Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: 2.4t S60 - 11.12.2020, 07:59:58
-
Elikkäs huomasin että 740 alkanut viemään runsaasti jäähdytysnestettä. Hetken siinä vuotoja etsittyäni ilman tuloksia päädyin tutkimaan jäähdytysjärjestelmää tarkemmin ja huomasin että kappas siellähän haisee ihan bensalle. Elikkäs onko kellään kokemuksia että voiko tuon aiheuttaa kannentiiviste vai liekkö kansi halki? Ja paljonko porukalla kustantanut esimerkiksi tuo kansipahvin vaihto? Auto on B200F koneella ja 1990 vuosimallia.
-
En tiedä mitä joku korjaamo ottaa pahvin vaihdosta, mutta itse tehtynä homma on melko helppo ja varsin edullinen.
Tuntuuko vesiletkut kohtuuttoman kovilta kun auto käy, tai kun hieman jäähdyttyään avaat paisarin korkin ja laitat ilman korkkia käyntiin niin kupliiko paisarissa?
-
Tässä ei varmaan ole webastoa? Vanhemmassakin on tullut vastaan vaikka ei tainnut yleinen olla tuohon aikaan.
Sähköruutassa ei kai pitäs olla imusarjan vesikiertoa niin kansipahvi jää todennäköisimmäksi vikapaikaksi.
-
Kovan paineen tekee jäähdytinjärjestelmään ajossa. Paikallaan käydessä ei kupli. Lämpöjäkään ei ole kertaakaan nostanut. Webastoa ei tästä löydy.
-
Kansi tuskin on halki. Yläpään tiivari sarja taitaa olla 50-70e ja kansipultit 15-20e. Kansi tason oikasu on ihan puljusta kiinni mitä maksaa, välttämättä sitäkään ei tarvi tehdä, puhdistaa pinnat ja mittaa jollain suoralla ettei oo heittoa tasossa. Koneistus on kyllä suositeltava. Jos ei muuta niin hommaa jostain irto kannen käyttää sen koneistamolla ja vaihtaa sitten yhtessä illassa kevyesti :)
-
Jep vinokoneeseen kansiremontti on helpoimmasta päästä eikä osat maksa juuri mitään. Onnistuu vaikka -14C ja lumihangessa. :D
Ruostuneet/hapettuneet pultit voi vaan aiheuttaa vähän tuskaa, mut se on ihan normaalia vanhemmissa autoissa.
Kampiakselin hihnapyörän lukitustyökalu kannattaa hankkia, niin on huomattavasti helpompaa sen pultin avaus/kiristys
Se mitä tuo korjaamolla voisi maksaa, niin vaikea sanoa. Joko laskutetaan ohjeajan tai käytetyn ajan mukaan.
Kannattaa kysellä (kirjallista) tarjousta, jos ei itse voi tai halua lähteä ko. hommaan.
Noin 20 minuutissa tai allekkin lähtee kansi pöydälle käyntikuntoisesta autosta, paineilmatyökaluja käyttäen.. kun on useamman kerran tehnyt.
Kannen purku, pitopintojen tarkastus/läppäys, puhdistus osienpesukoneessa ja kasaus uusilla venttiilivarren kumeilla noin tunti.. plus mahdolliset poikki menneet pakosarjan vaarnapultit (joskus lähtee helposti, joskus saa vähän enemmän yrittää).
Kasaus sit yleensä vähän enemmän.. 30-40min luokkaa, kun yleensä tulee vähän varmisteltua kaikenlaista.
Eli päälle karkeesti 2h.
Mut voisi lotota että korjaamo laskuttaa ainakin 2x enemmän.
-
eo kampiakselin hihnapyörää tarvii irrottaa,riittää et hihna sivuun yläkerasta.
-
Ei tarvii, mut helpottaa huomattavasti jos haluaa jakajan ajoittaa oikein. :)
Aika herkästi pääsee pyörähtämään suuntaan taikka toiseen kun hihna on pois.
-
740 jakaja on kannen/nokka-akselin päässä. Ei vaikuta siis.
Eli kampuran hihnapyörä irti vain jos haluaa nokkahihnan vaihtaa samalla.
-
Okei, muistin siis väärin.
-
740 jakaja on kannen/nokka-akselin päässä. Ei vaikuta siis.
Eli kampuran hihnapyörä irti vain jos haluaa nokkahihnan vaihtaa samalla.
juuri näin.
-
Tuntuuko vesiletkut kohtuuttoman kovilta kun auto käy, tai kun hieman jäähdyttyään avaat paisarin korkin ja laitat ilman korkkia käyntiin niin kupliiko paisarissa?
Tai starttaa kylmän koneen ja avaa hetken päästä paisarin korkin, jos tuhahtaa painetta vaikkei ole vielä lämmennytkään.
Kansivikainen voi tietysti alkaa kehittämään painetta vasta lämmettyään.
-
Osat kävin jo hakemassa. Samassa rytäkässä meinasin jakopäänkin laittaa uusiksi. Ensi viikolla täytyy koittaa osat vaihtaa ja katsoa mitä vikaa sieltä löytyy.
-
Kantsii varmistaa kumpi jakohihna on kantti vai pyöreehampainen.
Itellä on ollu 89 tehty 740 facelift jossa pyöreehampainen hihna.
-
Itellä on ollu 89 tehty 740 facelift jossa pyöreehampainen hihna.
Siihen on joku vaihtanut uudemman koneen tai hihnapyörät. Mutta hyvähän se on silti varmistaa.