Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Marko Haapasaari - 18.11.2020, 11:51:17
-
Uskon vahvistusta haen... Käynnistin auton ja aloin peruuttamaan, noin autonmitan kulki sitten sammui. Kaikki sähköt pimenivät, vain radio toimii ja sisävalot syttyivät kun otin akun kaapelin auki tunniksi. Siis mittarivalot pimeenä, ei starttaa, ei valoja, ei mitään muuta kuin radio toimii. Onko CEM, vai voisiko olla jotain muuta "helpompaa". Akku tarkastettu ja vaihdettu. Virta tulee ainakin sulakeboxiin saakka konepellin alle.
-
Saako vikakoodinlukija yhteyden ja onko koodeja? OBD-portti on suoraan CEMmissä kiinni. Tsekkaa sulakkeet myös. Jossain oli vastikään tapaus jossa katkennut oven johto sai auton pääsulakkeen (50A) palamaan.
-
Saako vikakoodinlukija yhteyden ja onko koodeja? OBD-portti on suoraan CEMmissä kiinni. Tsekkaa sulakkeet myös. Jossain oli vastikään tapaus jossa katkennut oven johto sai auton pääsulakkeen (50A) palamaan.
Joo lukijan valot syttyy ja laite käy läpi proseduurinsa, ei koodeja. Missä se pääsulake on? Sulakkeet olen muuten käynyt läpi, ei rikkinäisiä.
-
Olikohan konehuoneen rasiassa pienempien sulakkeiden alla releiden kaverina isompia, varmuudella en muista. Vidalla tms. järeällä testerillä luit?
-
Olikohan konehuoneen rasiassa pienempien sulakkeiden alla releiden kaverina isompia, varmuudella en muista. Vidalla tms. järeällä testerillä luit?
Lopulta sain järeämmän testerin käyttöön; yhteyttä ei mihinkään... Otan CEM irti ja katson mitä siinä vois olla.
-
Tarkasta nyt vielä myös että kaikki releet ovat ehjiä konehuoneen sulakerasiassa sekä CEMmissä.
-
Tarkasta nyt vielä myös että kaikki releet ovat ehjiä konehuoneen sulakerasiassa sekä CEMmissä.
No niin tässä toimenpiteet mitä tein; irrotin ja puhdistin kaikki sulakkeet konehuoneen puolelta, etuoven vierestä, takaluukusta ja CEM:stä. CEM aivan kuiva, ei hapettumia, puhdistin kuitenkin kaikki johdinpinnit, liittimen, releet ja releiden pohjat. Mittasin sähkön kulun akulta keskuksiin ja CEM:in jne. Kasasin kaikki uudelleen paikoilleen ja prkl, kaikki toimii... No, aika näyttää kuinka jatkossa. Autossa on muuten yks erikoinen vaiva. Kun kylmänä käynnistää, käynnistyy ja käy kauniisti, mutta kun lähtee liikkeelle ei tahdo jaksaa liikkua. Automaatti siis kyseessä. Tarvii ajaa useampi sata metriä ennen kuin alkaa liikkua normaalisti. Käynnistettäessä pakokaasu haisee ihan hirveälle, eli käy ilmeisesti rikkaalla? Pari minuuttia kun antaa käydä tyhjäkäyntiä ennen kuin lähtee ajamaan, niin kaikki toimii normaalisti. Olen vaihtanut kaikki anturit, nokan tunnistimen, kampiakselin, lämpötilan, ilmamassamittarin ja puhdistanut nokkien säädön tunnistimen sekä kaasuläppäkotelon, vaiva pysyy...osaako kukaan sanoa mitä vois seuraavaks tehdä? Kaasuläppärungon vaihdon jälkeen ei ole mitään tehty ohjelmalle, mutta uusi runko ei muuttanut toimintaa paremmaksi. Pitäiskö ohjelmoida koko auto uudelleen tai ainakin kaasuläppä? Takimmainen lambda tuli tänään postissa ja vaihdan sen seuraavaksi...