Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: maturi - 17.11.2020, 17:21:19
-
Tervehdys tietäjille.Potilas V70 D3 automaatti vm 11 ajettu 236 tkm.Öljynvaihdossa huomasivat että ilmastoinnin kompurasta vuotaa vihreetä mönjää sieltä vapaakytkimen takaa.Ajelin useamman kuukauden ja viimeviikolla(perjantai 13 päivä) auto meni AD korjaamoon kompuran vaihtoon.Hain auton pois ja huomasin heti kun se lämpeni että konehuoneesta kuuluu selvä jyrinä kun kompura kytkeytyy,ääni loppui heti kun ilmastoinnin otti pois päältä ja alkoi heti kun sen laittoi päälle.Takaisin pajalle ja epäilivät että uuden kompuran(Sanden) laakerit ovat rikki.Tänään uusi remontti kompuran vaihto ja ei mitään vaikutusta jyrisee niin pirusti.Ääni on sellainen että ihan kuin joku ottaisi runkoon kiinni kun kompura käynnistyy.Autoon tehty samassa pajassa jakopää 5tkm sitten jolloin uusittiin myös vesipumppu ja laturin vapaakytkin.Mitään jurinoita ennen kompuran vaihtoa ei ollut.Mikähän tässä nyt menee pieleen,en tänään ehdi ottaa itse autoa pukille mutta menee huomenna iltasella korjaamon omistajan tutkittavaksi.Oisko jollain vinkkiä mikä vois olla vialla?
-
Tähän nyt sen verran lisätietoa että korjaamolta soitettiin ja olivat tutkineet vanhaa kompressoria ja huomanneet että siinä on pahat jäljet alareunassa,epäilivät että on ottanut katukiveen jossain vaiheessa.Nyt oli ajatuksena että uusi kompura asettuu jotenkin väärään linjaan/kulmaan ja siitä tuo ääni.Minkähän lainen kiinnitys tuossa on,tuleeko suoraan lohkoon vai onko siellä esim. joku peti rauta kompuralle?
-
Jatketaan yksinpuhelua.Tänään purettu kompura taas irti tutkittu ja ihmetelty vaivaa,kaikki näyttää olevan ok mutta juristaa vaan.Sen verran huomattu että jurina on kovempi silloin kun lämppärissä pyyntönä enemmmän lämpöä ja kun käännät asteet vaikka 17,jurina hiljenee.Huomenna talliin ja omatutkintaa,nyt nostivat kädet pystyyn,aja vika ulos.
-
Liikaa kylmäainetta?
-
820g ???
-
On ollu vähän epäselvää miten nuo d3 hihnat tuolla kulkee,tänään oli auto pukeilla ja tuli käyteltyä ja kuunneltua mutta mitään selvää lähdettä ei löydy.Kaikki on kiinni,eikä mikään hankaa mihinkään.Tuo kompurahan saa voimansa ohjaustehostajan pumpulta kapealla hihnalla,eli epäilys kohdistuu nyt ohjaustehostajan pumppuun,kompura käynnistyessään kuormittaa pumppua ja siitä rohina??
-
Ei kyllä pitäisi tehostimelle olla pumppua siellä, kun on sähköinen
-
Jaahas no nyt on autotieto minulla hukassa,miltä osalta tuo hihna tulee joka kompuraa pyörittää,on kyllä epäselvä systeemi,kaksi hihnaa oli laskussa vaihdettu,toinen tää kompuran...mikälie se toinen
-
On ollu vähän epäselvää miten nuo d3 hihnat tuolla kulkee,tänään oli auto pukeilla ja tuli käyteltyä ja kuunneltua mutta mitään selvää lähdettä ei löydy.Kaikki on kiinni,eikä mikään hankaa mihinkään.Tuo kompurahan saa voimansa ohjaustehostajan pumpulta kapealla hihnalla,eli epäilys kohdistuu nyt ohjaustehostajan pumppuun,kompura käynnistyessään kuormittaa pumppua ja siitä rohina??
Kompuraa pyörittää joustava remmi. Siellä on toinen remmi joka sitten pyörittää laturia. Kompuran remmissä ei ole mitään kiristimiä edes vaan se venytetään paikalleen.
-
Kyllä näin on mutta mistä kompura saa voimansa eli missä se hihnan toinenpää on?
-
Kyllä näin on mutta mistä kompura saa voimansa eli missä se hihnan toinenpää on?
Voima otetaan kampiakselin päästä kaikille lisälaitteille.
Tässä moottorissa on vielä se ihanuus, että kompuran hihna saattaa katketa ja päätyä jakohihnan väliin. Seurauksena kansiremontti tai vaihtomoottori.
-
Ei muuten oteta,kompuralla on oma hihna joka ei tule kampiakselilta vaan välipyörältä johon voima tulee apulaitehihnalta.
-
Jaahas, olin vissiin väärässä moottorissa... Sori vääristä tiedoista.
-
Eipä mitään,enemmän tää jo huvittaa,tänä aamulla kävin paikallisessa merkkiliikkeessä selvittelemässä että mitä pyöriä ja hihnoja siellä oikein on niin myös volvon asentaja väitti että kaikki pyörii yhdellä hihnalla.Rekkarin perusteella sain räjäytyskuvat niin niistä näkyy miten ne siellä kulkee.Mutta kyllä sieltä tuli tuomio että kompura on vian lähde,ovat vaihdelleet niitä aikasemminkin useamman kerran juuri äänen takia.Menee ens viikolla merkkiliikkeeseen kompuran vaihtoon.
-
No niin,tämä kunnossa,molemmat tarvike kompurat risoja tai huonolaatuisia.Volvolla laitettu uusi ja äänet hävisi.
-
Eikös alkuperäinenkin olen Sanden. Mutta voihan se olla, että on Sandeneja ja Sandeneja..
-
Nähtävästi se alkujaan vuotamaan alkanut kompura(Sanden) oli alkuperäinen,eka vaihdettu oli myös Sanden ja toinen Nissens,molemmat pitivät todella,häiritsevää rohinaa ihan kuin olis kirvestä terottanut tahkoa vasten.Volvon kuitista ei selviä kompuran merkki mutta hiljainen se on.En voi suositella tarvike kompuraa millään muotoa.
-
Itse laitoin nissensin omaan s80 d3 ja yhteen s60 D3. Ne oli ainakin ihan hiljasia.