Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Turbo- ja remmiahtaminen => Aiheen aloitti: Volvotin4 - 21.11.2020, 17:29:14

Otsikko: Volvo v40 2.0T
Kirjoitti: Volvotin4 - 21.11.2020, 17:29:14
Apua tietämättömälle.
Onko hyötyä laittaa V40 t4 ahdin > V40 2.0T:hen?
Ja tota onnistuukohan sellainen miten helposti, kestäisikö se silleen vai täytyykö mitään muutoksia tehdä?
Otsikko: Vs: Volvo v40 2.0T
Kirjoitti: Juho_ - 21.11.2020, 18:22:07
Vaatii ohjelmoinnin, mut muuten pitäis toimia kyllä.
Puristussuhteessa 8,5:1 vs 9:1 ero .. mut eipä tuon käytännössä pitäisi näkyä juurikaan.. lohko ja kanget näissä heikot.
Oisko 2.0T eli matalapaine versiossa ollut vielä heikommat kanget (ja männät) mitä T4 (eli ainakin Suomessa B4204T5), eli kestävyys on tosiaan kysymysmerkki.

E85 sekoitus (>60%) + nostetut ahdot 12T ahtimella, ja vetää 570cc/min sumuillakin vielä laihalle jos täyttä kaasua tarjoaa..
Bensalla toimii nostetulla bensapaineella ja orkkis 420cc/min@3bar suuttimilla, n. 1-1,1bar ahdoilla.
 Suuri riski , että pakopesä halkeaa tai lohko tai kanget antautuu (taipuu).. mut on tuolla nyt kuitenkin noin 9-10tkm ajettu noilla ahdoilla eikä konetta liiemmin säälitty.
Otsikko: Vs: Volvo v40 2.0T
Kirjoitti: kupari s40 - 24.11.2020, 09:16:34
T4 jossa 14t ahdin on maksimivääntö hiukan korkeammalla kierrosalueella joten softa sille jos sen teho riittää niin pelittää kunnolla.

Vakioveivit ei tahdo kestä alavääntöä näissä 2.0l koneissa ja jos jotain virisoftaa havittelee jossa vääntö tulee alhaalla menee yleensä vakioveivi banaaniksi ja huonolla tuurilla mäntäkin halkeaa. H-profiiliveivit yleisin käytetty vahvistuskeino koneeseen ja softata voi lisää hevosia mutta kannattaa softaan rajoittaa vääntömomenttia alakierroksilla..

Tallissa mulla on mallina yksi S- muotoinen vakioveivi jossa mäntäkin tappien juuresta molemmin puolin halki, otin kavetilta huvikseen sen talteen. Kyseinen auto josta hajosi oli 2.0l T4 bsr softalla.
Vakiokoon 2.0l mäntiä ei saa kuin käytettynä, renkaita saa kyllä uusiakin. Ylikoon mäntiä löytyy mutta ohuet seinämät jo alunperin.lohkossa.

Tallissa lisäksi pakopesä halki oleva 12t sekä jo hiushalkeamia löytyvä 14t. Kiinnioleva -00 koneena B4204 (160hv eikä vvt pyörää) 12t nostettu maltilla ahtoa 0.65bar, lerppu jo hukkiskello niin ei kyllä jaksa enempää edes antaa.