Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volsa - 13.11.2020, 21:05:54
-
Tässä nyt tutkimusmatkaa tehnyt Volvon sieluun(mopotronic ME7) ja yksi asia ihmetyttää varsin suuresti.
Dashcommandilla kun ottaa ja kattoo, niin löytää trim bankkeja kaksin kappalein eri numeroilla (short ja long).
Mutta sitten se ehkä huolestuttavin, niin long trim bankkien ero pyörii noin 8-10 prosentissa.
Onko näin, että osa sylintereistä on oman bankin takana jopa vitoskoneessa, vai onko tämä pelkkää dashcommandin harhaa?
Pitääkö olla siis huolissaan?
-
Tässä nyt tutkimusmatkaa tehnyt Volvon sieluun(mopotronic ME7) ja yksi asia ihmetyttää varsin suuresti.
Dashcommandilla kun ottaa ja kattoo, niin löytää trim bankkeja kaksin kappalein eri numeroilla (short ja long).
Mutta sitten se ehkä huolestuttavin, niin long trim bankkien ero pyörii noin 8-10 prosentissa.
Onko näin, että osa sylintereistä on oman bankin takana jopa vitoskoneessa, vai onko tämä pelkkää dashcommandin harhaa?
Pitääkö olla siis huolissaan?
Olen ymmärtänyt niin, että toinen bank on "tyhjä" ja kenties alustettu jollain kuvitteellisella arvolla, eihän toisessa bankissa (sylinteriryhmä) ole mitään järkeä jossei ole toista ohjaavaa "pakosarja-lambdaa" kuten V-koneissa (elleivät sitten aja katin jälkeen olevan arvoja sinne vain koska softa sallii ja koodarilla oli tylsää???). Long trimmin pitäisi olla 0% tuntumassa ja short +-10% ollakseen normaalit. Mutta vasta 25% arvot jompaan kumpaan suuntaan indikoi vikaa.
-
Mutta voisiko tämä kolmas bank olla täyskaasulle? Koska bank 1 on ilmeisesti "idle bank" nimellä. Tarkalleen ottaen itsellä näkyy omassa olevan ME7.01 versio ja en tiedä sitten onko ME7 ja ME7.01 muuta eroa kuin nuo kaksi säätyvää nokka-akseli yhden sijaan.