Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Aiheen aloitti: InlineFour - 13.11.2011, 00:37:03

Otsikko: Miljoonalohkon lohkojen erot 6/8-pulttinen
Kirjoitti: InlineFour - 13.11.2011, 00:37:03
Eli olisin tuossa ostamassa toista lohkoa itselleni kunnostukseen.

Eli se on miljoonalohko, mutta 6-pulttinen ??? Myyjä itsekin ihmetteli kovin tuota asiaa.
Kysymys onkin, voiko 6-pulttisia ja 8-pulttisia kampuroita vaihtaa päittäin?

Eli onko runkolaakerijako sama, ja kaulan paksuus? Entä runkolaakerikaulan/kiertokangen kaulan leveys?

Pitääkö tuossa jotain ottaa huomioon, myyjä ei itse osanut sanoa
vaihtuuko päittäin 6-pulttinen 8-pulttiseen? Taitavat käyttää samoja
jakopään rattaitakin, siis sama kiinnitys isolle pyörälle akseliin?
Kiertokangen kaula on ainakin vanhemmassa pienemmällä yläsilmällä.

Kiitos :)
Otsikko: Vs: Miljoonalohkon lohkojen erot 6/8-pulttinen
Kirjoitti: Kulmamies - 13.11.2011, 09:15:18
Tuollaisia omituisuuksia on tullut vastaan ennenkin. Kaikki vaihdettavissa ristiin, mutta kampiakseli, kiertokanget ja männät pitää olla aina samasta moottorista. Tämä siksi, että kiertokanget eivät sovi ristiin 6/8 pulttisiin akselihin ja taas erilaisissa kiertokangissa on erikokoiset männäntapit, joka taas vaatii erilaiset männät.
Otsikko: Vs: Miljoonalohkon lohkojen erot 6/8-pulttinen
Kirjoitti: InlineFour - 13.11.2011, 10:46:46
Tuollaisia omituisuuksia on tullut vastaan ennenkin. Kaikki vaihdettavissa ristiin, mutta kampiakseli, kiertokanget ja männät pitää olla aina samasta moottorista. Tämä siksi, että kiertokanget eivät sovi ristiin 6/8 pulttisiin akselihin ja taas erilaisissa kiertokangissa on erikokoiset männäntapit, joka taas vaatii erilaiset männät.

Okei, isot kiitokset tästä, selkiskin kaikki mitä yritin saada selville.

Illalla sitten lohkoa ja kantta hakemaan :)
Otsikko: Vs: Miljoonalohkon lohkojen erot 6/8-pulttinen
Kirjoitti: joneee - 15.10.2012, 14:55:35
Pystyykös muuten mitenkään päättelemään moottorin vuosimallia? Siis kun itelläni on vm68 oleva amatsoni, mutta b20 sieltä keulilta löyty.. Oon siis sen verran ehkä oikein ymmärtänyt että kyse olisi ns. "uudemmasta" b20 mallista, koska sisältä löytyi 8 pulttinen kampura ja isoventtiili kansikin. Kiinni oli yksi (1) strömppä ja nokka muistaakseni oli mallia  mallia C.  ???
Otsikko: Vs: Miljoonalohkon lohkojen erot 6/8-pulttinen
Kirjoitti: kilikali - 19.10.2012, 12:14:18
Tuollainen terävämpi 'kulmauloke' pitäisi löytyä lohkosta niistä tuoreimmista, kun 60- luvun vanhemmissa kulmat pyöreämpiä. Ei tietoa milloin noita uudempia valuja tuli tuotantoon. Kannessa suuttimien tasot koneistettu imu reikien päällä tasaiseksi (uudempi isoventtiilikansi), kun taas vanhoissa kansissa tuollaisia ei ole. Kuvan lohko vm-73. Entisessä vm-69 142s oli pyöreät valut.

(http://i1240.photobucket.com/albums/gg490/kilikali/volvo%20142/volvo%20b20/B20002_zpsbb71fa43.jpg)
Otsikko: Vs: Miljoonalohkon lohkojen erot 6/8-pulttinen
Kirjoitti: joneee - 20.10.2012, 18:22:02
Tuollainen terävämpi 'kulmauloke' pitäisi löytyä lohkosta niistä tuoreimmista, kun 60- luvun vanhemmissa kulmat pyöreämpiä. Ei tietoa milloin noita uudempia valuja tuli tuotantoon. Kannessa suuttimien tasot koneistettu imu reikien päällä tasaiseksi (uudempi isoventtiilikansi), kun taas vanhoissa kansissa tuollaisia ei ole. Kuvan lohko vm-73. Entisessä vm-69 142s oli pyöreät valut.

Nyt en kyl tajunnu että mitä tarkotat tolla kulmaulokkeella?  :o Nii ja siis toi mun kansi ei ole mallia ruisku.