Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: autobot - 23.11.2020, 13:07:37

Otsikko: Volvo 940 SRS-vikakoodin 2-1-2 nollaus
Kirjoitti: autobot - 23.11.2020, 13:07:37
Morjens!

Nyt alkaa olla ideat vähissä. Olen lukenut aiempia keskusteluketjuja aiheesta ja googlettanut, vaan ei löydy apua, joten jospa uudesta ketjusta olisi apua.

Volvo 940 vm 95, B230fk aut.

Vika on seuraava:

Ajon aikana syttyi srs-valo. Luin vikakoodit ja sieltä löytyi koodi 2-1-2, Steering wheel module, break in wiring.
Ratin spiraali/kellojousi sekä kuljettajan airbagi vaihdettu purkuautosta, jonka jälkeen koitin nollata vikakoodin. Ei nollaantunut. Vaihdettu spiraali/bagi ei ollut sytyttänyt vikavaloa purkuautossa.
Akku ollut irti 12h, ei nollaantunut.
SRS-järjestelmän liittimien ja johtojen kuntoa tarkistettu, enkä löytäny puutteita. Vieläkään ei nollaannu vikakoodi.

Mitäs kokeilis seuraavaksi? Alkaa olla hyvät neuvot kalliit.
Otsikko: Vs: Volvo 940 SRS-vikakoodin 2-1-2 nollaus
Kirjoitti: jogiin - 23.11.2020, 15:59:50
Mites srs purkki penkin alta? Ei tuossa kuitenkaan mahdottomasti oo osia mitä vaihtaa  ???

Ja onhan se kellojousi vaihdettu silleen ettei vahingossakaan pääse pyörähtämään? Myös on hämärä muistikuva että noit kellojousia olis kahta eri mallia
Otsikko: Vs: Volvo 940 SRS-vikakoodin 2-1-2 nollaus
Kirjoitti: autobot - 23.11.2020, 18:51:52
Mites srs purkki penkin alta? Ei tuossa kuitenkaan mahdottomasti oo osia mitä vaihtaa  ???

Ja onhan se kellojousi vaihdettu silleen ettei vahingossakaan pääse pyörähtämään? Myös on hämärä muistikuva että noit kellojousia olis kahta eri mallia


Noniin, piti vielä kerran koittaa uudestaan nollata. Tässä ois siis ohjeet.

To clear fault codes other than 1-1-2 (indicating a crash sensor fault, which must not be cleared but rather returned to the dealer):

Remember to read the codes three times before clearing.
Remove the selector lead from the side of "A" and insert it into terminal 5 of output box "B".
Turn the ignition "on" to key position II.
Press the button on box "A". Keep it pressed for at least 5 seconds.
Release the button. The LED lights.
Press the button again when the LED lights and keep it pressed for at least 5 seconds.
The codes are now cleared.

Jos joku joskus painii saman ongelman kanssa niin homma meni itellä näin:

-A-puolen vikakoodeja en lukenut.
-sytytysvirta päälle
-luin kolme kertaa B5 pistokeesta koodit, joka kerta tuli 2-1-2
-Luin kolme kertaa B2 pistokkeesta koodit, joka kerta tuli 1-2-2
-Sytytysvirtaa ei saa katkaista tässä välissä
-Nollasin ensin B2 pistokkeen kautta. Nappi pohjaan n.10s, päästin napista irti ja valo syttyi. Nappi uudestaan pohjaan noin 15s.
-töpseli B5  pistokkeeseen. Nappi pohjaan n.10s, irti napista ja valo syttyy. Nappi uudestaan pohjaan noin 15s. Kun päästin napista irti, valo sammui, jonka jälkeen vilkutti koodin 1-1-1!.
-Äkkiä vilkaisemaan mittaristoon, ja srs valo oli sammunut. Vihdoin!
-Konepelti kiinni ja vetoja  :D

Aiemmin nollatessa oon kai ilmeisesti pitäny liian vähän aikaa nappia pohjassa (n. 6s).
Ohjeet löytyi täältä https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSRS.html
Kyseisellä sivulla kattavasti juttua srs-systeemistä ja sen sielunelämästä.

Tuo B2 koodi 1-2-2 tarkoittaa:
 B2/122: Speed has not exceeded 35 km/h or no vehicle speed sensor signal
B2 1-2-2 will always show if the codes are read immediately the ignition is switched on. To do this test the vehicle should be drive at 22mph + for at least 15 seconds and the codes read before the ignition is switched off. It seems that it was designed to confuse the DIY man.

Homma siis selvä :)