Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kumpta - 20.11.2020, 13:08:08
-
Autona Volvo V70 2.4 140 hp vm.05 Aj. 335 tkm. Moottorin häiriövalon pois kuittauksen jälkeen, syttyy uudelleen seuraavassa käynistyksessä. Testeri ilmoitti viaksi Vvt säädintä, sekin vaihdettiin ei tilanne muuttunut. Imusarjasta lähtevät pienet putket tutkittiin näyttäis olevan kunnossa. Mistä lähtisin vikaa etsimään auto pelaa normaalista paloi tai ei häiriövalo?
-
Tarkka vikakoodi helpottaisi huomattavasti. Jos VVT pyörä on alkuperäinen noilla kilometreillä niin vika saattaa olla siinäkin.
-
Kyllä se näytti siltä Volvolla kun tutkittiin että VVt pyörässä päittäis välystä. Kallis on pyörä eikä näytä kuin siniseltä löytyvän!
-
Ei tosiaan muualta taida saada, samallahan kannattaa vaikka jakopää laittaa hiluineen jos on vaihto lähellä, ne kun tulee pois kuitenkin.
-
Autodocissa näkyy olevan molempiin nokka-akseleihin pyörät, eli imu- ja pakonokan. Vieläpä INA:n tekemänä. Hyvillä tarjousprosenteilla kun saa ostettua, niin alle 200e/kpl. En sitten tiedä onko vuosimallien välillä eroja näissä.
-
Eli siis vvt solenoidi vaihdettu uuteen?
Yleensä taitaa tulla öljyt jakopäähän stefan välistä ennen kun antaa vikakoodin liian suuresta erosta pyydettyyn arvoon nähden. Noin 3mm päittäisvälyksellä pyörä nousee stefan ohi, riippuu hieman kuinka syvällä se on painettu.
Autodoc pyörät taitaa olla turboon, vapariin käyvää 1275362 pyörää ei löytynyt kun itselle etsin.
Löysin tuurilla hyvän käytetyn purkamolta ja kunnostin vanhan väljän varalle.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=59392.60
Silloin on hyvä käytetty kun on 2,7-3 mm välystä navassa irrallaan, silloin on paikalleen laitettuna 0,1-0,4 mm välystä.
-
Nyt ois vvt hankittu ja kaikki jakopään hilppeet. Kysymys tietäjille mitä jippoja tuossa vvt pyörän asenuksessa mahtaa olla, sen tiedän että lukittava nokka-akselit takapäästään muutapa en sitten tiedäkään? Jakopäähän kyllä tarkat ohjeet.
Tuo vvt pyörä on käytetty 140 tkm ajetusta autosta.
-
https://www.youtube.com/watch?v=o4uLvH151-c | Tällä videolla näytetään VVT-pyörän irroitus ja asennus.
Tuo nokkien lukitustyökalu on tähän hommaan pakollinen.
-
Katselin kyllä tuon videon. Taitaa olla jostain muusta moottori tyypistä, ainakin näyttäis että tuo vvt pyörä pakopuolella. Ja takapäässä imupuolen akselilla asentotunnistin.
-
Vanhoissa turboissa oli vvt vain pakonokassa, uudemmissa molemmissa.
Lukituksen lisäksi on tärkeää muistaa kääntää ja pitää vvt säätövara ohjeen mukaisesti tapissa ennen hihnan asennusta.
Ja muutenkin seurata niitä korjaamo ohjeita.
Kaikista tärkeintä on lopuksi pyörittää kone ympäri takaisin kampiakselin merkkiin ja sovittaa lukitustyökalulla että takaurat on edelleen linjassa. Jos ei ole niin uusiksi meni.
Sitten on vielä plussaa jos on saanut homman tehtyä oikein ja jakopään hihnapyörien merkitkin täsmää. Helpottaa kummasti seuraavaa hihnanvaihtajaa. Tuo ei ihan kaikilta aina onnistu.
lmeisesti juuri vvt pyörä aiheuttaa hämmennystä kun sen saa lukittua ihan mihin asentoon tahansa keskipultilla. Sitten sen hihnapyörässä on vielä soikeat reiät.
Omassa heitti edellisen sepän jäljiltä oikea jako takaurista muutaman asteen (liikevaran kääntö epäonnistunut) ja vvt hihnapyörän merkki puolikierrosta ja oli piirretty uusi merkki tussilla. :nohnoh
-
Katselin tuota moottorin takapäätä ei siellä mitään kumitulppia ole nokka-akselin päässä kuten tuossa videossa näytetään.
-
Pakonokalle se löytyy moottorin kannakkeen alta ja imupuolella sitä ei ole kun on stefa asentotunnistimen takia.
Tossa Börjen pannussa tunnistin on pakonokassa, mutta on irroittanut sen valmiiksi. Se kun pitää olla siinä säädettävässä nokassa.
-
Pakonokalle se löytyy moottorin kannakkeen alta ja imupuolella sitä ei ole kun on stefa asentotunnistimen takia.
Tossa Börjen pannussa tunnistin on pakonokassa, mutta on irroittanut sen valmiiksi. Se kun pitää olla siinä säädettävässä nokassa.
Ok. Tämäpä selvitti asiaa jo paljon. Tulevalla viikolla tutkitaan. Paikallaan olevassa pyörässä päittäisvälys kyllä erittäin pieni, eikä öljy tippaakaan löydy mistään. Voisiko olla ajoituksessa pieni heitto joka sytyttää valon, mitään ylimääräisiä ääniä ei missään vaiheessa?
-
Testerillä näkee minkä verran nokan ajoitus heittää.
-
Nyt Volvoon vaihdettu jakopään hilppeet ja vvt pyörä imunokalle. Muuten meni hyvin mutta valo palaa edeleen! Auto comin testerin vika koodit 640F Säätyvä nokka-akseli virheelinen signaali- Jatkuva 220B0 Unknown faul code 6400 Säätyvä nokka-akseli, virheellinen signaali -katkonainen
Mitähän seuraavaksi vaihdettais?
-
Todennäköisesti koodi johtuu vvt-solenoidista. Luisti jumissa, tiivisteen sihti tukossa, huono kosketus liittimessä tai käämi/johto poikki.
Jumiutuneeseen voi puhdistus ja luistin herkistely riittää. Laita uusi sihdillinen tiiviste.
-
Kiitos tiedosta, pitää purkaa ja herkistellä, arentullen haettava se uusi tiiviste vaikka tuokin näyttää hyvältä ja puhtaalta.
-
Purin juuri tuon vvt solenoidin. Kysymys kuuluu, pitääkö olla ne pyöret reijät tukossa kun mäntä vapaassa tilassa, jousi ja levy sokkineen paikoillaan?
-
Lepotilassa pitää ilman kulkea keskireiästä solenoidin puoleiseen ja 12v kytkettynä keskeltä ulommaiseen.
Täällä pidempi versio ja räjäytyskuva.
https://volvo.oemdtc.com/154/vvt-solenoid-cleaning-2001-2006-volvo
-
Nyt on tiiviste vaihdettu ja purettu säädin ja putsattu ei mitään havaittavaa vikaa, sama tehty myös toiselle säätimille mut valo syttyy edelleen kuittauksen jälkeen. Nyt kesti muutaman käynnistyksen enempi huollon jälkeen enen syttymistä, auto kuitenkin pelaa normaalisti.
Vieläkö jamselilta löytyy hyviä vinkkejä?
-
Mitä testeri näyttää nokan asennon eroksi pyydettyyn kun kone käy? Luku on asteina.
-
Tuohon en pysty sanomaan mitään. Jakopään vaihtoivat muutama päivä sitten eli sama peli kuin ennenkin vaihtoa.
-
Testasitko myös paineilmalla ja 12v nuo solenoidin että vaihtuu virtaus toiseen reikään?
-
On kyllä testattu. Nyt kestää pari kolme uudelleen käynnistystä ennen kuin syttyy palamaan:
-
Tuleeko solenoidin liittimiin jännite kierroksilla? Ettei ole johto poikki.
Jos tulee, niin kyllä tuo asennusvirheeltä alkaa vaikuttamaan. Testerillä tai nokkien takaurista varmistuu...
-
Annan paskan olla kun kerran pelaa ei noihin kannata paljon satsata. Avain vaunullakin sanottiin että tuosta vvt pyörästä johtuu se valo ja pyörä oli virheetön. Vähän aikaa äimisteli muka testerin kanssa ja tokaisi 70 € että se niistä merkkiliikeistä!
-
Kysytään nyt vielä. Kaikki näyttää ehyeltä vvt solenoidissa. Miten pääsee testaamaan sen solenoidiin tulevan johdon tai pistokeen tuleeko siihen virtaa, konstit on vähissä?
-
Jotakin siihen liittimeen pitää keksiä että saa mittarin kiinni. Sopivan paksuiset klemmarin/rautalangan pätkät ja mittajohdot sokeripalaan tai jotain että saat pysymään johdot kiinni kun menet kaasuttelemaan. Mittari vaikka pyyhkimen alle niin näet sen hytistä.
Vastusmittauksella näet onko se toinen liittimen johto maissa. Taitaa mennä siihen puolien viereiseen maapisteeseen.
-
Entäs jos irroitta johdon ja irtosäätimellä testaa rekoiko se mitenkään, kun sattuu toinenkin olemaan.
Vielä lisää kysymystä. Voiko tuo johtua öljystä tai öljysihdistä että ois tukossa ,missään vaiheessa ei ole ainakaan öljyn merkkivaloa herjannut?
-
Käyhän se testaus sillä toisella solenoidillakin, jos on kaveri kaasuttamassa.
Kyllähän siellä öljyvalo palaisi jos ei ole painetta.
-
Entäs jos irroitta johdon ja irtosäätimellä testaa rekoiko se mitenkään, kun sattuu toinenkin olemaan.
Vielä lisää kysymystä. Voiko tuo johtua öljystä tai öljysihdistä että ois tukossa ,missään vaiheessa ei ole ainakaan öljyn merkkivaloa herjannut?
Omassa V70 -01 2,4T:ssa sytytteli oston jälkeen aika tiiviiseen tahtiin moottorin häiriövaloa. Varmaankin johtui siitä, että aikaisemmassa elämässä moottoriöljyjä oli vaihdettu liian harvoin ts. kone oli sisältä todella likainen. Muutaman tosi lyhyen moottoriöljyn vaihtovälin jälkeen VVT:n antamat vikakoodit ovat hävinneet melkein kokonaan.
-
Sehän tässä pahinta, auto pelaa normaalista ainut että häiriövalo palaa!
-
Omassa V70 -01 2,4T:ssa sytytteli oston jälkeen aika tiiviiseen tahtiin moottorin häiriövaloa. Varmaankin johtui siitä, että aikaisemmassa elämässä moottoriöljyjä oli vaihdettu liian harvoin ts. kone oli sisältä todella likainen. Muutaman tosi lyhyen moottoriöljyn vaihtovälin jälkeen VVT:n antamat vikakoodit ovat hävinneet melkein kokonaan.
Kyllä oikeassa olit noitten öljyjen suhteen, niistä se vika löytyi. Alussa pitkät kolmenkympin huoltovälit ja mulla Volvoon sopimaton öljy sisällä se saa häiriövalon palamaan. Nyt laitoin Castrol Edge 0W-30 A5/B5 syttyy vieläkin välillä mut häviää itsestään pois, eikä OBD mittauksessa näkynyt mitään herjoja, vuoden leima tuli pamahti.
-
:) hyvä että ongelmaan löytyi ratkaisu :)