Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: tepaa - 29.11.2020, 08:41:48

Otsikko: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: tepaa - 29.11.2020, 08:41:48
Volvon bensakoneet ainakin 2011 alkaen johonkin asti on Fordin GDI koneita. Eli venttiilit ei puhdistu bensasuihkusta.

Kuinka olette GDI koneen venttiileita puhdistaneet? Mitä maksaa mekaaninen puhdistus sinisellä jossa imusarja irroitetaan?

CRCllä löytyy myrkky tähän jossa tuota sumutetaan ilmamassarin jälkeen koneeseen auton käydessä.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: tepaa - 29.11.2020, 08:42:30
CRCn tuote on

https://m.motonet.fi/fi/tuote/6000819/CRC-GDI-Valve-Cleaner-500-ml
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: tepaa - 30.11.2020, 15:01:17
Taitaa olla tuntematon asia.

Jos käynti on huojuvaa tai ajossa tuntuu joskus pientä nykimistä niin yksi syy voi olla GDI koneen likaiset venttiilit kun niitä ei bensasuihku puhdista.

Parempaa en tiedä kuin että MAP anturin reijästä suihkuttaa tota CRCn ainetta. MAP anturi on kiinni imusarjassa heti kaasuläppäkotelon jälkeen koneen edessä mustassa muovisessa imusarjassa.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: J.partsi - 30.11.2020, 17:53:01
Tota crc:tä en ole vielä koittanut gdi koneen humppaavaan tyhmäkäyntiin mutta, läppärunko  ja tukkeutunut imusarja on tultu  putsattua noin 3 vkkoa sitten hummaavan käynnin takia.
Samalla tuli tulpattua egr, uä-pestyä katti ja olikin aikast tukossa ja pari pikku reikääkin löyty jotka paikkasin crc tahnalla, nii kyseessähän on surullisen kuuluisa mitsun 4G93  1.8 GDI hörpötin joka vaatii mitsun orkkis katin jotta menee päästöistä läpi katsurilla.

Vieläkin tyhmäkäynti humppaa jonkun verran kun ilmastoinnin kompura vetää päälle tyhjäkäynnillä ja esim valoissa seisoessa muttei enää pudota kierroksia alle 300 rmp vaan seilaa 700 ja 900 rmp välimaastossa.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: Jule - 30.11.2020, 18:12:31
Vieläkin tyhmäkäynti humppaa jonkun verran kun ilmastoinnin kompura vetää päälle tyhjäkäynnillä ja esim valoissa seisoessa muttei enää pudota kierroksia alle 300 rmp vaan seilaa 700 ja 900 rmp välimaastossa.

Onko sitten olemassa joku pikkukoneinen auto jossa ilmastoinnin kompura ei vaikuta tyhjäkäyntiin?
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: J.partsi - 30.11.2020, 18:29:22
Onko sitten olemassa joku pikkukoneinen auto jossa ilmastoinnin kompura ei vaikuta tyhjäkäyntiin?
Vaikee sanoo kun ei oo muista ilmastoinillisista pikkukoneisista kokemuksia...
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: tepaa - 30.11.2020, 18:34:57
Eka käsittelyn tein lauantaina ja tänään vielä toinen CRCn pönttö.

Pienet epätasaisuudet ovat hävinneet tyhjäkäynnistä ja ohuella pintakaasulla ihan tasaisesti ajettaessa. Vaikuttaa hyvältä, meinaan jatkossa kerran vuoteen tehdä homman. Nyt tosiaan imusarjan MAP anturin reijästä tein toimenpiteen.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: Jaska71 - 22.05.2021, 15:14:36
Eikös kone sammu kun tuon MAP:n nykäisee pois?

Tuumiskelin omalle tehdä tämän.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: tepaa - 22.05.2021, 22:07:06
Eikös kone sammu kun tuon MAP:n nykäisee pois?

Tuumiskelin omalle tehdä tämän.

Ei sammu. Mutta kun kunnolla antaa ainetta reijästä niin auto köhii. Laitoin puukepillä kaasupolkimesta pikkasen kierroksia lisää niin pysyi paremmin käynnissä.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: Jaska71 - 23.05.2021, 16:38:27
Kylläpä tuo oma sammuu saman tien kun tuo mapin nykäisee irti. Tänään hain putelin tuota CRC:n myrkkyä ja laitoin kepin penkin ja polkimen väliin n. 2100 rpm, map irti ja röpötyksen säestämänä sammuksiin.

Mitäs sitten, onko tuossa nyt jokin vika vai mitä hittoa?

edit: https://drive.google.com/file/d/1z7h_VEzF-6ILKbJoyttuNYeRKsT02-9u/view?usp=drivesdk
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: tepaa - 23.05.2021, 19:59:09
Harmillista, minun auto oli V60 2011 T5 2.0 bensa.

Sit en keksi nuuta kuin samat stepit mutta crc vaan ilmamassamittarin jälkeen koneeseen.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: tepaa - 26.05.2021, 06:52:45
Vielä tarkennus varulta.

Map on imusarjassa moottorin edessä ja keskellä.

Maf (ilmamassamittari) on ilmanputsarikotelon jälkeen koneen oikealla puolella.

Map reijästä crc:n tavara sisään.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: Jule - 26.05.2021, 19:26:31
Sillähän ei ole sinänsä merkitystä miten sen aineen saat sinne leviämään, mutta ilmamassamittarin anturin läpi sitä ei välttämättä kannata ruiskuttaa, eli jos vaikka otat imuputken irti ja ruikit suoraan sinne impuputkeen?

Käykö se jo irroitat sen ilmamassamittarin? Eli vaikka irroittaa imuputken vasta sen ilmamassamittarin jälkeen.
Otsikko: Vs: GDI koneen puhdistus
Kirjoitti: Jaska71 - 26.05.2021, 19:39:06
Joo, IMM:n ohi se tuli jo ruikittua, klemmari auki siitä vierestä, ruutta raosta sisään.

Ja samanlainen kakominenhan tuossa alkaa jos kokonaan irrottaa putken siitä jatkosta.

Siitä en kyllä sitten tiedä onko tuo yskiminen edes normaalia jommankumman anturin irroittamisen jälkeen.

Joku ongelma tuossa autossa joka tapauksessa kyllä on.