamassani mittaristossa olikin elmukelmussa vikaa...se vikahan luonnollisesti ilmeni vasta muutaman kuukauden päästä ostosta kun kelit kostuivat...ja olin jo vaihtanut kondensaattoritkin varmuuden vuoksi kun sellaisia oli ostettuna. Nyt tuli sitten pari syksy ja talvea kiroiltua ja käytettyä kännykkää nopeusmittarina...
Loppu hyvin!
-
Siinä se paska rokkas sen päivän...ei toiminut enää aamulla kuin alkumatkasta pari sataa metriä....