Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ralliantti - 12.12.2020, 10:00:49

Otsikko: V70 D5 -02 BCM/ECM/CEM
Kirjoitti: Ralliantti - 12.12.2020, 10:00:49
Nyt sitten myrkyn lykkäsi :-[, rupesin jokin aika sitten huomaamaan, että vasemmalle suht sujuvasti ja jyrkemmin käännyttäessä tuntui selvää puutumista ja silloin tällöin sutimiseneston merkkivalo saattoi vilahtaa. Oikealle kaarrettaessa ei koskaan.
Vikamuistin luin pelkästään 00-06 käyviin Volvoihin olevalla BSR ppc1 -lukijalla. Se kertoi BCM0021 eli oik.etu abs-tunnistin.
Sen ostin mutta en vielä sitä kerinnyt vaihtamaan, kun parin viikon päästä tulin lukeneeksi uudestaan näyttöön ilmestyneen tekstin takia.
Nyt olikin pidempää listaa..

-BCM 0021  = o.e abs-tunnistin
-BCM 0100  = ohjainlaite kommunikointi

-ECM 4405  = egr   (ollut jo pitkään kun olen sen tulpannut)
-ECM 930A  = kytkinpoljinkatkaisija  (ollut jo pitkään. En käytä vakkaria koskaan, joten en ole välittänyt)
-ECM 9210  = Vakkari, jota ei ole mielestäni ennen ollut vaikka tuo 930A onkin ollut)
-ECM A03B  = cem kommunikointi
-ECM A500  = can-väylä
-ECM 940A  = jarrupoljin
-ECM A02B  = abs kommunikointi

Nämä olen pari kertaa yrittänyt poistaa mutta eivät poistu vaan heti luettaessa uudestaan ovat vielä. Eli päätelmä; vika on päällä :-\
Kuitenkin ajossa ei pala häiriö merkkivalot ja abs toimii. Ja suoraan ajossa ei vilahda sutimisenesto.
Koittanut ajaa myös sutimisenesto pois päältä, ajatellen tuota puutumista, eli tehonsäätöä/jarrutusta. Ei vaikutusta, eli puuduttaa vasemmalle kaarrettaessa.

En ole nyt vaihtamassa vielä tuota o.e -tunnistinta vaikka se jo onkin hanskalokerossa, tuskin se väylään viittaavaa vikaa yksin aiheuttaa.

Eli mistähän lähtis liikkeelle? :idiot2:

 
(https://i.ibb.co/n1fSCC6/BSR-PPC-1-vikakoodinlukija-Volvoihin-00-06.jpg) (https://ibb.co/n1fSCC6)
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 BCM/ECM/CEM
Kirjoitti: Mustalaatikko - 12.12.2020, 10:23:45
Vikahan ei välttämättä ole siinä abs-anturissa, voi olla se navassa oleva hammaskehä likainen tai poikki tai napapultti vaan löysälle. Tuota laajempaa sähkövikaa pitää sitten erikseen seurailla. Onko akku hyvässä kunnossa ja onko lattiamatot kuivat?
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 BCM/ECM/CEM
Kirjoitti: Ralliantti - 12.12.2020, 10:31:30
Juu siis tiedän ettei vika välttis siinä itse anturissa. Napapultin kireyden tarkistanut ja laakerissa ei väljää, kehä vielä tarkistamatta. Nämä voisi viitata kyllä tuohon kaartamisvikaan mutta en nyt keskittynyt tähän kun on nuo suuremmalta vialta tuntuvat tulleet, joista vois johtua tuokin maininta o.e-tunnistimesta.
Mattoja en ole vielä nostellut.
Akku on uusittu 4 vuotta sitten. Ei ole ollut mitään akkuun liittyvää epäilyä mutta sen voisin käydä mittauttamassa näin helpoimmista selvityksistä.

Tuokin mielenkiintoista kun vikakoodeja vain BCM ja ECM mutta ei CEM. Kuitenkin tuo yksi koodi viittaa cemmiin.
Jos taas miettii sitä kun BCM on kommunikointivikaa ja siihen vois liittyä tuo o.e-tunnistin, niin luulisi, että vika olisi loogisimmin BCM sisäinen. Toissijaisesti näiden kolmen ohjainlaitteen välinen vika..
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 BCM/ECM/CEM
Kirjoitti: Mustalaatikko - 12.12.2020, 10:38:33
En usko akun mittauksiin, ostan vaan 5 vuoden välein uuden ja pidän sen 5 vuotta sen akun säännöllisesti ladattuna ettei se ikinä pääse liian tyhjäksi. Nämä on aika herkkiä alijännitteelle nämä kyseiset autot kuitenkin.
Otsikko: Vs: V70 D5 -02 BCM/ECM/CEM
Kirjoitti: Ralliantti - 12.12.2020, 10:48:32
En usko akun mittauksiin, ostan vaan 5 vuoden välein uuden ja pidän sen 5 vuotta sen akun säännöllisesti ladattuna ettei se ikinä pääse liian tyhjäksi. Nämä on aika herkkiä alijännitteelle nämä kyseiset autot kuitenkin.

Juu en minäkään luota akun mittauksissa sellaisiin nykypäivän mittareihin joissa on ohuet johdot ja mitataan sitä ja tätä.
Tiedän kun merkkiliikkessä tällaisella "virallisella" piti tehdä mittauksia, joista tuli herkästi; "akku kunnossa". Jännä vaan kun vähän ajan päästä kuitenkin piti lopulta akku vaihtaa.. ::)
Eli kunnon kuormittava mittari kiinni.