Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: kkos - 26.11.2020, 12:55:24
-
Tulipa ostettua tuollainen 850 farkku -96. ABSin ja luistoneston valot palavat jatkuvasti, ei vilku eikä välky...
Korjaamon testissä vikakoodi 443 selityksellä "Pumpun moottori (hydrauliyksikössä), viallinen.
Tarkoittaako tämä yksioikoisesti sitä, että uusittava osa on tuo "pumpun moottori" vai tuleeko esim. jostain rele- tai boksiviasta sama koodi?
Onko tuo "pumpun moottori" erikseen uusittava osa vai tarkoittaako se koko mötikän, johon jarruputket tulevat, uusimista
-
Todennäköisimmin tinaukset murtuneet boksin liitinpinneistä. Auki ja tinaus.
-
OK. Onko varma, että boksin juotoskatkokset antavat koodiksi 443 "pumpun moottori viallinen"? Mitä muita vähemmän todennäköisiä mahdollisuuksia?
Korjaus näyttäisi helpolta, jos a) saisin liittimen irti, b) boksin irti, c) boksin auki, d) osaisin tinata...mut mikään ei taida onnistua >:(
Varmaan viisainta ostaa uusi ohjausboksi. Onko se erilainen luistonestolla ja ilman olevissa? Käykö vanhempien V/ S70 mallien osa?
Ja ensiksi: miten ihmeessä tuo liitin lähtee auki? Jonkinlainen läppä siitä liittimen päältä irtosi, mutta itse liitin ei hievahdakkaan :(
-
Pumppumoottorista tulee vikakoodi koska virtajohdonliittimen tinaukset on murtuneet.
Liittimen kansi käännetään auki toisesta reunasta ja samalla se vetää liittimen lukitusliuskat ulos. Nyt kun kantta ei enää ole, pitää liuskat liu'uttaa ulos kärkipihdeillä tai ruuvarilla. Samalla nytkyttelee liitintä ylöspäin.
Boksin kiinnityspultit on E5 kannalla. 4mm hylsyllä ne saa auki jollei ole tiukassa tai nylpätty jo.
Vm.-98 asti boksit käy ristiin. Jos on luistonesto eli Tracks, pitää olla samanlainen boksi. Mielellään samalla numerolla, joitain rinnakkaisuuksia on.
-
Ei välttämättä kannata vaihtaa boksia toiseen, koska siinäkin luultavasti on tinaukset menossa...
Tosiaan E5 torx -hylsy ja pikkuräikkä, millä boksin saa irti, kunhan otat ilmanputsarikotelon pois tieltä ja ehjä boksin liitin aukeaa sen kannen avaamalla. Joskus joutuu lukitusliuskoja vetämään pihdeillä, kuten mainittu ja silloin maltti on valttia ja molempia puolia pitää vetää mahdollisimman tasaisesti ja vähän kerrallaan.
Sitten boksi saumaa pitkin auki vaikka rautasahalla metallisiin holkkeihin asti sahaten jne. Lopppujen lopuksi aika helppo homma.
Pumpulle menee kaksinapainen liitin, jonka juotoksissa yleensä on silmin nähtävät murtumat. Tarvii tehokkaan kolvin, jolla sulattaa tinat, itse olen tuohon käyttänyt sellaista pistoolimallista pikakolvia, missä riittää potku.
Ja tuossa kohtaa tinaushan on helppoa: pidät vain kolvia paikallaan pinniä ja piirilevyä vasten, kunnes tina on juoksevaa ja vedät kolvin pinniä pitkin ylös ja annat juotoksen jäähtyä. Pienen tipan uutta tinaa voi tökätä siinä vaiheessa, kun vanha liitos on sulatettu, mutta tämäkään tuskin on välttämätöntä.
E: Itselle ei ole tullut vastaan viallista pumpun moottoria, eikä montaa ehjää boksia, eli melko varmasti vika löytyy juotoksista. Oman ja siskon auton ja ainakin kolmen kaverin autojen boksit on aikanaan tullut avattua tuon saman koodin vuoksi.
-
Kiitokset vielä herroille KalleKyy ja Lankku ohjeista. Täytynee ensin yrittää tuota tinausta. Tuolla monissa keskusteluissa vaan on kertomuksia tyyliin "tinasin itse ja säästin, ei toimi vieläkään
-
Muistaakseni pumpun voi testata aika helposti - saa ainakin selville surahtaako se vai onko pumppu totaalijumissa. 12V johonkin napaan ja silleen. Se liitin boksille sitten aukeaa hämärästi, jotenkin kansi käännetään sivuun samalla liu'uttaen liitintä. Hajoaa helposti.
Olen tullut vähäisen kokemukseni perusteella siihen tulokseen, että boxiviat ovat pohjolan lempeässä viileydessä x-kertaa vähäisempiä kuin ne californian auringossa käristetyt, joista jenkkilän foorumeilla saa lukea ja näin voi saada virheellisen käsityksen hyvinkin yleisestä viasta.
Vianluenta volvolla kertoo yleismittaria tarkemmin, mistä koodi tulee. Voi olla kannattava sijoitus.
-
Olen tullut vähäisen kokemukseni perusteella siihen tulokseen, että boxiviat ovat pohjolan lempeässä viileydessä x-kertaa vähäisempiä kuin ne californian auringossa käristetyt, joista jenkkilän foorumeilla saa lukea ja näin voi saada virheellisen käsityksen hyvinkin yleisestä viasta.
Yleisempää tuntuisi tässä vaiheessa oleva, että boksi on tinattu tai vaihdettu kuin että olisi koskematon alkuperäinen. Ei se lämpö vaan värinä ja lämmönvaihtelut. Joitain kymmeniä noita on tullut tinattua vuosien varrella.
-
Sellainen kysymys vielä, että jos/kun saan sen onnistuneesti tinattua, toimiiko abs/tracs heti vai täytyykö ensin poistaa vikakoodit/valot? Tulee kalliiksi jokaisen epäonnistuneen tinausyrityksen jälkeen käydä luettamassa vikakoodit.
Löysinkin jonkinlaiset ohjeet pumpun testaamiseen, täytyy vaan katsoa kuinka ymmärrettävän käännöksen Google kääntäjä saa aikaan...
-
Vikojen poistamisen jälkeen valo sammuu viimeistään 40km/h nopeuden kohdilla.
Ja koodinluku onnistuu vaikka iCarsoftin käsitesterillä.
-
Lankku, voitko sanoa "joidenkin kymmenien" tinausten jälkeen yleisimmät/ tyypillisemmät vikapaikat näissä 850 bokseissa? Ne kannattaa varmaan käydä läpi vaikka vielä ei mitään epäilyttävää näkyisikään.
-
Yleisin on ollut tuo pumppumoottorin pinnien tinausten murtuminen. Seuraavaksi sama homma takapyöräanturin ja vasemman etupyöräanturin pinneille. Kaikki liittimen pinnien tinaukset on hyvä käydä läpi. Xuppolla oli jossain linkitettynä kuva jossa näkyy tärkeimmät.
Ja muistaa putsata pinnien kohdalta suojahyytelön pois ensin. Joissain lähtee nätisti laattana, toisissa menee rapsutteluksi.
-
Itse olen yleensä käynyt kolvilla läpi kaikki sen ison liittimen pinnit pumpun liittimen lisäksi. Parissa autossa on pitänyt vaihtaa takapyörien anturit, mutta niissäkin oli lisäksi pumpun liittimessä jo selvät murtumat. Omassa vikakoodit tuli pumpulta ja pyörien antureista edestä ja takaa ja boksin tinauksen jälkeen ainoa "oikea" vika oli juuri se toinen takapyörän anturi.
Tuoltahan sitä juttua boksista löytyi enemmänkin kuvien kanssa:
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=4773.0
-
Yhdessä vaiheessa meni paljon oikean takapyöränantureita ja niiden johdoissakin oli vikoja. Tukivarren päällä olevasta pätkästä hapettui ehjän eristeen sisältä ja kaikissa samasta kohtaa. Pyöräanturikoodien kohdalla ensin anturin mittaus, edessä kehien tarkastus ja sitten vasta boksi auki.
-
Otinpa tuon boksin sitten käsittelyyn. Irroitus oli helppo homma, kun sain tuon ison liittimen auki ja löytyi jopa sopiva hylsykin kiinnitysruuveihin.
Itse boksikin avautui pientä väkivaltaa käyttäen, ei tosin kovin siististi. Oli näköjään aiemmin avaamaton, varmaan vaihdettu jossain vaiheessa, kun autolla on ajettu n. 450tkm.
Tinasin sitten ne pumpulle menevän johdon pinnit ja muutamia muita isompia siitä vierestä.
Boksi sitten kasaan ja paikoilleen. Virrat päälle ja valot katosivat mittaristosta jo ennenkuin ehdin liikkeelle
-
Jatkuu...
Saa sitten nähdä kuinka kauan nuo "tein itse ja säästin" tinaukset kestävät...
Kiitokset vielä kaikille ohjeita antaneille