Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: TomppaP - 09.12.2020, 18:06:00
-
Moro!
2012vm XC60 neliveto ei toimi. Ei sytytä mitään häiriövaloja mittaristoon, eikä myöskään anna mitään vikakoodeja.
Kardaani pyörii, haldex pumppu, öljyt ja suodatin vaihdettu.
Mistähän lähtis vikaa seuraavaksi etsimään?
-
Millä ne vikakoodit on luettu? Kyllä siellä melko varmasti on vikakoodeja aktiivisena, jos perä ei vedä...
-
Boschin testeri tais olla.
lopputuloksena vianhaussa oli, että asentaja sanoi viaksi esipainepumpun. Joku vikakoodi absilta oli minkä sai nollattua, ei pysyvä vika. Haldexiin/nelivetoon liittyviä vikoja ei kuitenkaan löytynyt.
-
Boschin testeri tais olla.
lopputuloksena vianhaussa oli, että asentaja sanoi viaksi esipainepumpun. Joku vikakoodi absilta oli minkä sai nollattua, ei pysyvä vika. Haldexiin/nelivetoon liittyviä vikoja ei kuitenkaan löytynyt.
Vika esipainepumppu, tämänkö jälkeen vaihdoit pumpun vai tuliko tuo vaihdon jälkeen?
-
Tuli liukkaat kelit ja huomasin että takapyörät ei oo mukana ollenkaan. Käytin korjaamolla testerissä auton ja asentaja epäili viaksi esipainepumppua. Vaihdoin uuden pumpun eikä vika korjaantunut. Pumpun vaihdon jälkeen ei oo luettu vikakoodeja uudestaan.
-
Vika esipainepumppu, tämänkö jälkeen vaihdoit pumpun vai tuliko tuo vaihdon jälkeen?
Tuli liukkaat kelit ja huomasin että takapyörät ei oo mukana ollenkaan. Käytin korjaamolla testerissä auton ja asentaja epäili viaksi esipainepumppua. Vaihdoin uuden pumpun eikä vika korjaantunut. Pumpun vaihdon jälkeen ei oo luettu vikakoodeja uudestaan.
-
Melkein kannattaisi ne vikakoodit lukea ihan Vidalla. Tuskin ton ikäisestä vielä booriholkkikaan olisi antautunut.
-
Melkein kannattaisi ne vikakoodit lukea ihan Vidalla. Tuskin ton ikäisestä vielä booriholkkikaan olisi antautunut.
Jos booriholkki olis menny, niin sillon ei mahtais kardaani pyöriä.
-
Tuli liukkaat kelit ja huomasin että takapyörät ei oo mukana ollenkaan. Käytin korjaamolla testerissä auton ja asentaja epäili viaksi esipainepumppua. Vaihdoin uuden pumpun eikä vika korjaantunut. Pumpun vaihdon jälkeen ei oo luettu vikakoodeja uudestaan.
Kun uusi pumppu asennetaan niin aina pitää lukea/nollata koodit. Auto edelleen olettaa että komponentti on rikki, joten ei edes yritä käyttää sitä vaikka on uusi osa kiinni.
Koodit lukemalla/nollaamalla auto alkaa uudestaan keskustelemaan kaikkien komponenttien kanssa ja tarkistaa niiden toimivuuden. Jos toimii niin silloin sitä käytetään
-
Vika löytyi. Auto oli korjaamolla jokinaika sitten kuskinpuolen takavetoakselin vaihdossa. Auton alle katsoessa huomasin akselin olevan päällepäin ohuempi mitä vänkärin puolen joka kiinnitti siten huomion. Tarkemmalla tutkailulla huomattiin, että vetoakseli ei ollut perässä kunnolla kiinni, jonka takia perä pyöri ”tyhjänä”.