Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Kanistaja - 12.11.2011, 14:56:50
-
Tollanen 2002 mallinen S80 2.8 T6 Executive kyseessä.
Auto toiminut täysin moitteetta mutta tänään ilmeni hälyttimen kanssa seuraava ongelma:
1. ---> Auton ovet laitetaan lukkoon.
2. ----> Auto on vähän aikaa normaalisti lukossa ei mitään ongelmaa.
3. ----> Yhtäkkiä auton lukoista kuuluu ronksaus. Ovet lukossa normaalisti.
4. -----> Taas on vähän aikaa hiljaista. Ovet lukossa normaalisti.
5. ------> Auton hälytin alkaa soida ja vilkut vilkkuu.
6. -------> Ovet painetaan auki, hälytin ja vilkut sammuu.
7. -------> Kojelaudalla oleva punainen hälytinvalo ei sammu vaan vilkkuu punaisena vaikka ovet ns. "kuitattu auki."
8. -------> Kun käytetään ovet uudelleen lukossa ja avataan niin sitten tuo hälytinvalo sammuu vasta.
9. --------> Vaikka autossa on ovet auki hälytin lähtee silti huutamaan. :2funny:
Mikä vikana? Just itse omistin vähän aikaa tälläsen T6:sen tosin nykyään jo se myyty, siitä käytettiin kone vaihdelaatikkovikojen takia kaks kertaa pöydällä enneku tuli kuntoo ja rahaa meni korjauksee yli 5000e nyt isäukko osti itselleen tälläsen 180tkm ajetun tosi hyvän yksilön mutta ei jumalauta vissii hyvin alkanu taaskaa >:(
-
Volvon testerillä voi lukea, että mikä anturi on aiheuttanut hälytyksen, siitä on hyvä lähteä jatkamaan.
Kun kuskin ovi on auki, kertooko mittariston txt näyttö sen?
Kun ovi suljetaan, katoaako kyseinen viesti?
Vilkahtaako vilkut, kun lukitset ovet, jos ei, niin avaa konepelti ja lyö uudelleen kiinni, jos nyt alkoi vilkut vilkkumaan niin vika oli konepellin katkaisimessa, joka toimii taas.
Punaisen valon toiminta on ihan normaali hälytyksen jäljiltä.
-
Mikä se on muuten tuo sulakkeen numero jolla hälyttimen saa otettua ns. pois käytöstä?
Kun kuskin ovi on auki tulee teksti mittaristoon, ja se sammuu oven mennessä kiinni.
Vilkut vilahtaa lukitessa.
Ja jos saa hälyttimen pois käytöstä sulakkeella jääkö vilkut silti vilkkumaan?
-
Oisko ollu 29, rivin alimmainen T:dementikko,mulla hälytteli valoilla miten sattu,sireeni rikki luultavasti mulla.
-
Kohdat 1-3 täysin normaalia sekä 6-7.
-
Kannatta katsoa akkujännite/virta ;)
-
Mitataanko auton käydessä vai ei?
Auto sammuksissa jännite oli 12.3V, virtaa en mitannut.
On tosiaan hyvin ailahtelevaa tuo auton hälytyksen alkaminen, äskenkin se oli tunnin hälyttämättä ja sit alko show taas. Ja aluks se alko heti 30sekunnin jälkeen.
-
12,3V kertoo, että akun varaustila on liian matala
(olisko se ollu jossain 12,7V paikkeilla, kun varaus on maksimissa vai mitä se oli, no enemmän kuin 12.3 kuitenkin)
Volvon testerillä se tosiaan selviäisi, että mistä anturista se hälytys tulee
-
Mitataanko auton käydessä vai ei?
Auto sammuksissa jännite oli 12.3V, virtaa en mitannut.
On tosiaan hyvin ailahtelevaa tuo auton hälytyksen alkaminen, äskenkin se oli tunnin hälyttämättä ja sit alko show taas. Ja aluks se alko heti 30sekunnin jälkeen.
Kyllä tuo 12,3 volttia on pikkasen alarajalla,,joten suosittelen uutta akkua autoon.
Seisonnan jälkeenkin akku jännite pitäisi olla luokkaa 12,8 -13,5 V ( jos akku on kunnossa )
Tuota virtamittausta ei varmaankaan tarvii tässä tapauksessa tehdä, koska jännite akussa on jo alarajalla.
-
Kertoisi tuo hälyttimen laukeaminen pienen ajon jäljiltä pitemmän ajan kuluessa viittaavan juurikin tohon akkuun. Akku nyt latauksessa.
-
Kertoisi tuo hälyttimen laukeaminen pienen ajon jäljiltä pitemmän ajan kuluessa viittaavan juurikin tohon akkuun. Akku nyt latauksessa.
Muistaakseni Vollessa on tuo systeemi, että kun akkujännite laskee liian alas, niin laukaisee hälyn ( joka mielestäni on pikkasen turhake, vie loputkin akkujännitteet )
Voin olla tässä väärässäkin, mutta Miksu tai joku tietävämpi oikaisee. ;)
-
12,3V kertoo, että akun varaustila on liian matala
(olisko se ollu jossain 12,7V paikkeilla, kun varaus on maksimissa vai mitä se oli, no enemmän kuin 12.3 kuitenkin)
Volvon testerillä se tosiaan selviäisi, että mistä anturista se hälytys tulee
Se jännite kannattaa mitata kuormalla. Huono akku voi antaa ihan helposti vajaa 13V, mutta kuormalla (esim valot päällä) putoaa alle kymmeneen.
Hyvä taas pitää sen kahdessatoista.
Ja tuota FAQ osiota kannattaa lueskella:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=156.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=156.0)
-
Se jännite kannattaa mitata kuormalla. Huono akku voi antaa ihan helposti vajaa 13V, mutta kuormalla (esim valot päällä) putoaa alle kymmeneen.
Hyvä taas pitää sen kahdessatoista.
Ja tuota FAQ osiota kannattaa lueskella:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=156.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=156.0)
Akun varaustilan mittaus ja akun mittaus kuormitettuna on kaksi eri asiaa.
Varaus tila= Kuinka täyteen akku on varattu virtaa.
Riittävän pitkän akun lepoajan jälkeen (napajännite tasoittunut) voi varaustilan mitata yleismittarilla tasajännitteellä.
Tässä taulukko sen mittaustuloksen tulkintaan.
(http://www.koivunen.fi/koivunen/sivut/E7D61DC1941F71A8C225707E00406623/Body/0.2682?OpenElement&FieldElemFormat=gif)
Jos taas haluaa mitata akun kuormituskeston, on autossa oikeastaan vain startti riittävän paljon virtaa ottava, jolla se on järkevä mitata. (moottori siihen kuosiin, että se ei käynnisty ja siten startatessa mitataan akun navoilta jännite)
lukuja siihen en nyt löytänyt, mutta varmaan tuo 10V on aika hyvä, ehkä vähän allekkin saa mennä, jos on suuri kuorma.
-
Auton moottoritila oli pesty, epäillään että hälyttimen huuto johtui siitä, koska se yhtäkkiä hiljeni eikä hälytellyt enää.
Nyt kuitenkin ilmaantunut sellanen ongelma että auton ovet lukitessa vilkut eivät vilahda avatessa vilkut vilahtavat. Hälyttimen punainen valo välkkyy ihan normaalisti kojelaudan päällä.
Käynnistettäessä auto ilmoittaa "huollata hälytysjärjestelmä"?
-
Auton moottoritila oli pesty, epäillään että hälyttimen huuto johtui siitä, koska se yhtäkkiä hiljeni eikä hälytellyt enää.
Nyt kuitenkin ilmaantunut sellanen ongelma että auton ovet lukitessa vilkut eivät vilahda avatessa vilkut vilahtavat. Hälyttimen punainen valo välkkyy ihan normaalisti kojelaudan päällä.
Käynnistettäessä auto ilmoittaa "huollata hälytysjärjestelmä"?
1. Avaa konepelti ja lyö se uudelleen kiinni
2. Nyt sielä on joku vika joka varmaan jättää vikakoodin, voisin epäillä, että sireeni voisi olla särki, mutta vianetsintä se paljastaa, mikä siellä on
-
Ja volvon testerillä varmaan selviää aika paljon jälleen?
Onko arviota paljonko maksaa sireeni siniseltä
-
Taisi olla reilut pari sataa. Pelkkä sireeni on (tai on ainakin ollut) kalliimpi kuin "hälytinsarja". Sarjassa mukana sireenin teline ja konepellin tunnistuin.
Englannista (Simon, FRF tai jotain, tiedot löytyy jostain foorumilta) tuon sai noin puoleen hintaan reilu vuosi sitten. Tiedä sitten miten nykyään.
Mikäli jaksaa askarrella, niin usein sireenistä on mennyt pelkkä akku. Sen saa vaihdettua, mutta voi olla valuttanut töhnät piirilevylle. Sinänsä esittämäsi ongelma sopii myös sireenin huonoon akkuun.
-
Edelleenkin suosittelen:
Ja tuota FAQ osiota kannattaa lueskella:
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=156.0 (http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=156.0)