Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: XCVolvo - 01.12.2020, 22:41:07
-
Moi
Ostin ylläpitolaturin Cetek 5.0 Polar
Volvon manuaalissa on maininta että lisälaturin miinus ( - ) kaapelia ei saa asentaa akun miinus napaan, onko kenelläkään tietoa miksi ?
Onko kenelläkään vinkkiä mikä paikka tuossa akun lähellä ois sopiva paikka ?
Huom. Aattelin asentaa laturin mukana tuleva silmukka liittimet / kaapelin toisessa päässä oleva liittimen pysyvästi akkuun mihin oisi helppo liittää laturi tarvittaessa, liitin oisi tuossa akkukotelossa valmiina.
Auto XC60 D4 vm 2017
-
Laturin miinus pitää asentaa suoraan runkoon, jotta akunvalvontasensori (BMS) pysyy laskuistaan selvillä. BMS on siinä miinuskaapelissa akun navan vieressä eli sen taakse rungon puolelle.
-
Laturin miinus pitää asentaa suoraan runkoon, jotta akunvalvontasensori (BMS) pysyy laskuistaan selvillä. BMS on siinä miinuskaapelissa akun navan vieressä eli sen taakse rungon puolelle.
Hupsista, kerkesin ladata jo päivän, mitähän tuo tekee ? Meneekö rikki. Eipä näistä uusistä tinkeleistä tiedä että tollasia tunnistimia siellä on , ei ollut 2011 Kia Sorentossa.. Kytkin laturin vaan ihan perinteisesti, akun napoihinpitää koitan huomena mitä akku sanoo ???
-
Hupsista, kerkesin ladata jo päivän, mitähän tuo tekee ? Meneekö rikki. Eipä näistä uusistä tinkeleistä tiedä että tollasia tunnistimia siellä on , ei ollut 2011 Kia Sorentossa.. Kytkin laturin vaan ihan perinteisesti, akun napoihinpitää koitan huomena mitä akku sanoo ???
Akku siitä ei ole moksiskaan, vaan menee tosiaan tuon BMS:n laskurit sekaisin, ainakin hetkeksi. Eli jatkossa se miinus runkoon eikä miinusnapaan. Valmis maakisko löytyy ilmansuodatinkotelon alta, sitä olen itse käyttänyt rengas/haarukkaliittimillä
-
Omassa xc70 laitoin jousen ylätuen pulttiin kiinni.
-
Akku siitä ei ole moksiskaan, vaan menee tosiaan tuon BMS:n laskurit sekaisin, ainakin hetkeksi. Eli jatkossa se miinus runkoon eikä miinusnapaan. Valmis maakisko löytyy ilmansuodatinkotelon alta, sitä olen itse käyttänyt rengas/haarukkaliittimillä
Kiitos pitääpä muuttaa tuo miinus kaapeli eripaikkaan.
Joutunee varmaan käyttään tuon ilmasuodattimen kotelon pois ?
-
Tossa kuva, helpoin homma tuo on.
Eihän tässä mallissa vielä ole maa kohtaa laittu akun viereen katso https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc60-twin-engine/2019w17/yllapito-ja-huolto/akku/kaynnistysakku (https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc60-twin-engine/2019w17/yllapito-ja-huolto/akku/kaynnistysakku)
(https://i.ibb.co/Bf4knjr/cof.jpg) (https://ibb.co/Bf4knjr)
-
Tossa kuva, helpoin homma tuo on.
Eihän tässä mallissa vielä ole maa kohtaa laittu akun viereen katso https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc60-twin-engine/2019w17/yllapito-ja-huolto/akku/kaynnistysakku (https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc60-twin-engine/2019w17/yllapito-ja-huolto/akku/kaynnistysakku),
(https://i.ibb.co/Bf4knjr/cof.jpg) (https://ibb.co/Bf4knjr)
Juu ei ole.... pitää etsiä maadotuspiste sieltä läheltä kun toi Cetekin alkuperäinen johto-liitin yhdistelmä tuppaa olla aika lyhyt ....
-
Eli nosta hieman muovia ja laita jousenjalan pulttiin. näet kuvasta mustan johdon
-
Tuossa omassa -016 XC70:ssä on Defan Multicharger ja piti nyt sitten tsekata, kuinka se on liitetty ja näemmä se miinuspiuha on laitettu suoraan siihen akun miinusnavan pultin alle (kuva). Defan asennusohjeessa sanotaan, jotta: Joissain autoissa on ns akunvalvontajärjestelmä. Maadoitusjohdon kytkennässä on noudatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita. XC:n manuskasta en ollut löytävinään mitään aiheesta, mutta pitäisköhän minun nyt tuo toinen piuha siirtää johonkin muuhun maadoituspisteeseen? Vasta oli auto isossa huollossa ja siinä lisätyönä tehtiin akun rasitustesti ja sen mukaan akku, vaikkei olekaan AGM kuten pitäis oli ihan ok-kunnossa eli 86% mutta kuitenkin melkein heti, kun auton sammuttaa odotusajaksi tms, niin alkaa herjata akun matalasta varaustilasta ja välillä myös radiokin kytkeytyy pois päältä ja kohta palautuu kunnes taas sammuu jne. Eli lieneekö nyt tuossa vika enempikin siinä, ettei tuo akkuvahti toimi oikein väärästä kytkennästä johtuen?
(https://i.ibb.co/89GT7Tk/2020-12-03-11-45-11.jpg) (https://ibb.co/89GT7Tk)
(https://i.ibb.co/Q9d1TnV/2020-02-21-09-47-58.jpg) (https://ibb.co/Q9d1TnV)
-
Tuossa omassa -016 XC70:ssä on Defan Multicharger ja piti nyt sitten tsekata, kuinka se on liitetty ja näemmä se miinuspiuha on laitettu suoraan siihen akun miinusnavan pultin alle (kuva). Defan asennusohjeessa sanotaan, jotta: Joissain autoissa on ns akunvalvontajärjestelmä. Maadoitusjohdon kytkennässä on noudatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita. XC:n manuskasta en ollut löytävinään mitään aiheesta, mutta pitäisköhän minun nyt tuo toinen piuha siirtää johonkin muuhun maadoituspisteeseen? Vasta oli auto isossa huollossa ja siinä lisätyönä tehtiin akun rasitustesti ja sen mukaan akku, vaikkei olekaan AGM kuten pitäis oli ihan ok-kunnossa eli 86% mutta kuitenkin melkein heti, kun auton sammuttaa odotusajaksi tms, niin alkaa herjata akun matalasta varaustilasta ja välillä myös radiokin kytkeytyy pois päältä ja kohta palautuu kunnes taas sammuu jne. Eli lieneekö nyt tuossa vika enempikin siinä, ettei tuo akkuvahti toimi oikein väärästä kytkennästä johtuen?
Kannattaisi miinuskarva siirtää runkoon. Nyt akkuvahti ei tiedä ulkopuolelta tulevan virran määrää ja siksi kuvittelee akun olevan tyhjempi kuin se onkaan. (Olettaen, että olet käyttänyt tuota ulkopuolista laturia.)
-
ErkkiXC onko suoritettu ns. nollaus kun akku on vaihdettu autoon ?
Luultavasti ei koska herjaa tota akun varaus matala.
Omaan XC60 Volvoon vaihdoin akun ja jonkinaikaa meni Ok. Sitten gupes tulee noita akun varaus matala viestejä.
No,VIDAlla sitten kerrottiin autolle et on akku vaihdettu. Loppu kerrasta ne akun varaus viestit. Niin ja käyttöohjevihossa oli hyvät ohjeet akun vaihdosta ja saa vaihtaa itse. Nollauksesta ei ollut mitään mainintaa !
-
Todennäköisesti generaattori ei lataa akkua "täysillä"
Jos akun miinusnapaa käytetään maadoituspisteenä, on olemassa vaara että akun valvonta-anturi (BMS) ilmoittaa vääriä tietoja generaattorille. Tämä voi johtaa generaattorin latausjännitteen alenemiseen. Niin toi koskee kytkettyä lisälaitetta. Lataus sekoittaa valvonta-anturin joka laittaa muistiin jännitteen ja on yhteydessä generaattoriin.
ja kuten yllä kerrottiin, nollaus tulee suorittaa jos akku vaihdettu.
-
ErkkiXC onko suoritettu ns. nollaus kun akku on vaihdettu autoon ?
Luultavasti ei koska herjaa tota akun varaus matala.
Omaan XC60 Volvoon vaihdoin akun ja jonkinaikaa meni Ok. Sitten gupes tulee noita akun varaus matala viestejä.
No,VIDAlla sitten kerrottiin autolle et on akku vaihdettu. Loppu kerrasta ne akun varaus viestit. Niin ja käyttöohjevihossa oli hyvät ohjeet akun vaihdosta ja saa vaihtaa itse. Nollauksesta ei ollut mitään mainintaa !
Ei havaintoa, koska on vielä alkuperäinen akku :)
-
Kyllä xc60 käyttöohjeessa on maininta akun lataamisesta, miinus kaapeli runkoon, ei akun napaan.
-
Kyllä xc60 käyttöohjeessa on maininta akun lataamisesta, miinus kaapeli runkoon, ei akun napaan.
Niin näytti olevan kun luin, ööhhm jälkikäteen. Mut tosiaan ei mitään tuosta nollauksesta, vaikka puhutaan akun vaihdostakin. No mulla oli akku latauksessa yhden päivän, tuli mittariin ilmoitus akun matalasta tilasta ( vaikka periaatteessa ei pitänyt olla ennen lataustakaan, )
mut kun annoin auton seistä toista vuorokautta ja tänä aamuna laitoin webaston päälle puhelimesta, ei herjaillut akusta mitään, vartin päästä menin ja starttasin auton käymään akun herja oli poistunut. Miten tuo nollaus tehdään , voiko tehdä kotioloissa vai pitääkö käydä merkkiliikkeessä ??
-
Vidassa on ainakin nollaus valikko tuolle.
-
Miten tuo nollaus tehdään , voiko tehdä kotioloissa vai pitääkö käydä merkkiliikkeessä ??
Ei tarvitse, omaan faceliftiin ainakin tuo kikka toimi
https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw
-
Uusi akkuhan pitää olla täyteen varattu ennen vaihtoa, tai laittaa kiinni ja ladata täyteen ja nollaus. Tuolla hyvää infoa
https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/huoltotiedote-auton-akkujen-koodauksesta.html (https://www.suomentyokalu.fi/tekninen-tuki/huoltotiedote-auton-akkujen-koodauksesta.html)
-
Ei havaintoa, koska on vielä alkuperäinen akku :)
Miksi siellä perusakku jos agm pitäisi olla?
Eikös nyt tehtaalta pitäisi tulla oikealla..?
-
Kyllä xc60 käyttöohjeessa on maininta akun lataamisesta, miinus kaapeli runkoon, ei akun napaan.
Maininta on joo, mutta ainakin vuosimallin 2012 XC60:n manuaalissa puhutaan vain suosituksesta:
(https://i.imgur.com/cSc7osd.png)
-
Edellä mainittu viittaa lisävirran antamiseen käynnistyskaapeleilla. Siinä kohtaa on ihan sama mitä akunvalvonta-anturi on asiasta mieltä, kun akku on joka tapauksessa tyhjä.
Moni on kokeillut kytkeä ylläpitolaturin suoraan akun napoihin ja sitten ihmetellyt, miksi auto valittaa edelleen heikkoa akun varausta. Auto ei ymmärrä ulkopuolista virtaa, jos se ei mene akunvalvonta-anturin kautta. Siksi laturin miinus pitää kytkeä runkoon.
-
Edellä mainittu viittaa lisävirran antamiseen käynnistyskaapeleilla. Siinä kohtaa on ihan sama mitä akunvalvonta-anturi on asiasta mieltä, kun akku on joka tapauksessa tyhjä.
Moni on kokeillut kytkeä ylläpitolaturin suoraan akun napoihin ja sitten ihmetellyt, miksi auto valittaa edelleen heikkoa akun varausta. Auto ei ymmärrä ulkopuolista virtaa, jos se ei mene akunvalvonta-anturin kautta. Siksi laturin miinus pitää kytkeä runkoon.
Ymmärrän kyllä tämän pointin. Vastasin vain tuohon kommenttiin, että manuaalissa olisi asiasta maininta, enkä löytänyt sieltä ensin muuta kohtaa.
Nyt löysin kuitenkin vielä tällaisen lisähuomautuksen ihan eri kohdasta manuaalia:
(https://i.imgur.com/bS7vGb2.png)
Akun vaihtamisen yhteydessä ei ole mainintaa aiemmin mainituista nollaustarpeista, eli sellainen tuskin on akkua vaihdettaessa tarpeen, mikäli manuaaliin voi luottaa.
2012 mallin XC60:n manuaali löytyy täältä: https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc60/2011w46 (https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/xc60/2011w46)
-
Akkuvalvonta-anturin nollaus ei ole ehdottoman pakollista, mutta järjestelmä alkaa toimia nopeammin oikein, jos nollaus tehdään akun vaihdon jälkeen.
Netissä on videoita, miten nollauksen voi tehdä itse, mutta testeri tuohonkin on se oikea tapa.
-
Auto V70 D3 -12, CTEKIN liitimet ovat suoraan akun navoissa. Ostin auton 2019 volvo edustajaliikkeeltä ja siihen vaihdettiin silloin uusi akku ja ilmeisesti aiemmin liitettynä olleen ctekin liitännät jätettiin edelleen paikalleen, itse laturia ei auton mukana tullut. Nyt hommasin ctek polarin ja mietin pitäisikö tuo maadoitus muuttaa johonkin muualle vai kytkenkö tuohon?
-
Auto V70 D3 -12, CTEKIN liitimet ovat suoraan akun navoissa. Ostin auton 2019 volvo edustajaliikkeeltä ja siihen vaihdettiin silloin uusi akku ja ilmeisesti aiemmin liitettynä olleen ctekin liitännät jätettiin edelleen paikalleen, itse laturia ei auton mukana tullut. Nyt hommasin ctek polarin ja mietin pitäisikö tuo maadoitus muuttaa johonkin muualle vai kytkenkö tuohon?
Täällä sama tilanne ja sama pohdinta. Kuten tuossa oli puhetta, Volvon ohjeen mukaan miinusnapa pitäisi kytkeä runkoon, joten ajattelin vaihtaa sen liittimen sinne ennen kuin kytken mitään laturia. Välissä linee syytä ladata myös akku varmuudella täyteen ja nollata BMS.
-
Ihan tiedoksi, akun musta johto menee runkoon. Joten on ihan sama laittaako runkoon vai napaan kiinni sen ctek:in. Käynnistys kaapeleita käytettäessä, on suositeltavaa laittaa musta kaapeli runkoon. :-[
-
Ihan tiedoksi, akun musta johto menee runkoon. Joten on ihan sama laittaako runkoon vai napaan kiinni sen ctek:in. Käynnistys kaapeleita käytettäessä, on suositeltavaa laittaa musta kaapeli runkoon. :-[
Näissä joissa on akkuvahti miinusjohdon välissä pitäisi kytkeä runkoon eikä miinusnapaan.
-
Aina törmää näihin akkuvahtikommentteihin, missä malleissa tuo akkuvahti on, onko tuossa D3 2012:ssa
-
Aina törmää näihin akkuvahtikommentteihin, missä malleissa tuo akkuvahti on, onko tuossa D3 2012:ssa
Luulisi olevan useimmissa nykyaikaisissa autoissa, mutta vähintään niissä missä ohjekirja sanoo että miinus pitää kytkeä runkoon. XC60 2012:ssa sellainen maininta on ainakin, joten eiköhän ole tuossa V70:ssa myös.
-
V70 2010 ei ollut valvontaa, mutta XC60 2011 on.
-
Aina törmää näihin akkuvahtikommentteihin, missä malleissa tuo akkuvahti on, onko tuossa D3 2012:ssa
Onkos tuo se akkuvahti?
(https://i.ibb.co/Dw7f0CN/IMG-20210114-163346.jpg) (https://ibb.co/Dw7f0CN)
upload photos (https://imgbb.com/)
-
On
-
Ctekin pikaliitinjohdon laitoin äsken paikoilleen.
Sulakerasia ja akkukotelon vierestä löyty mustakantanen pultti mihin laitoin maan.
Akkukengän plusliittimessä on montakin mutteria mihin voi laittaa kiinni.
Akkukotelon reunaan joutu tekemään pienen kolon plusjohdolle.
V60 mk1 -13
-
Ärsyttävää on se, että lataaminen ulkoisella laturilla aiheuttaa näissä vikakoodin suuresta purkuvirrasta lepotilassa. En ole koskaan tuota ajatellut, mutta nyt sattumalta huomasin, kun tuossa oli akku finaalissa ostettaessa ja autossa oli ollut laturi kiinni edellisen yön kun hain sen. Testasin vikamuistin vielä ennen kauppaa, jotta varmistuin edellisen vikalistan johtuneen alijännittesstä. Näin oli, mutta tuo purkuvirta ilmeni uutena koodina.
Ihan looginen se on siinä mielessä, että valvonta mittaa nähtävästi vain virtaa, erottamatta sitä aiheuttaako sen jokin auton virtapiirissä oleva kulutus, vai ulkoisella laturilla aiheutettu virta.
Mitään haittaa tuosta tuskin on, mutta veikkaan että tuo koodi löytyy kaikista autoista joita ladataan ylläpitolatureilla.
-
Ärsyttävää on se, että lataaminen ulkoisella laturilla aiheuttaa näissä vikakoodin suuresta purkuvirrasta lepotilassa.
Ei pidä paikkaansa. EI ainakaan silloin, kun laturi on kytketty oikein eli miinus runkoon. Akkuvahti tietää kumpaan suuntaan virta kulkee. Joku muu viallinen komponentti tyhjää sun akkua.
-
Ei pidä paikkaansa. EI ainakaan silloin, kun laturi on kytketty oikein eli miinus runkoon. Akkuvahti tietää kumpaan suuntaan virta kulkee. Joku muu viallinen komponentti tyhjää sun akkua.
Tuo koodi oli nimenomaan sen latauksen jälkeen ja melko tarkkaan olen seurannut tuon auton "elämää" nyt viimeaikoina. Uuden akun jälkeen ei ole ollut mitään häikkää minkään suhteen
Sitä en tiedä kuinka automyyjä on laturin kytkenyt, todennäköisesti suoraan navoista, koska se läpän lukitus oli aukiasennossa, eli miinusnapaa oli etsitty.
Toisaalta jos se on ladannut sen navoista, silloin teoriassa on ohitettu koko bms.
Toki se akku itsessään oli paskana, että on voinut aiheuttaa tuon koodin sekin. Melko selvä kuitenkin on tuo yhteys siihen lataamiseen.
Mulla oli kyllä edellisessäkin calixin laturi jota kovimmilla pakkasilla käytin, enkä silloin havainnut tuota koodia koskaan.
Mulla on tilauksessa defan 1205 ja sen asentamisen jälkeen tuo selviää.
-
Itse laitoin tuollaisen defan 7a älylaturin TT thermon kanssa akvaariokoteloon. Tuolla ovat kuivassa ja puhtaassa tilassa. Eikä ole herjoja tullut mittariin. Auto XC70 -14
(https://i.ibb.co/PtC3N50/DSC-1163.jpg) (https://ibb.co/PtC3N50)
-
Kesällä asensin XC60 autoon Cetek ylläpitäpitolaturin keskikonsolin oikean puolen kylkeen. Helppo katsoa missa vaiheessa lataus on menossa. Laturin miinusjohto runkoon konehuoneen puolella.
Silta varalta, jos joskus tarvitsee apuvirtaa esim. käynnistysboosterista, joissa monesti on lyhyet kaapelit, niin lähelle akkua laiton auton runkoon pultin, jonka kanta on muutaman sentin pellin pintaa ylempänä.