Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: tepaa - 29.11.2020, 08:41:48
-
Volvon bensakoneet ainakin 2011 alkaen johonkin asti on Fordin GDI koneita. Eli venttiilit ei puhdistu bensasuihkusta.
Kuinka olette GDI koneen venttiileita puhdistaneet? Mitä maksaa mekaaninen puhdistus sinisellä jossa imusarja irroitetaan?
CRCllä löytyy myrkky tähän jossa tuota sumutetaan ilmamassarin jälkeen koneeseen auton käydessä.
-
CRCn tuote on
https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000819/CRC-GDI-Valve-Cleaner-500-ml
-
Taitaa olla tuntematon asia.
Jos käynti on huojuvaa tai ajossa tuntuu joskus pientä nykimistä niin yksi syy voi olla GDI koneen likaiset venttiilit kun niitä ei bensasuihku puhdista.
Parempaa en tiedä kuin että MAP anturin reijästä suihkuttaa tota CRCn ainetta. MAP anturi on kiinni imusarjassa heti kaasuläppäkotelon jälkeen koneen edessä mustassa muovisessa imusarjassa.
-
Tota crc:tä en ole vielä koittanut gdi koneen humppaavaan tyhmäkäyntiin mutta, läppärunko ja tukkeutunut imusarja on tultu putsattua noin 3 vkkoa sitten hummaavan käynnin takia.
Samalla tuli tulpattua egr, uä-pestyä katti ja olikin aikast tukossa ja pari pikku reikääkin löyty jotka paikkasin crc tahnalla, nii kyseessähän on surullisen kuuluisa mitsun 4G93 1.8 GDI hörpötin joka vaatii mitsun orkkis katin jotta menee päästöistä läpi katsurilla.
Vieläkin tyhmäkäynti humppaa jonkun verran kun ilmastoinnin kompura vetää päälle tyhjäkäynnillä ja esim valoissa seisoessa muttei enää pudota kierroksia alle 300 rmp vaan seilaa 700 ja 900 rmp välimaastossa.
-
Vieläkin tyhmäkäynti humppaa jonkun verran kun ilmastoinnin kompura vetää päälle tyhjäkäynnillä ja esim valoissa seisoessa muttei enää pudota kierroksia alle 300 rmp vaan seilaa 700 ja 900 rmp välimaastossa.
Onko sitten olemassa joku pikkukoneinen auto jossa ilmastoinnin kompura ei vaikuta tyhjäkäyntiin?
-
Onko sitten olemassa joku pikkukoneinen auto jossa ilmastoinnin kompura ei vaikuta tyhjäkäyntiin?
Vaikee sanoo kun ei oo muista ilmastoinillisista pikkukoneisista kokemuksia...
-
Eka käsittelyn tein lauantaina ja tänään vielä toinen CRCn pönttö.
Pienet epätasaisuudet ovat hävinneet tyhjäkäynnistä ja ohuella pintakaasulla ihan tasaisesti ajettaessa. Vaikuttaa hyvältä, meinaan jatkossa kerran vuoteen tehdä homman. Nyt tosiaan imusarjan MAP anturin reijästä tein toimenpiteen.
-
Eikös kone sammu kun tuon MAP:n nykäisee pois?
Tuumiskelin omalle tehdä tämän.
-
Eikös kone sammu kun tuon MAP:n nykäisee pois?
Tuumiskelin omalle tehdä tämän.
Ei sammu. Mutta kun kunnolla antaa ainetta reijästä niin auto köhii. Laitoin puukepillä kaasupolkimesta pikkasen kierroksia lisää niin pysyi paremmin käynnissä.
-
Kylläpä tuo oma sammuu saman tien kun tuo mapin nykäisee irti. Tänään hain putelin tuota CRC:n myrkkyä ja laitoin kepin penkin ja polkimen väliin n. 2100 rpm, map irti ja röpötyksen säestämänä sammuksiin.
Mitäs sitten, onko tuossa nyt jokin vika vai mitä hittoa?
edit: https://drive.google.com/file/d/1z7h_VEzF-6ILKbJoyttuNYeRKsT02-9u/view?usp=drivesdk
-
Harmillista, minun auto oli V60 2011 T5 2.0 bensa.
Sit en keksi nuuta kuin samat stepit mutta crc vaan ilmamassamittarin jälkeen koneeseen.
-
Vielä tarkennus varulta.
Map on imusarjassa moottorin edessä ja keskellä.
Maf (ilmamassamittari) on ilmanputsarikotelon jälkeen koneen oikealla puolella.
Map reijästä crc:n tavara sisään.
-
Sillähän ei ole sinänsä merkitystä miten sen aineen saat sinne leviämään, mutta ilmamassamittarin anturin läpi sitä ei välttämättä kannata ruiskuttaa, eli jos vaikka otat imuputken irti ja ruikit suoraan sinne impuputkeen?
Käykö se jo irroitat sen ilmamassamittarin? Eli vaikka irroittaa imuputken vasta sen ilmamassamittarin jälkeen.
-
Joo, IMM:n ohi se tuli jo ruikittua, klemmari auki siitä vierestä, ruutta raosta sisään.
Ja samanlainen kakominenhan tuossa alkaa jos kokonaan irrottaa putken siitä jatkosta.
Siitä en kyllä sitten tiedä onko tuo yskiminen edes normaalia jommankumman anturin irroittamisen jälkeen.
Joku ongelma tuossa autossa joka tapauksessa kyllä on.