Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Lerpsu - 08.12.2020, 18:13:20
-
Nyt alkaa häiritä 2.5T awdn satunnainen käynnistyshärö. 220tkm ajettu ja 35tkm sitten jakopää vaihdettu. Ei öljyvuotoja, ja hihna kulkee varsin nätisti.
6140 pakopuolen säätö ja 120d ilmamassan vikakoodin olen saanut ulos. Eli lämpimällä koneella lyhyt stoppi ja uudelleen starttaus niin ei käynnisty ekalla. Hörähtää, mutta sammuu. Toisella kertaa lähes normaalisti. Vetää ja toimii pirun hyvin muuten.
En ole nyt sata varma, mutta kun tuota ongelmaa esiintyy niin virrat päällä nopeusmittari tahtoo nykiä :idiot2: Eli ennen starttausta nopeusviisari tahtoo vähän täristää.
Ilmamassa? Vvt? Bensa pumpun rele?
Sivupeilien lämmitys ei toimi kummassakaan joten voiko siellä olevat lämpömittarit oikutella?
-
Lämmitys voi olla lasissa olevan elementin vika kuten mulla, tai sitten oven johtosarjan tai ohjausboksin vika jolloin kuskin peilin moottorille menevä lämpötieto ehkä pielessä. anturiarvojen katselu voisi kertoa lisää, ilmamassan voi putsata CRC:n aineella.
-
Lämmitys voi olla lasissa olevan elementin vika kuten mulla, tai sitten oven johtosarjan tai ohjausboksin vika jolloin kuskin peilin moottorille menevä lämpötieto ehkä pielessä. anturiarvojen katselu voisi kertoa lisää, ilmamassan voi putsata CRC:n aineella.
Toimiko sulla peilin taitto?
Lisäyksenä edelliseen postiin.
Kun tuo vika ilmenee niin konehuoneen puolta kuuluu omituinen sähköisen värkin ääni, jota ei tavallisesti kuulu. Vvtn solenoidi?
Toisaalta, kurkkasin kopan alle niin mielestäni pakopuolella hihna kulkee rattaan toisessa reunassa. Imupuolella oli keskellä
-
Mul ei ole kumpaakaan varustetta, Vvt:tä tai peilin taittoa. Peilistä kun lämmitys lakkasi, vaihdoin lasin purkuautosta ja taas toimii lämmitys. Mut samasta vänkärin ovesta tulee ohjausboksin vikakoodia ja peilin siirto sähköllä mihinkään suuntaan ei toimi enää
-
Kyl se VVT vialle kalskahtaa. Koskahan lienee vaihdettu ja onko tälläkin yksilöllä pajatettu Long-Life öljynvaihto-ohjelmalla koko ikänsä?
En tiedä autosi vuosimallia mutta siinähän suattaapi olla sitten imu-sekä-pako VVT. Eli melko hintava jakopääremppa, mutta halvempi kun koko kone. ;)
-
Kyl se VVT vialle kalskahtaa. Koskahan lienee vaihdettu ja onko tälläkin yksilöllä pajatettu Long-Life öljynvaihto-ohjelmalla koko ikänsä?
En tiedä autosi vuosimallia mutta siinähän suattaapi olla sitten imu-sekä-pako VVT. Eli melko hintava jakopääremppa, mutta halvempi kun koko kone. ;)
(https://i.ibb.co/V019DDg/90155320-E252-484-C-8-AE6-8-C9-B5244188-B.jpg) (https://ibb.co/V019DDg)
Tuossahan tuo näkyy. Vuoden 2007 classic eli kyllä siellä kaksi on. Ensi viikolla varmistetaan huollossa, mutta aika selvä tapaus tämä on.
Huollot kirjan mukaan 15t välein eli sen puolesta ei voi sanoa mistä johtuu näin varhainen vvtn hajoaminen.
Kuinka herkästi tuo imupuoli tulee särkymään jos sitä ei vaihda? Toki sitä riskiä en ota, että hajoaa vuoden päästä.
Karkeasti arvioisin että noin 2000 euron tietämillä liikutaan.
-
Kyl niitä vaan valitettavan pienillä kilometreillä on mennyt juurikin tässä vuosikerrassa. Tietämäni tapaukset on ollu noin 230-300tkm välissä kyllä kaikki.
Joskus on ollu ihan vaan sekin syynä että jakopäähuollon jälkeen on alkanu sama oikuttelu. Paska jakohihna (laadultaan) tai sitten huolimattomasti synkattu. Ajaa nokat ylämerkkeihin ja kattoo paljonko jää remmiin löysää yläpuolelle, eli nokkapyörien väliin. Ja sit tietty sama vs. alakerta.
-
Kyl niitä vaan valitettavan pienillä kilometreillä on mennyt juurikin tässä vuosikerrassa. Tietämäni tapaukset on ollu noin 230-300tkm välissä kyllä kaikki.
Joskus on ollu ihan vaan sekin syynä että jakopäähuollon jälkeen on alkanu sama oikuttelu. Paska jakohihna (laadultaan) tai sitten huolimattomasti synkattu. Ajaa nokat ylämerkkeihin ja kattoo paljonko jää remmiin löysää yläpuolelle, eli nokkapyörien väliin. Ja sit tietty sama vs. alakerta.
Okei, eli ei tarvi siis ihmetellä vähäisiä kilometrejä.
Tällä hetkellä kaksi hinta-arviota saanut ja osuu 1300-1400 väliin molemmat. Otan sen joka kehui tekevänsä kerran kuussa vastaavan remontin eli ilmeisesti suhteellisen usein jakopää/vvt remppaa tehdään
-
Ei ole kuvan mukaan välttämättä ainakaan imu vvt väljä, silloin hihna olisi toisessa reunassa. Öljyn paine työntää pyörästä väljät ulospäin.
Hihnapyörästä kiinni ja kokeilet tuntuuko päittäisvälystä, pari kymppiä on ok. Jos on enemmän, niin ei ole pitkäikäinen koska liukupinnoista on jo pinta uralla. Noin 3mm välyksellä tulee öljyt jakopäähän.
Kovin helposti ei tule asento koodia välyksen takia, taitaa tulla öljyt ennen pihalle. Eli etsisin vikaa jostain muualta, solenoidi tai asennus virhe. Käynnistykseen tuo välys ei vaikuta, korkeintaan sellainen naukaiseva ääni lähtee jurmuisista liukupinnoista. Putsaa nyt ekana vaikka ilmamassamittari.
-
olen samaa mieltä jamseilin kanssa.se hihnan kulku pyörään nähden on hyvä kattoo koneen käydessä.
-
Silläpä kirjoitinkin että kattoo ne ykk merkit nyt ensin ja remmin välyksen, kun tuosta jakopään vaihdosta ei ole tuon enempää.
-
Ne nokkien hihnapyörissä olevat merkit ei kerro totuutta, jollet ole 100% varma että molemmat vvt-pyörät on asennettu oikeaan asentoon nokkaan nähden. Niissä kun ei ole kiilaa ja ne voi kiristää mihin asentoon vaan. Jos epäilee asennusvirhettä, niin pitää varmistaa joko nokkien takapään lukitusurista tai esim. vidalla.
-
Niimpä. Tätä juuri tarkoitin ykk-asennon oikea oppisella tarkistuksella kun niin moni korjaamokin tekee tuon jakopään pelkästään lukkimalla hammaspyörät.
Renuja teen paljon ja näissä sama juttu. Aina sekä kampi että nokat lukittava oikeaan asentoonsa että päästään oletettuihin arvoihin.
-
Kiitos vastauksista!
Ei ole kuvan mukaan välttämättä ainakaan imu vvt väljä, silloin hihna olisi toisessa reunassa. Öljyn paine työntää pyörästä väljät ulospäin.
Hihnapyörästä kiinni ja kokeilet tuntuuko päittäisvälystä, pari kymppiä on ok. Jos on enemmän, niin ei ole pitkäikäinen koska liukupinnoista on jo pinta uralla. Noin 3mm välyksellä tulee öljyt jakopäähän.
Kovin helposti ei tule asento koodia välyksen takia, taitaa tulla öljyt ennen pihalle. Eli etsisin vikaa jostain muualta, solenoidi tai asennus virhe. Käynnistykseen tuo välys ei vaikuta, korkeintaan sellainen naukaiseva ääni lähtee jurmuisista liukupinnoista. Putsaa nyt ekana vaikka ilmamassamittari.
Mitä mieltä olet pakopuolesta? Vikakoodin antaa sinne ja hihna ei sillä puolella ole keskellä. Se on nyt sisäreunassa. Liotin molemmat solenoidit yön ajan ja vaihdoin tiivisteet. Tänään ei kertaakaan tuntunut/kuulostanut erikoiselta. Tuo vikakoodi ei vidalla ollut koko ajan päällä vaan se ilmeni satunnaisesti kun ardicin toimintaa ihmeteltiin.
Käytin tänään konetta ja samalla tarkastin hihnan käyttäytymistä enkä havainnut minkäänlaista liikehdintää sivuttain. Toistaiseksi jäädytän jakopää huollon ja seuraillaan. Katsotaan vvt sitten uudelleen kun jakopää on ajankohtainen.
Minkälainen vaihtoväli näissä on kun tuntuu löytyvän paljon erilaista infoa asian suhteen.
-
Olikohan sen jakohihnan vaihtoväli 160 tkm/ 4-5 vuotta suomessa..
-
Kiitos vastauksista!
Mitä mieltä olet pakopuolesta? Vikakoodin antaa sinne ja hihna ei sillä puolella ole keskellä. Se on nyt sisäreunassa. Liotin molemmat solenoidit yön ajan ja vaihdoin tiivisteet. Tänään ei kertaakaan tuntunut/kuulostanut erikoiselta. Tuo vikakoodi ei vidalla ollut koko ajan päällä vaan se ilmeni satunnaisesti kun ardicin toimintaa ihmeteltiin.
Käytin tänään konetta ja samalla tarkastin hihnan käyttäytymistä enkä havainnut minkäänlaista liikehdintää sivuttain. Toistaiseksi jäädytän jakopää huollon ja seuraillaan. Katsotaan vvt sitten uudelleen kun jakopää on ajankohtainen.
Minkälainen vaihtoväli näissä on kun tuntuu löytyvän paljon erilaista infoa asian suhteen.
Se ei tuossa kuvassa näy kovin hyvin niin en sitä kommentoinut. :) Jos ei hihna vielä kulje pyörän reunan ulkopuolella, niin alle milli lienee päittäisvälystä. Joten kestänee seuraavaan hihnan vaihtoon. Jos saat jakopään päätysuojan yläosan irti, niin pääsee paremmin kokeilemaan onko pyörissä väljää nokkien suunnassa. Se on yhdellä ruuvilla kiinni hihnapyörien välistä.
Itsellä oli 2,5mm klappia ja vielä pysyi öljyt koneessa ja ei tullut vikakoodia.
Hihnan vaihtoväli tulikin jo mainittua. Ruotsissa se kestää 160 tkm/10 vuotta eli tuo aika raja hieman viitteellinen.