Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Wason - 25.11.2020, 18:31:10
-
Mielenkiinnosta kyselen, millä kilometrimäärällä vaihdatte moottoriöljyt? Tuo longlife 30000km on kyllä naurettavan pitkä.
esim. 2.0 T5 (kaasu/bensa) pidän 10tkm vaihtoväliä vielä ihan ok.
-Daniel
-
Vuoden välein, tulee kilometrejä 18-20tkm.
-
Vaihdan tuohon vanhaan dieseliin (n.674tkm), kymmenen tuhannen välein, kuluttaa aika vähän, ei tarvi lisäillä.
-
Jos paljon maantieajoa, on tuo 30 tkm varmasti ihan ok. Jos enempi kaupungissa, niin ehkä sitten useammin. Kuitenkaan yli vuotta ei pitäisi samoilla mennä, koska talven aikana tiivistyy helposti kosteutta öljyihin.
Moni pitää 30 tkm pitkänä vain koska se kuulosta pitkältä, mutta mitään faktaa ei ole että se olisi jotenkin haitaksi. En ole selvittänyt, onko asiasta tehty tutkimuksia.
-
Öljytekniikka on kehittynyt paljon. Nuo 10-15 välit olivat normi monta vuosikymmentä ja sieltä periytyy uskomus että jos vaihto venähtää vähänkin, menee pilalle. Mutta tällä vuosituhannella asia on muuttunut. Teknologia kehittyy eikä se ole huvikseen että esim BMW ja Jaguar antavat jo ajaa parikin vuotta samoilla öljyillä jos kilometrit pysyy tuossa alle 30tkm. Ei noiden valmistajien tarkoitus ole saada mainetta merkkinä jonka moottorit hajoaa ennen aikojaan, vaan kyllä ne on tutkineet miten nää nykyöljyt käyttäytyy. Toki nuo laatu öljyt on kalliimpiakin, niiden pitää olla tuhkautumattomia yms. Ei ole myöskään auton vika jos omistaja säästää ja laittaa huonompaa öljyä autoon.
-
Niin, nykymoottoreissahan ei enään esiinny venyneitä jakoketjuja, umpeen nokeentuneita VVT säätimiä, umpeen nokeutuneita öljypumpun sihtejä, kiinni palaneita nostajia tai mitään muutakaan sellaista joka oli "arkipäivää" 15tkm öljynvaihtovälillä... ::)
Mikäli BMW ei halua mainetta automerkkinä jonka moottorit hajoavat, niin ovat vissiin ymmärtäneet tuotestrategian väärin.
-
Niin, nykymoottoreissahan ei enään esiinny venyneitä jakoketjuja, umpeen nokeentuneita VVT säätimiä, umpeen nokeutuneita öljypumpun sihtejä, kiinni palaneita nostajia tai mitään muutakaan sellaista joka oli "arkipäivää" 15tkm öljynvaihtovälillä... ::)
Tottakai vikoja esiintyy, mutta aiemmin ne tulivat jo puolet pienemmillä kilometreillä. Ja edelleen, moni nykyään etsii ulkomaita myöten "halvimman mahdollisen öljyn" eikä vaihtoauton ostaja voi koskaan olla varma millä aiemmat omistajat ovat autoa huoltaneet (paitsi jos on kaikesta kuitit tallella).
-
Pian 43 vuoden autoilukokemuksella voin todeta, että vaikka tekniikka kehittyy, niin varminta on vaihtaa öljyt 10-15 tkm:n välein.
Se takaa moottorille pitkän iän. Kahdella V70 TDI:llä meni 470 tkm ja toisella vielä 500 tkm rikki. Autot eivät syöneet öljyä kymppitonnin vaihtovälillä kuin vajaan litran. 8) 8)
Samanlaisia kokemuksia todellisilta konemiehiltä, jotka vielä suosittelevat automaattiaskien öljynvaihtoväliksi "mitä tiheämmin, sen parempi"-tyyliä. Sitten on tietysti kaikenmaailman metsägulansseja jotka ajavat vaikka 50 tkm samoilla öljyillä ja lisäävätkin harvakseltaan. 8) 8)
-
Tottakai vikoja esiintyy, mutta aiemmin ne tulivat jo puolet pienemmillä kilometreillä. Ja edelleen, moni nykyään etsii ulkomaita myöten "halvimman mahdollisen öljyn" eikä vaihtoauton ostaja voi koskaan olla varma millä aiemmat omistajat ovat autoa huoltaneet (paitsi jos on kaikesta kuitit tallella).
Tämä, itse uskon että öljyissä ja öljyissä on eroja. Ja jos puhutaan tämän alueen autoista niin noita ongelmia ei ole vielä monella kun ei vielä ekaan 300tkm ole suuremmin ongelmia.
-
Pian 43 vuoden autoilukokemuksella voin todeta, että vaikka tekniikka kehittyy, niin varminta on vaihtaa öljyt 10-15 tkm:n välein.
Se takaa moottorille pitkän iän. Kahdella V70 TDI:llä meni 470 tkm ja toisella vielä 500 tkm rikki. Autot eivät syöneet öljyä kymppitonnin vaihtovälillä kuin vajaan litran. 8) 8)
Samanlaisia kokemuksia todellisilta konemiehiltä, jotka vielä suosittelevat automaattiaskien öljynvaihtoväliksi "mitä tiheämmin, sen parempi"-tyyliä. Sitten on tietysti kaikenmaailman metsägulansseja jotka ajavat vaikka 50 tkm samoilla öljyillä ja lisäävätkin harvakseltaan. 8) 8)
Tällä foorumilla jotkut vaihtaa laatikkoonkin öljyt 20-30tkm välein. Käytätkö sinä parasta mahdollista öljyä vai halvinta autoissasi? Minusta vajaa litra 10tkm aikana on aika paljon. Volvon suosituksien mukaisilla merkkiöljyillä kulutus ollut tuota luokkaa 20-30tkm vaihtovälillä.
-
Tällä foorumilla jotkut vaihtaa laatikkoonkin öljyt 20-30tkm välein.
Tuo on sinänsä mielenkiintoinen ilmiö että tulisi halvemmaksi vaikka ajaa laatikko loppuun ja ostaa uusi.
-
Tuo on sinänsä mielenkiintoinen ilmiö että tulisi halvemmaksi vaikka ajaa laatikko loppuun ja ostaa uusi.
Riippuu tietty tekeekö itse halvalla öljyllä vai joka kerta Volvolla.
-
Tällä foorumilla jotkut vaihtaa laatikkoonkin öljyt 20-30tkm välein. Käytätkö sinä parasta mahdollista öljyä vai halvinta autoissasi? Minusta vajaa litra 10tkm aikana on aika paljon. Volvon suosituksien mukaisilla merkkiöljyillä kulutus ollut tuota luokkaa 20-30tkm vaihtovälillä.
Autot olivat siis VAG:n TDI-moottoreilla varustettuja, vm. 1998 ja 1999 V70 Volvoja. Niissä(kin) käytettiin Mobilin hyväksi havaittuja öljyjä. Ja öljynsuodatin vaihdettiin aina öljynvaihdon yhteydessä.
Tuo "vajaa litra" on epätarkka ilmaus. Sanotaan Sulle Ribbe tarkennukseksi, että 0,4-0,6 litraa per 11 tkm. 8) 8)
-
Autot olivat siis VAG:n TDI-moottoreilla varustettuja, vm. 1998 ja 1999 V70 Volvoja. Niissä(kin) käytettiin Mobilin hyväksi havaittuja öljyjä. Ja öljynsuodatin vaihdettiin aina öljynvaihdon yhteydessä.
Ei se merkki sinänsä öljyä takaa tai pahenna, vaan monesti esimerkiksi kun nuo kalliit tuhkautumattomat yleistyivät vaatimuksena, moni osti edelleen merkkiöljyä, mutta sitä halvempaa perinteisempää mallia. Edelleen "Mobilia" tai "Castrolia" mutta siltikään ei sitä mitä valmistaja oli autoon speksannut.
-
Kiitoksia vastauksista.
Mites vaihteistoöljynen vaihtoväli tuolle 8-vaihteiselle laatikolle?
Onko ne hyvä vaihtaa esim. 100tkm välein?
-
Kiitoksia vastauksista.
Mites vaihteistoöljynen vaihtoväli tuolle 8-vaihteiselle laatikolle?
Onko ne hyvä vaihtaa esim. 100tkm välein?
Vähän lähteestä riippuen niin 60-80tkm on suositeltu väli. Ajallisesti 4-5v.
-
Olen kysellyt Siniseltä tarjouksia erilaisista huolloista. Nyt viimeksi öljynvaihdosta, jonka aion sen teettää jahka tulee 10-11 tkm täyteen edellisestä, aikaisemman omistajan teettämästä huollosta 11.8.2020.
Nykyinen autoni on aina huollettu Sinisellä, joten aion sen sinne vielä viedä - vaikkakin jakohihnan kyllä vaihdatin puolet halvemmassa, mutta hyväksi todetulla Savon Dieselillä.
Siniseltä kysyin käytettävistä öljyistä. Tällaisen vastauksen sain: "Autossanne käytetty moottoriöljy on Neste City Pro 0W-30 A5/B5."
Onko se hyvä? Meillä on aikaisemmin Volvoihin tosiaan laitettu Mobilia.
-
8-10 000km välein/vuosi. En ikinä ajaisi samoilla litkuilla 30 000, edes uudella autolla. Joku 15-20 000 ehkä ja tiheyttää ajan ja kilsojen kasvatessa. Pieni asia, jolla on iso vaikutus!
Samalla pitää huolta huolta muistakin auton nesteistä. Kyllä manuaaliikin kannattaa joskus öljyt vaihtaa, tuskin kaikki sitä tekevät...
-
8-10 000km välein/vuosi. En ikinä ajaisi samoilla litkuilla 30 000, edes uudella autolla. Joku 15-20 000 ehkä ja tiheyttää ajan ja kilsojen kasvatessa. Pieni asia, jolla on iso vaikutus!
Missä vaiheessa tuo iso vaikutus alkaa näkyä?
Sillä kysyn, kun perheessä on neljä autoa 250.000 - 320.000 km välillä menossa, jokaista on huollettu tehtaan ohjelman mukaisesti eikä yksikään kuluta sen vertaa öljyä, että 20.000 - 25.000 km huoltovälillä mitään tarvitsisi lisätä.
Jos se ajomäärä tulee vuodessa, silloin auto liikkuukin jonkin verran. Jos ei, vuosihuolto katkaisee kondenssilaimentuman. Mikä tässä on ongelmana?
-
Hei.
Lueskelin Volvon sivuilta vaihteistoöljyistä ja törmäsin tällaiseen tekstiin:
"Normaaleissa ajo-olosuhteissa vaihteistoöljyä ei tarvitse vaihtaa sen käyttöiän aikana. Se voi kuitenkin olla tarpeen epäsuotuisissa ajo-olosuhteissa."
Pitääkö tämä todella paikkansa?
Tämä siis Volvo V90, vm 2019 early käyttöohjeissa.
-
Ei pidä paikkaansa, tuon tekstin on tarkoitus vain A) saada näennäisiä huoltokustannuksia ja B) antaa vauhtia uusien vaihteistojen myyntiin.
Taksiajossa nuo öljyt vaihdetaan 60tkm välein. Tuota samaa vaihtoväliä kannattaa soveltaa myös normaalissa ajossa, ajallisesti suositus vaihtoon on muistaakseni neljä vuotta.
-
Olen kysellyt Siniseltä tarjouksia erilaisista huolloista. Nyt viimeksi öljynvaihdosta, jonka aion sen teettää jahka tulee 10-11 tkm täyteen edellisestä, aikaisemman omistajan teettämästä huollosta 11.8.2020.
Nykyinen autoni on aina huollettu Sinisellä, joten aion sen sinne vielä viedä - vaikkakin jakohihnan kyllä vaihdatin puolet halvemmassa, mutta hyväksi todetulla Savon Dieselillä.
Siniseltä kysyin käytettävistä öljyistä. Tällaisen vastauksen sain: "Autossanne käytetty moottoriöljy on Neste City Pro 0W-30 A5/B5."
Onko se hyvä? Meillä on aikaisemmin Volvoihin tosiaan laitettu Mobilia.
Moni eri Volvo huolto käyttää sitä, mitä saavat halvimmalla. Autokilta taisi ainakin joskus käyttää Nesteen luikastimia, Bilia käytti ennen Castrolia, mutta aikaisempaan Volleen viimeksi laittoivat Shelliä, joka oli tosiaan arvoiltaan oikeaa 0W-30 A5/B5. Sulla on varmastikin vanhempi Volvo kuin tämän alueen autot? Tämän alueen autoissa on tuo vielä litkumpi 0W-20 RBS0-2AE. Tätä ei vielä monella valmistajalla ole ja voi olla että hyvinkin saa Castrolia monessakin Volvon huollossa.
-
Taksiajossa nuo öljyt vaihdetaan 60tkm välein. Tuota samaa vaihtoväliä kannattaa soveltaa myös normaalissa ajossa, ajallisesti suositus vaihtoon on muistaakseni neljä vuotta.
Minä kysyin viime vuonna Siniseltä suositusta tuohon vaihtoväliin ja sanoivat normiajossa 90tkm, tuo 60tkm tulee siitä kun taksiajossa auto käy läpi vuoden tyhjäkäyntiä tolpalla puolet vuorokaudesta (kesällä ilmastoinnin takia, talvella lämmityksen takia) ja ajaa pätkäajoa toiset puolet ajasta.
-
Liekö sitten muuttunut, vai olikohan kyseisen työntekijän oma näkemys aiheesta. Nelisen vuotta sitten oli ainakin ihan mustaa valkoisella kuluttajapuolella, että suositus on 60 tkm / 4 vuotta. :idiot2: Sen verran tummaksi nuo soosit saa 60 000km ajossakin poltettua, että mielummin vaihtaa liian usein kuin liian harvoin.
-
Liekö sitten muuttunut, vai olikohan kyseisen työntekijän oma näkemys aiheesta. Nelisen vuotta sitten oli ainakin ihan mustaa valkoisella kuluttajapuolella, että suositus on 60 tkm / 4 vuotta. :idiot2: Sen verran tummaksi nuo soosit saa 60 000km ajossakin poltettua, että mielummin vaihtaa liian usein kuin liian harvoin.
Sama näkemys (90000 km) on myös Avain-Vaunulla.
-
Hei.
Lueskelin Volvon sivuilta vaihteistoöljyistä ja törmäsin tällaiseen tekstiin:
"Normaaleissa ajo-olosuhteissa vaihteistoöljyä ei tarvitse vaihtaa sen käyttöiän aikana. Se voi kuitenkin olla tarpeen epäsuotuisissa ajo-olosuhteissa."
Pitääkö tämä todella paikkansa?
Tämä siis Volvo V90, vm 2019 early käyttöohjeissa.
Hehee, totta että yrittävät laskennallisia huoltokustannuksia vuositasolla laskea vain tällä. Eivät myöskään maininneet tässä viestissä, että mikä on vaihteiston normaali käyttöikä? Onko se heidän mielestään 100tkm, 150tkm vai jopa 200tkm? Jos tosiaan pitää pidempään autoa, niin 80-90tkm välein vähintään kevyessä yksityiskäytössä suosittelen vaihtoväliksi. Jos enemmän vetää kärryä tai jopa asuntovaunua, niin sitten tuo 60tkm kuten taksikäytössä.
-
Hehee, totta että yrittävät laskennallisia huoltokustannuksia vuositasolla laskea vain tällä. Eivät myöskään maininneet tässä viestissä, että mikä on vaihteiston normaali käyttöikä? Onko se heidän mielestään 100tkm, 150tkm vai jopa 200tkm? Jos tosiaan pitää pidempään autoa, niin 80-90tkm välein vähintään kevyessä yksityiskäytössä suosittelen vaihtoväliksi. Jos enemmän vetää kärryä tai jopa asuntovaunua, niin sitten tuo 60tkm kuten taksikäytössä.
Korostaisin tuota "vähintään" sanaa.
Nykyisellä Volvollani (V70 D3 vm. -2011) oli ajettu noin 100 tkm edellisillä vaihteistoöljyillä ennen kuin nyt syksyllä Sinisellä vaihdatin. Sanoi huoltohemmo, että jo oli korkea aika vaihtaa! Ja aika tummalle näytti poistuva aine. Silti vaihteisto pelasi ennen hyvin ja öljynvaihdon jälkeen erittäin hyvin. Aion taatusti vaihdattaa 50-60 tkm:n välein! Vaikka se kustantaa Sinisellä noin 360 euroa. 8) 8)
-
Huomasin muutama päivä sitten että Bilian huollon varaus sivulle on ilmestynyt "muut huoltotyöt" sarakkeeseen vaihtoehto BG vaihteistohuuhtelusta, siinä lukee että suositellaan 60tkm välein.
Ja hinta oli 420e.
-
mm. öljypiste tekee samaa koneellista vaihtoa. Pari kertaa Treella vaihdattanut..
Volvo S60/S80/V70/XC60/XC70/XC90 -vaihteistoöljynvaihto
Sisältää vaihteistoöljyt ja työt 250 €
Vaihteiston pesu öljynvaihdon yhteydessä. Sisältää pesukemikaalin ja työn. 60 €
-
"Vaihteiston pesu öljynvaihdon yhteydessä. Sisältää pesukemikaalin ja työn. 60 €"
Liekö tuo pesu tarpeellista? Siis jos on kutakuinkin ajallaan vaihdeltu vaihteiston öljyjä?
Mielellään sen teettää, jos sillä laatikon ikää jatkaa.
-
"Vaihteiston pesu öljynvaihdon yhteydessä. Sisältää pesukemikaalin ja työn. 60 €"
Liekö tuo pesu tarpeellista? Siis jos on kutakuinkin ajallaan vaihdeltu vaihteiston öljyjä?
Mielellään sen teettää, jos sillä laatikon ikää jatkaa.
Nämä on näitä iäisyyskysymyksiä. Minkään vaihteiston huolto-ohjelmaan ei kuulu pesu, joten se on ihan vain keksitty lisäpalvelu myyntiin. Sinänsä jos on ajettu ihan liian kauan vanhoilla öljyillä, on siellä jo kaikenlaista mönjää ja irronnutta kitkapintaa mukana, joten pesu voi ehkä olla hyväksi. Mutta tuskinpa mikään toimiva vaihteisto sitä välttämättä kaipaa. Kenelläkään ei liene tuohon 100% vastausta, enempi kyse siitä mikä on arvio omasta yksilöstä ja haluaako laittaa rahaa ylimääräiseen hoitoon.
-
Jatkaen tätä pesu-kysymystä. Näitä pesujahan myy eräs kaksikirjaiminen firma kaikkeen mahdolliseen: moottorin sisäpesu, imusarjan pesu, jäähdytysjärjestelmän pesu, ohjaustehostimen pesu, ja vaikka mitä. Heidän mainosmateriaaliaan lukemalla saa sen käsityksen että autot porsivat käsiin jos niiden sisuskaluja ei joka vuosi pese ja voitele heidän spezial aineillaan. Totuus kuitenkin on että esimerkiksi automaattivaihteistoja on huollettu ennen heitä puoli vuosisataa ihan vain valuttamalla puolet vanhasta öljystä pois ja laitettu toinen puolet uutta öljyä sisään, ja tämä kun on tehty tarpeeksi usein, on loota kestänyt joskus jopa isältä pojalle. Kaikki mikä on myytävänä, ei ole pakollista.
-
Tässä öljynvaihtoväli-kysymyksessä pitää muistaa se fakta, että pitkät välit eivät ole tulleet öljyjen kehittymisen ansiosta, vaan öljyt ovat kehittyneet pitkien vaihtovälien pakottamana, siinä on suuri ero. Kuinka paljon/tarpeeksi ne ovat kehittyneet "kestävyyden" suhteen, on melko vaikeaa kuluttajan analysoida.
Paskan määrä, joka öljyihin sitoutuu, ei ole juurikaan moottoreissa vähentynyt, vaan öljyjä on pakotettu sietämään sitä enemmän, ainakin teoriassa.
Silti olen melkoisen vakuutunut, että esim. osaa moottorimalleja vaivaava männänrenkaiden jumiutuminen ja siitä syystä sylinteriputkien soikeaksi kuluminen olisi vähäisempää, jos samoilla öljyillä ajettaisiin 28tkm. sijaan esim. 12tkm.
Suurin vaikutin pidentyneisiin väleihin on ehkä kuitenkin, öljyjen ylivertaisuuden sijaan uuden auton ostajaa kiinnostava huolto-ohjelman kustannusvaikutus ja sen aiheuttama kilpailu.
-
Tässä öljynvaihtoväli-kysymyksessä pitää muistaa se fakta, että pitkät välit eivät ole tulleet öljyjen kehittymisen ansiosta, vaan öljyt ovat kehittyneet pitkien vaihtovälien pakottamana, siinä on suuri ero. Kuinka paljon/tarpeeksi ne ovat kehittyneet "kestävyyden" suhteen, on melko vaikeaa kuluttajan analysoida.
Paskan määrä, joka öljyihin sitoutuu, ei ole juurikaan moottoreissa vähentynyt, vaan öljyjä on pakotettu sietämään sitä enemmän, ainakin teoriassa.
Silti olen melkoisen vakuutunut, että esim. osaa moottorimalleja vaivaava männänrenkaiden jumiutuminen ja siitä syystä sylinteriputkien soikeaksi kuluminen olisi vähäisempää, jos samoilla öljyillä ajettaisiin 28tkm. sijaan esim. 12tkm.
Suurin vaikutin pidentyneisiin väleihin on ehkä kuitenkin, öljyjen ylivertaisuuden sijaan uuden auton ostajaa kiinnostava huolto-ohjelman kustannusvaikutus ja sen aiheuttama kilpailu.
Viisaita ajatuksia! Juuri tuon takia monet menevät metsään autojen öljynvaihdoissa. Eivät ne öljyt n-i-i-n paljon parempia liene.
Vaihdatan aina moottoriöljyt 10-11 tkm:n ja automaattivaihteiston öljyt 55-65 tkm:n välein. Nyt "uudemmassa" (vm. -11) D3-moottorisessa V70 on sellainen ohjelma tulossa, että öljyt vaihtuvat moottoriin 10 tkm:n ja vaihteistoon viimeistään 60 tkm:n välein.
Saa nähdä kuinka kestää. Nyt on ajettu muistaakseni 223 tkm ja meillä ollut 214 tkm lähtien. Siinä ajassa vaihtuneet automaattiöljyt kerran ja moottoriöljyt kerran - vaikka edellinen omistaja oli vaihdattanut moottoriöljyt elokuussa 2020. Vara ei venettä kaada ja Volvoa upota! 8) 8)
-
Tässä öljynvaihtoväli-kysymyksessä pitää muistaa se fakta, että pitkät välit eivät ole tulleet öljyjen kehittymisen ansiosta, vaan öljyt ovat kehittyneet pitkien vaihtovälien pakottamana, siinä on suuri ero.
Mielenkiintoinen näkemys.
Muistan, kun ensimmäisenä synteettisenä öljynä markkinoille tuli Shell TMO. Ostin uutuutta kimpassa shelliläisen kanssa tynnyrin, litrahinta oli niin suhteellisen kohtuullinen. Kukaan autonvalmistaja ei siihen mennessä puhunut mitään pidemmistä öljynvaihtoväleistä, mutta Shell lupasi muistaakseni tuplat. Varovaisena siirryin 5000 > huimat 7500 km vaihtoväleihin. Jälkikäteen harmittelin, etten tuplannut. Rohkenen siis väittää, että ainakin markkinoille kehittyneet öljyt ehtivät ennen autonvalmistajia.
S70 T5 olen noudattanut huoltoilmaisimen ohjetta ja hyvin on kestänyt yli 400000 hetkittäin reipastakin ajoa. Dee4 olen vaihtanut taksiohjelmalla, 20000 välein, enkä näe mitään syytä sitä muuttaa.
Vaativammissa voiteluissa öljy vaihdetaan nykyisin useimmiten tarpeen mukaan eli öljystä otetaan näytteeet käyntijakson edetessä. Tällä saavutetaan melkoisia säästöjä ja toisaalta vältetään myös vaurioita.
-
Eikös nuo vaihtovälit ole kuitenkin pääasiassa 12kk välein? Joissakin oli jopa 24kk, mutta jos vuoden tai 32tkm välein se öljy vaihdetaan, niin tuskin pääsee ihan kamalasti nokeentumaan. Paskaa suunnittelua pelkästään.
Varsinkin jos on maantieajoa kone aina kuumana, niin ei sinne öljyyn ihan kamalasti pitäisi partikkeleita päästä sotkeentumaan. Paitsi jos moottori on niin tehty, silloin se vika on suunnittelupöydällä.
-
Artikkeli "Stop changing your oils: Today's longer oil change intervals are due to:"
"One GM car Edmunds drove went 13,000 miles before the monitoring system indicated the need for an oil change. We sent a sample of that oil to a lab for analysis. The results showed that the oil could have safely delivered at least another 2,000 miles of service.
Oil experts and car manufacturers are solidly on the side of the less-frequent oil changes that these formulation changes make possible. "If customers always just stayed with the 3,000-mile recommendation, there'd be these great strides in the robustness of oil that oil companies have made [that] wouldn't be utilized," said GM's Matt Snider. Consumers, he said, would be "throwing away good oil.""
https://www.edmunds.com/car-news/tips-advice/stop-changing-your-oil.html#:~:text=Today%27s%20longer%20oil%20change%20intervals%20are%20due%20to%3A,gap%20between%20metal%20moving%20parts%29%20of%20modern%20engines
-
Artikkeli "Stop changing your oils: Today's longer oil change intervals are due to:"
"One GM car Edmunds drove went 13,000 miles before the monitoring system indicated the need for an oil change. We sent a sample of that oil to a lab for analysis. The results showed that the oil could have safely delivered at least another 2,000 miles of service.
Oil experts and car manufacturers are solidly on the side of the less-frequent oil changes that these formulation changes make possible. "If customers always just stayed with the 3,000-mile recommendation, there'd be these great strides in the robustness of oil that oil companies have made [that] wouldn't be utilized," said GM's Matt Snider. Consumers, he said, would be "throwing away good oil.""
https://www.edmunds.com/car-news/tips-advice/stop-changing-your-oil.html#:~:text=Today%27s%20longer%20oil%20change%20intervals%20are%20due%20to%3A,gap%20between%20metal%20moving%20parts%29%20of%20modern%20engines
Pöhelimellä en valitettavasti ala klikkailemaan linkkiä, mutta oliko artikkelissa mainittu ajoprofiili?
Jos moottori käy suurimman osan ajastaan tasaisella kierrosluvulla ja -rasituksella sekä on lämmin, ei öljy kulukkaan niin nopeaan. Ainakaan silmämääräisellä tutkimisella.
Kylmäajo, pätkäajo jne niitä öljyjä tuntuisi enemmän rasittavan.
Tai sitten elän illuusiossa ja kaikki näkemäni nokeentuneet ja öljyn voitelemattomuudesta kärsineet sylinterikannet ovat mielikuvituksen tuotetta.
-
Lähinnä artikkelin pointti oli että on kyllä ihan tosissaan tapahtunut tuotekehitystä öljyissä. Öljy on kallis aine ja sitä on puoli vuosisataa kehitelty että on saatu se kestämään paremmin. Myös moottoriteknologia on kehittynyt, eri välykset ja toleranssit ovat nykyisissä aivan erit kuin vielä 20 vuotta sitten. Artikkelin pääpointti on että tuo kaikki miljardeilla tehty kehitys menee hukkaan jos autoilijat jollain 40 vuotta vanhalla "tiedolla" heittää hyvää kallista öljyä viemäriin.
-
Lähinnä artikkelin pointti oli että on kyllä ihan tosissaan tapahtunut tuotekehitystä öljyissä. Öljy on kallis aine ja sitä on puoli vuosisataa kehitelty että on saatu se kestämään paremmin. Myös moottoriteknologia on kehittynyt, eri välykset ja toleranssit ovat nykyisissä aivan erit kuin vielä 20 vuotta sitten. Artikkelin pääpointti on että tuo kaikki miljardeilla tehty kehitys menee hukkaan jos autoilijat jollain 40 vuotta vanhalla "tiedolla" heittää hyvää kallista öljyä viemäriin.
Juuri näin! Öljyt ja moottoriteknologia ovat kehittyneet valtavasti viime vuosikymmeninä. Silti on paljon autoilijoita, jotka vaihtavat öljyt samaan tapaan kuin 80-90 -luvulla :idiot2: Tällöin ei monasti edes perustella sitä faktoilla, vaan ”musta tuntuu” tai ”näin on aina tehty”. Eiköhän öljyillä voi nykyään surutta ajaa ainakin 30 tkm/1v, joka on Volvollakin suositus monessa mallissa.
-
Kun se moottoriteknologian kehittyminen, esim. nykyisten dieselien arkipäiväistyneet vajaan 2bar ahtopaineet ja vaikka 1,6 bensojen lähes 200hv tehot, oikeastaan vain alleviivaavat tätä pidentyneiden öljynvaihtovälien kyseenalaisuutta?
Meistä kaikki suhtautuvat näihin juttuihin eri näkökulmista, varmaankin riippuen siitä kuinka monta lastuuntunutta moottorin komponenttia on käsissään pyöritellyt jne.
Ainakin itse olen vakuuttunut, että noiden nykyisten huoltovälien puolittaminen ei ole mitenkään liioittelua.
Yksi hyvä esimerkki liian pitkälle vedetystä huoltovälistä on dieseleiden polttoainesuodattimen 60tkm.vaihtoväli. Ei ole yksi tai kaksi tapausta, kun suodatinkotelo on yli puolillaan vettä, kun se tulee vaihtoon. Tai näillä keleillä hinurilla haettava diesel, kun se suodattimen vaihto ei ole ehtinyt hommaa pelastamaan.
Sama koskee ilmansuodatinta. Niihin on alettu tällä vuosituhannella liimaamaan tehtaalla harsokangas pintaan, jotta 60tkm. vaihtovälin kärpäs ja hiekkakakku ei pääsisi niin sinne lamellejen väliin ihan niin rankasti..
-
Eikös määräaikaishuoltoon kuulu pa-suodattimen vedenpoisto, ainakin merkkiliikkeissä. Lisäksi suodattimissa on eroja, ei ehkä kannata säästää ja ostaa sitä Autodocin, saati Alibaban halvinta.
Ja mitä esim TM kestotestissä puretaan lohko auki 60tkm jälkeen ei esim Volvo XC40:ssä näkynyt mitään kulumisen merkkejä.
-
En tähän hätään löytänyt lähdettä, mutta olen nähnyt videon jossa vertailtiin öljyfiltereitä ja siinä kävi selväksi että juurikin long life öljyjen kanssa ongelmaksi on muodostunut halvat suodattimet jotka eivät kestä pitkää väliä, joten suodattimen laatu on kriittinen asia.
Ja tosiaan niissä huolloissa kun sitä ei vaihdeta, sieltä poistetaan mahdolliset vesikertymät (usein huolto-ohjelmassa vain nimellä pa-suodattimen tarkistus tms).
-
En tähän hätään löytänyt lähdettä, mutta olen nähnyt videon jossa vertailtiin pa filtereitä ja siinä kävi selväksi että juurikin long life öljyjen kanssa ongelmaksi on muodostunut halvat suodattimet jotka eivät kestä pitkää väliä, joten suodattimen laatu on kriittinen asia. Ja tosiaan niissä huolloissa kun sitä ei vaihdeta, sieltä poistetaan mahdolliset vesikertymät (usein huolto-ohjelmassa vain nimellä pa-suodattimen tarkistus tms).
Hmm. Lieköhän omassa Volvossani tehty minkäänlaista polttoainesuodattimen "tarkistusta"?!
Kaksi edellistä omistajaa olivat teettäneet kaikki - siis aivan kaikki - huollot merkkihuollossa kesän 2020 viimeistä kertaa myöten. Syyskesällä ostin auton (V70 D3 vm. -11, ml. 214 tkm) ja hyvä auto onkin nyt alla.
Mutta viimeksi Sinisellä "väli"öljynvaihdossa (10 tkm edellisestä!) käydessäni selvisi, että polttoainesuodatinta EI ole vaihdettu muutamaan vuoteen ja ainakaan 50 tkm:n. Vähän arveluttavat nuo mahdolliset vesienpoistot ynnä muut.
Mulla on ollut ja on yhä edelleen vahva käsitys, että dieseleissä polttoainesuodatin vaihdetaan vuosittain. >:( >:(
-
Hmm. Lieköhän omassa Volvossani tehty minkäänlaista polttoainesuodattimen "tarkistusta"?!
Kaksi edellistä omistajaa olivat teettäneet kaikki - siis aivan kaikki - huollot merkkihuollossa kesän 2020 viimeistä kertaa myöten. Syyskesällä ostin auton (V70 D3 vm. -11, ml. 214 tkm) ja hyvä auto onkin nyt alla.
Mutta viimeksi Sinisellä "väli"öljynvaihdossa (10 tkm edellisestä!) käydessäni selvisi, että polttoainesuodatinta EI ole vaihdettu muutamaan vuoteen ja ainakaan 50 tkm:n. Vähän arveluttavat nuo mahdolliset vesienpoistot ynnä muut.
Oikeassa määräaikaishuollossa Volvolla, ja esim Jaguarilla (ollut niitäkin) pa-suodatin vaihdetaan joka toinen vuosi. Tämän näkee jo ihan kun avaa Bilian huollon varauksen ja lyö sisään eri kilometrejä. Mutta kun ihmiset haluaa säästää ja alkaa tehdä pelkkiä essential tai öljynvaihtohuoltoja, niin siinä "säästäessä" jää nuo vaihtamatta ties kuinka pitkään. Saadaan leima kirjaan mutta on vain vaihdettu öljyt.
Käytännön esimerkki: varasin juuri ensi kuulle Bilia huollon. Autoon on 2 vuotta sitten 60tkm mittarissa vaihdettu pa-suodatin. Nyt mittarissa on 90tkm mutta koska edellisestä on 2 vuotta, se tyrkytti pa- ja ilmansuodattimen vaihdot mukaan. Toki voisin itse siitä ruksata eri huollon ja säästää, mutta se on käyttäjävika, ei huolto-ohjelman vika.
-
Kyllä se on ihan totta, että tuotteet ovat kehittyneet ja ne varmasti selviytyvät vaatimuksestaan, ainakin sen verran kuin on ollut tarkoituskin.
Kuitenkin tässä on myös vahvasti läsnä se asia, että pidenneet huoltovälit ovat suurelta osin markkinastrategian tulosta ja aivan varmasti ongelmia olisi vähemmän, mikäli ne olisivat lyhyemmät, tai huoltokohteita ei olisi karsittu niin rankasti, kuten esim. Volvojen vaihteistot, joissa öljynvaihtoa vain varovasti suositellaan ja toisaalta itse vaihteistot, joista ei voi edes suodatinta vaihtaa. Ainoa syy on se, että autovalmistajat haluavat vähentää huoltokohteita.
Volkkari vuosituhannen alussa toi pumppusuutindieselit ja alkoi myydä suhteellisen tehokasta autoa, joka kulutti alle 5l/100km. Siihen kun vielä lyötiin 50tkm/2v. huoltoväli(dynaaminen LL) menestys oli valtava. Pikkuruokainen mukavasti vääntävä kohtuu hintainen auto, jonka huoltokulut olivat puolet kilpailijoista, tai ainakin ostohetkellä se vaikutelma oli vahva. Aivan loistava tuote.
Tosin sitten muutaman vuoden päästä kyllä vähän otettiin takaisin ja lyhennettiin tuota huoltoväliä.
Yksi hyvä esimerkki vastaavasta kilpailusta löytyy moottoripyörien parista. Itse pitkän linjan Kawasakmiehenä tullut nähtyä, kun 2000 luvun lopulla ZX-12R vaihtui ZZR 1400aan. Sylinterikannessa on perusrakenne sama, samat nostajat, samat ventiilit ja istukat, Nokissa profiilieroja.
Vanhemmassa oli venttiilinsäätöväli 12000km. Uudemmassa 36000km.
Ainoa keksittävissä oleva perustelu on se, että pyörä oli suhteellisen kallis ja venttiilinsäätötyö todella suuri huoltokulu, joten se oli pakko vetää riskillä reilusti pidemmäksi, jotta kilpailuasema olisi ollut siedettävä.
Vähän niissä muutoksia on ollut tuolla välillä, mutta aina on tietty prosentti, joka vanhalla ohjelmalla olisi pysynyt terveempänä pidempään.
-
Volvoja on nyt myyty jotain 16 vuotta 30000km / 1 v öljynvaihtovälillä. Olettaisin että jos tämän vaihtovälin noudattamisesta olisi aiheutunut ongelmia, se olisi jo yleisesti tiedossa.
Viimeistä edellinen autoni meni vaihtoon 8 v ikäisenä ja n. 240000 km ajettuna tekniikaltaan hyväkuntoisena. Huollot tehty sen mukaan mitä huoltokirja sanoo, ylimääräisiä öljynvaihtoja ei ollut tehty ainoatakaan. Ei ollut ainakaan se auto mennyt pilalle normaaleilla huoltoväleillä huollettuna.
-
Oletteko vaihdon yhteydessä käyttäneet Volvon omaa vaihteistoöljyä lootassa vai jonkun muun valmistajan?
-
Oletteko vaihdon yhteydessä käyttäneet Volvon omaa vaihteistoöljyä lootassa vai jonkun muun valmistajan?
Ei kai sillä valmistajalla ole niin väliä, kunhan luokitukset ovat asianmukaiset.
-
Nostetaan hieman vanhaa aihetta ylöspäin... Tämä oma v90 t8 long range alkoi pyytämään huoltoa jo 12500 km ajettuna. Volvolla sanottiin, että pitäisi sen 20000 km päästä mutta katin kontit. Seuraavaksi epäilivät, että huoltoväli on laitettu 15000 km mutta sekään ei pitänyt paikkansa. Lopulta huollossa todettiin, että käyttötunnit ratkaisevat.
Lyhyt on huoltoväli
-
Niinno, tapauksesta riippuen plugarin polttomoottori kokee kylmäkäynnistyksiä jatkuvasti eikä öljyt välttämättä koskaan lämpeä kunnolla. Öljyihin menee vettä ja bensaa jotka ei haihdu ellei sillä ajeta maantieajoa polttomoottorilla.
Paljonko sulla moottori on käytössä ja onko huollossa nimenomaan öljynvaihto?
-
Siinähän se ruksuttaa päivittäin. Aamulla lähdetään akku täynnä ja mennään niin pitkälle kuin päästään mutta kyllä moottori käy suuren osan päivästä. Se harmittaa kun sanotaan,.että 20000 menee mutta hädintuskin.pääsee reilun puolet matkasta.
-
Siinähän se ruksuttaa päivittäin. Aamulla lähdetään akku täynnä ja mennään niin pitkälle kuin päästään mutta kyllä moottori käy suuren osan päivästä. Se harmittaa kun sanotaan,.että 20000 menee mutta hädintuskin.pääsee reilun puolet matkasta.
Öljynvaihtoväli on 650 tuntia. Kyllä ne öljyt siinä kohtaa jo kannattaa vaihtaa tai leipoo pian kiinni.
Tuo tarkoittaa melkoista määrää tyhjäkäyntiä, kun keskinopeus jää alle 20 km/h.
-
Minkä polttoaineessa säästää, sen öljyissä häviää+ vaihtotyö. Se vaiva on myös laskettava mukaan.
En nyt väitä että öljyt syövät energian säästön mutta kuitenkin.
Pikkuhiljaa alkaa ihmisille valjeta sähköautojen "helppous", toiset käy tankilla aina joskus ja toiset tökkii piuhan päähän aina kun mahdollista. Oho, öljynvaihdon aika. :)
-
Minkä polttoaineessa säästää, sen öljyissä häviää+ vaihtotyö. Se vaiva on myös laskettava mukaan.
En nyt väitä että öljyt syövät energian säästön mutta kuitenkin.
Pikkuhiljaa alkaa ihmisille valjeta sähköautojen "helppous", toiset käy tankilla aina joskus ja toiset tökkii piuhan päähän aina kun mahdollista. Oho, öljynvaihdon aika. :)
Ei se öljynvaihto aina niin kallista ole liikkeessä teetettynäkään. Esim. viime syksynä Motonetistä 5L öljyä + suodatin 42€, vaihtotyö 30€, yhteensä 72€.
-
Eihän se hirveän kallista ole mutta joutuu kuitenkin näissä tietyissä tekemään useammin, siis turhia vaihtoja jos vertaa tavallisiin kinnereihin.
Mulle ei 5 litraa riitä. :)
-
Eihän se hirveän kallista ole mutta joutuu kuitenkin näissä tietyissä tekemään useammin, siis turhia vaihtoja jos vertaa tavallisiin kinnereihin.
Mulle ei 5 litraa riitä. :)
No joo, eilen Motonetistä 6 litraa Total Quartz 9000 öljyä 48,80 €, alkuperäinen Volvon suodatin 17 € ja tyhjennyspropun tiiviste 1 €. Tänään kysellään, löytyisikö taas joku korjaamo joka tekisi vaihtotyön 30 €:lla.
-
No, taas meni satanen. ::)
-
No, taas meni satanen. ::)
Halpaahan se on kun tankatessa menee 150 €. 8)
Ja öljynvaihto on vain kerran vuodessa meidän ajoilla ainakin.
-
Mutta sitten kun se pitää tehdä reilun kuukauden välein ja marmorilla niin alkaa ikeniä.kiristää....
-
Ei kai sillä valmistajalla ole niin väliä, kunhan luokitukset ovat asianmukaiset.
Eiköhän joka valmistajalla ole vielä omat lisäaineensa öljyissä.
Mutta sitten kun se pitää tehdä reilun kuukauden välein ja marmorilla niin alkaa ikeniä.kiristää....
Aika paljon autossa istut jos reilussa kuukaudessa tulee 650 tuntia.
-
Eiköhän joka valmistajalla ole vielä omat lisäaineensa öljyissä.
Löyhästi aiheeseen liittyen. Naapuri ajaa polttoaineen jakelurekkaa työkseen. Ihmetteli ääneen, että missähän kohtaa eri huoltamoketjujen mainostamat lisäaineet sujahtavat bensan tai dieselin sekaan? Ovat kuulemma kaikkien ketjujen rekat jonottamassa samalle hanalle Naantalissa.
-
Kyllä ne niitä sekaan laittaa kun auto purkaa asemalle mutta määrät on jotain litroja per tonni. Ja miksi neste ei tarvitse mokomia kun niiltä se perus polttoaine tulee? Myyntikikkailuahan tuo on.
-
Löyhästi aiheeseen liittyen. Naapuri ajaa polttoaineen jakelurekkaa työkseen. Ihmetteli ääneen, että missähän kohtaa eri huoltamoketjujen mainostamat lisäaineet sujahtavat bensan tai dieselin sekaan? Ovat kuulemma kaikkien ketjujen rekat jonottamassa samalle hanalle Naantalissa.
Mutta tuleeko öljyt samasta paikasta? Pitää muistaa että täyssynteettisessä on kaikki ainesosat nimensä mukaisesti keinotekoista. Joskus aikoinaan noita taidettu vertailla enemmänkin eikä tainnut olla ihan sama mitä öljyä laittaa.
-
Mutta tuleeko öljyt samasta paikasta? Pitää muistaa että täyssynteettisessä on kaikki ainesosat nimensä mukaisesti keinotekoista. Joskus aikoinaan noita taidettu vertailla enemmänkin eikä tainnut olla ihan sama mitä öljyä laittaa.
Ei toki tule kaikki samasta paikasta, mutta valmistajia on todennäköisesti paljon vähemmän kuin tuotemerkeistä voisi päätellä olevan.
-
Ovat kuulemma kaikkien ketjujen rekat jonottamassa samalle hanalle Naantalissa.
Sitkeitä jonottajia, kun Naantalin jalostamo suljettiin yli vuosi sitten :).
Takavuosina Porvoo jalosti itäöljyä ja Naantali lännestä tulevaa. Porvoon tavarassa oli rikkiä ym vähän enemmän. Nykyisin kaikki tulee samasta paikasta, ja prosessit ovat kehittyneet ajan vaatimusten mukaan. Aikaisemmin jakeluyhtiöt tekivät omia seoksiaan. Nyt kun markkinat ovat keskittyneet, taitaa kaikki bensakin tulla samasta tuutista. Kun Shell vaihtoi omistajaa, loppui ainakin kunnon V-Powerin saatavuus, mikä ainakin ilmailijoita harmittaa. 100LL on tullut jo pitkään omia reittejään, kun Suomi on painunut tietyissä asioissa kehitysmaiden tasolle.. tai jopa alle.
Maan talouden kannalta on harmillista, kun investoinnit suuntautuvat ulos ja oma tuotanto hiipuu. Naantalissakin tuli pieneen kaupunkiin suoraan nelisensataa työtöntä ja suuri lovi kunnossapitofirmojen liikevaihtoihin.
Ymmärtääkseni maassamme oli hyvää tietotaitoa voiteluaineista ja niiden tuotekehityksestä. Mikä lienee tulevaisuus?
-
Sitkeitä jonottajia, kun Naantalin jalostamo suljettiin yli vuosi sitten :).
My bad. Ei ole ollut tarkemmin puhetta, mille hanalle rekat tällä kertaa rekat jonottavat.
-
Minä olen vaihdellut meidän V90CC Volvon öljyt nykyään kerran vuodessa tai suunnilleen 20tkm kohdilla mutten siis missään nimessä lähellekään 30tkm anna mennä. Se olisi meidän ajoilla jo reilusti yli vuoden. Säästöä on alkanut tulemaan jonkin verran, kun haen tarvikkeet ja vaihdan itse, huollon ilmaisinkin on aika helppo itse resetoida. Suunnilleen 55-60€ luokkaa ollut vuodessa tuo operaatio ja on Volvon alkuperäinen öljysuodatin ja laatuöljyt. Kakkosautoon en ole vielä itse vaihtanut, mutta pitää sekin homma tässä kesällä opetella. Öljylaaduista sen verran, että Volvoon löytyy edullisia omilla spekseillä olevia tosi hyviä öljyjä kuten Comma (ECO-V) ja Total Quartz (kahta eri mallia, Ineo Xtra EC5 ja Ineo Xtra V-Drive). 5L pöniköitä olen suosinut sen takia, että yleensä saa suosiolla kaataa koko 5-litraisen ja sitten vähän lisäilee mikäli tarvetta ja molemmat Comma sekä Total ovatkin kätevästi 5L. Yllättävän paljon se öljynsuodatinkin taitaa imeä öljyä sisäänsä, vaikka on kooltaan aika pieni!?!
Sen verran Ukrainan sota on öljyjenkin hintoihin vaikuttanut, että sekä Comma ja Total 5L purkit ovat ainakin toisissa nettikaupoissa melko paljonkin kallistuneet (olisko jopa 10-20€ 5L suhteen?) Joku hinta ollut nimittäin aiemmin 34,90€ ja nyt näytti molemmilla olevan vähintään 39,90€... Mobil Super 3000 Formula VC öljyä en ole enää käyttänyt sen takia, että ainakin meillä kulutus oli isompaa ja kuitenkin hinnassa +20€ ero 5L osalta.
-
Kuinkas automaatin öljynvaihtoväli ?
-
Kuinkas automaatin öljynvaihtoväli ?
Automaattiaskin öljynvaihdosta on useampi oma ketjunsa. Esim
]https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101050.msg1061365154#msg1061365154] (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101050.msg1061365154#msg1061365154)
-
Nyt vaihtoväli n. 20 tkm. Ensihuollossa tarkastivat että se on ohjelmoitu oikein.
Oli kuulemma vaikka öljynvaihtoa niin aikaisin huutelikin.
Muuten tyytyväinen autoon mutta se rengasmeteli on kuin -90 luvun corollassa. Laskee aika paljon sitä premium-fiilistä mikä autosta muuten löytyy.
-
Automaattiaskin öljynvaihdosta on useampi oma ketjunsa. Esim
]https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101050.msg1061365154#msg1061365154] (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=101050.msg1061365154#msg1061365154)
No ei tuossa ketjussa ilmene, mihin automaattilaatikkoon on tuo tarkoitettu ?
-
No ei tuossa ketjussa ilmene, mihin automaattilaatikkoon on tuo tarkoitettu ?
No ainakin Aisini 6-loviseen TF-80 SC
https://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
-
En ajaisi edes uudella autolla 30 000 samoilla öljyillä, 10-20 000 välein vaihto TAI vuosi. Autolle tullessa ikää ja kilometrejä on hyvä tiheyttää, omaan vaihdan 8-10 000 välein yleensä. Automaattiin pitänyt 80 000 hyvänä ja myös manuaaliin joskus vaihtanut. Ikuisuusöljyt ovat fantasiamaailman juttuja.
Myös muut litkut vaihtoon asianmukaisesti (mutta tässä käsiteltiin yllämainittujen vaihtoa ja off topicista otetaan kuitenkin stressiä, kuten monesti huomattu...)