Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: VolvoMees25 - 24.11.2020, 20:16:23
-
Moro. Eli käyttis seiskassa ei nopeusmittari pelaa. Anturin vaihdoin, huomasin että trippi alko juoksemaan, mutta ei nopeus näy. Auto vm90, autoon vaihdettu vanhemmasta autosta taka-akseli eli on "vanhemmalla" anturilla. Kysymys kuuluukin, että toimiiko tuo mittari yleisesti tällä anturilla. Ei oo toiminukkaan, eka oli anturi rikki ja nyt anturin vaihdon jälkeen alko kuitenki trippi juoksemaan, mutta ei näytä nopeutta. Kiitokset jo etukäteen saadusta avusta :)
-
Mittarivika. Onko vuosimalli todella -90 eli onko kantikas mittaristo vai -91 ja viistot ylänurkat?
-
Mittarivika. Onko vuosimalli todella -90 eli onko kantikas mittaristo vai -91 ja viistot ylänurkat?
Kantikas on vielä.
-
Mietitytti lähinnä tuo, että kun siellä on se vanhan mallin anturi paikallaan, että ymmärtääkö tuo mittari sitä, mutta ei kai tuo trippikään olis liikkunu jos ei mittari älyäisi ???
-
Anturi toimii jos mittaristossa tapahtuu liikettä. Nopeusmittarivika on kuitenkin yleisin bensamittarin kanssa.
-
Joo no näin itsekin päättelin. Halusin varmistua vielä ennen kun mitään ostelen. Kiitos avusta :) :)
-
Jatketaas tähän samaan nyt vielä. Miltä nuo rikkinäiset komponentit näyttää? Mittari levällään pöydällä ja muutamassa vastus näyttää niin kuin olisi ”palanut”. Konkka vikoja näissä vissiin yleensä on, ei nopealla silmäilyllä näyttänyt siltä että ne olisi itse mittarin piirissä ainakaan oksentanut mitään.
-
Murtuneita juotoksia noista ainankin löytyy ihan pirukseen... viistonurkkasissa mittareissa löytyy myös noita komponenttivikoja 91-94 välillä.
-
Pitääpä alotella ihan juotoksien kolvaamisella.
-
Olis yks kysymys aiheeseen liittyen kun itellä kans vm-90 740 ja nopeusmittari ei toimi, mittaristo käyny kaks kertaa tutkittavana ja alkanu epäilemään perän anturia.
Vastus siinä on 2.7ohm muta eikös vastuksen pitäisi muuttua kun perää pyörittää? kun perä pyörii niin ei näytä enää mitään lukemia. Voisko vika kuitenki olla siinä hammaskehässä mistä anturi lukee nopeutta?
-
Kirjootan kans tähän. Kun mullakaan ei nopeusmittari toimi 740 kantikas mittaristo. Mikä hammas kehä kuuluu 89 perään? Tiheä vai harva? Mittaristo on yazkin merkkinen. Nopeusmittari ei tee mitään. Muista en tiedä kun ne ei ole kytketty eikä tule olemaankaan. Pelkkä nopeusmittari pitäisi nyt saada toimimaan. Perän anturi on kunnossa johdot mittariston taakse asti kunnossa. Voiko noi mittarit olla niin paskoja ku ostin jo yhden mittariston eikä mitään vaikutusta. Kummatkin purettu ja oon tutkinu niitä mutta mitään vikaa ei nyt yhtä äkkiä näkyny.
-
Kun tökkäät yleismittarin (AC-alueella) niihin mittarille tuleviin liittimiin, kasvaako siellä jännite nopeuden mukaan?
Jos kasvaa...niin väittäisin anturin ja piuhojen olevan OK.
-
Minua jo alkaa sen verran kyrsimään, että ajattelin tehdä nopeusmittarin ittelleni jännitemittarista. Elikkäs katsoa vaan kännykän gepsistä nopeuksia ja vedellä merkkejä jännitemittarin tauluun....mutta eihän semmoisia analogisia jännitemittareitakaan tuntunut halvalla löytyvän ..
-
Onko vm-90 tosiaan vanhemman mallinen perän anturi ja 12 hampainen kehä?
Alkaa itelläki mielenkiinto loppumaan kun hommasin toisen mittariston eikä sekään pelittäny..
On se nyt purettu ja tilataa uudet konkat ja kokeillaa.
-
Mulla on vm89 ja tiheä hammastus. Mittaalin vielä tota mittaristoa niin yks konkka on vissiin rikki. Pitää hakia uusi konkka ja koittaa vaihtaa se rupeaako pelaamaan.
-
Kävin näitä aikoinaan läpi, en kyllä muista mitään :D mutta jos ei vika ole mekaaninen, niin se on niissä piirilevyissä ja nehän on helppo mitata. Tavallaan :D kannattaa kuitenkin käydä ne ne liitokset läpi, jos joku on yrittänyt korjata jotain, ne on äärimmäisen helppo tyriä. Se on vain sarja tapahtumia, jotka pitää olla linjassa. Ei mitään rakettitiedettä.
-
Haiskahtaa sille että on kuitenkin väärä peräanturi paikallaan..
Tosiaan mittariston purkasin ja täytys selvittää seuraavaks minkä arvoset konkat sinne meneepi,jos jollain tietoa niin otetaan mielellään vastaan :idiot2:
-
Ostin uuden mittariston. Ei toimi, trippi toimi kuitenkin vanhalla mutta uudella mittaristolla ei näytä vieläkään nopeutta :-\ Mistä etsimään vikaa?
Edit: Olen 99% varma että mittaristo on ehjä. Taka-akseli antureineen otettu 88vm jenkkituonnista. Auto siis vm 89-90 ja alkaa hermo mennä pikku hiljaa
-
Olisko siellä nyt sama kuin mulla oli, vilaise tuosta "mittari ei toimi kostealla säällä" ketjusta. Se vaikuttaa vain nopeusmittariin se katkos.
-
Haiskahtaa sille että on kuitenkin väärä peräanturi paikallaan..
Tosiaan mittariston purkasin ja täytys selvittää seuraavaks minkä arvoset konkat sinne meneepi,jos jollain tietoa niin otetaan mielellään vastaan :idiot2:
Tuolla lukee mm. konkkien arvot:
https://www.volvoclub.org.uk/faq/ElectricalSpeedometerRepair.htm
Mulla olis valmiita settejä, paitsi 47uF on liian suuria fyysiseltä kooltaan, joutuu vähän modaamaan mittarin muoveja, että saa kasaan... Tilailin tarkotuksella vähän suurempi jännitekestoisia kuin alkuperäiset, mutta en tajunnut että fyysinen kokokin muuttui yhdellä konkalla :idiot2:
Tilasin sitten muutaman pussin kaikkia kapasitansseja kun lähinnä postikulut muodostuivat suuriksi...en keksinyt mistä saisi yhdestä paikasta kaikki, joten tilasin sieltä täältä. 5€/setti jos haet Hyvinkäältä...
-
Tein tänään mittauksia, irrotin anturista johdon ja tein wago liittimellä sekä johdoilla lenkin. Mittasin nopeusmittarin liittimestä 10,48 ohmia joka on mielestäni melko paljon ajateltuna että ei ole kuin johtoa. Purin kontin johdon irti ja taas anturilta, anturi—-> peräkontti välillä noin 80cm johdon vastukseksi 1,57 ohmia. Johto oli todella hapettunut joten ainakin sen johdon teen uudestaan.
-
Jep. Taas haisee siltä kuin olis (työn) johdossa vikaa.
-
Saako sen peräanturin mitattua auton paikallaan ollessa..?
Ei kai...eikös sen tarvii olla liikkeessä että jotain antaa...ja siten samoin paikoillaan ei voi mitata.
Mitäs takapotkua sen anturin yleensäkin pitäis antaa? Nopeuden mukaan tihenevää pulssia? Vai nopeuden mukaan kasvavaa jännitettä?
-
Ite tänään kaasuvaijeria säädin niin alko nopeusmittari toimimaan ;D :idiot2:
-
Joo ei toimi uusilla johdoilla. Auton oma mittari kerryttää trippiä jne, toinen mittari ei näytä mitään :idiot2: Auto siis vm90 ja tilalla 88 akseli vanhan mallin anturilla, 12 hampainen kehä. Autosta edellinen omistaja purkanut cruisen johdot pois, eihän sillä voi olla vaikutusta kun on tehtaan cruise ollut?
Nopeusmittarin ruskeavalkoinen johto ok, samoin ruskea sekä vihreävalkea. Miten tuon punasinisen voi mitata ja mikä tehtävä sillä on?
edit: Ilmeisesti tuohon punasiniseen pitäs tulla virrat päällä jotain mutta ei tule yhtään mitään. Uskaltasko kokeilla ryöstää virrat tuohon?
-
Ei pelaa mulla vieläkään nopeus mittari :D 3 yazki mittaristoa ollut kiinni eikä nopeus eikä trippi mittari puhu mitään. Perän anturin vaihdoin kans eikä vaikutusta. Mittariston takaa kun mittaan johdoista niin anturin tieto tulee sinne. Ac mittauksella 0 lähdetään ja nopeuden mukaan lukema kasvaa. Voiko jumaliste olla 3 mittaristoa rikki ;D sitten vielä tein sellasen kokeen että kytkin mittarisriston peräkonttiin ja otin akulta virran siis mulla on akku peräkontissa ja perän anturiin uudet johdot eikä puhu mitään. Eikai toi nopeus mittari vaadi toimiakseen muita mittareita kun mulla ei ole kytkennässä muuta kuin nopeusmittari eikä tule olemaankaan.
-
Onko tuossa anturissa eroja sen signaalin suhteen? Auto kyllä tunnistaa että anturi on paikallaan kun ei anna vikakoodia anturista, rikkinäisellä anturilla antaa. Pitää vielä shimmaus tarkistaa että lukeeko koko anturi kehää. Virta syötetty suoraan mittarille, maa ok, samoin anturin johdot sekä anturi ehjiä. Ei vieläkään mitään, pitääköhän tässä tosiaan alkaa akseli vaihtamaan tuohon 90vm akseliin :idiot2: Akselin vaihdon jälkeen ei oo toiminut, mutta kuitenki toisella mittarilla trippi jne toimii
-
Nyt saatu sinipunaseen virta, lisä maa tehty konttiin ja ei vieläkään mitään. Toinen ei näytä mitään ja toisessa kilometrit juoksee. Avaan tuon mittarin vielä ja katon uudestaan onko siellä joku komponentti rikki tms. Jos ei ole nii antaa olla koko paskan....
-
Noniiin vihdoin sain mittariston heräämään, väärä anturi sekä hammaskehä oli syypäänä toimimattomuuteen..
Kokeiltu uudemman mallisella anturilla ja sillähän se heräsi, täytynee enää vaihtaa tiheämpi hammaskehä paikoilleen niin alkaa rokkaamaan ELK
-
Joo nyt pelaa munkin mittaristo :) lisäsin yhden johdon mittarille.
-
Alko nyt näyttämään kun vaihdoin konkan, näyttää vaan about 100kmh vauhissa 30kmh niin taitaa olla eessä kehän, kopan ja anturin vaihto juuri sellaiseen uudempaan että alkaa toimia. Käy ilmeisesti ristiin kaikki nuo, ettei tarvitse akselia vaihtaa vaan esim perän kehineen jne ja sitten tietenkin koppa+ anturi. Tarkotuksena siis ostaa akseli josta vaihtaa perä ja ottaa koppa siitä. Ei kiinnostas akselia vaihtaa kokonaan kun muuten hyvässä kunnossa tuo nykynen.
-
volvomees25, jos siis nopeusmittari herää tolla kokoonpanolla ni sulla on pelkkä hammaskehä väärä, modaat sen tiheämmän siihen harvan tilalle ni pitäis mittari näyttää oikein.
-
Taidan vaihtaa koko akselin suoraan tai perän ja sille kopan. Autossa on absit ja tuo on akseli mikä siellä on peräisin absittomasta :(
-
lisää nopeusmittari ihmettelyä. -90 740 2,3 olis auto. mittarin liittimeltä mitattu 0,74K ohmia,onko liian vai kaikki kunnossa? jostain luin että pitäis olla 1-3 K ohmia. niin tosiaan kaikki muut mittarit toimii paitsi nopeus,matka ja trippi.
-
volvomees25, eti jostain uudemmalla anturilla oleva koppa ja modaa tiheämpi hammaskehä sen harvan tilalle. ite tein näin, osittain siks kun sattu löytymää lähimaastosta edullisesti kyseiset osat. itse työnä hyvin simppeli
-
Joo modaan kyllä jos löydän kopan ja anturin. Jos kohdalle sattuu akseli niin ostan sen.
-
Oisi nyt tiedossa kaverilta se 48 hampainen kehä ja koppa + anturi. Käykö suoraan tuo 48 siihen 12 tilalle vai onko jotain mitä pitäisi tietää ensin?
-
Ite tein niin että se harva hammaskehä oikeesta reunasta joka hampaasta poikki, harvakehä siihen päälle ja heppasin kiinni. kuvaa en saa jostain syystä koneelle..
Pikkusen vaan tiukka työntää siihen päälle mutta parempi niin ni saat passattua sen helpommin suoraa.