Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Aiheen aloitti: Shadow_Fi - 12.12.2020, 18:49:58
-
Hei vaan kaikille,
Päätin vihdoin ja viimein nostaa ns. kissaa pöydälle. Olen lukenut USA:n ja Venäjän foorumeilta tarinoita diesel koneiden ongelmasta, jolloin sylinterin teräshylsy halkeaa random kilometreillä ilman järkevää syytä. Jos ymmärsin oikein, kilsoilla eikä oikein muullakaan mitään merkitystä vaan asia on ns. tuurista kiinni. Volvo ei käsittääkseni ikinä sellaista vikaa myöntänyt. Mikä tässä hommassa on oudointa on se, etten ole kuullut Suomessa moisen sattuneen. Toki tähän vaikuttaa, että Suomessa asukkaita yhtä paljon, kun kohtalaisen kokoisessa suurkaupungissa muualla maailmalla mikä taas viittaa siihen, että Volvoja ei myöskään ole paljon. Toisaalta en ole ikinä tätä asia kysynyt muistaakseni täältä, ja yritin välttää diesel moottoreita kuin ruttoa Volvoissa... Toisaalta voipi olla, että tähän vaikuttaa, että Suomessa on lokilämmitys sekä webastot, eikä ihmiset hirveästi rellestä autoillaan, jolloin koneet vain kestävät. Teräshylsy kun halkeaa, tämä voi johtua varmaan kahden eri metallin lämpölaajenemisominaisuuksien erosta...? Minkälainen tilanne on mielestänne Diesel koneiden suhteen? Kestääkö ne isältä pojalle vai halkeaa (jolloin ihmiset eivät siitä täällä kehtaa kertoa vaan korjaavat pois)?
P.S. Volvo Whiteblock Block Guard - eikös näitä ole kehitetty suojaamaan näiltä halkeamilta? Löytyy kuvia hakemalla.
P.P.S. Halkeamakuvia löytää hakusanoilla esim. "Volvo diesel engine cylinder cracked" tai "Volvo sleeve crack".
-
Täysin tuntematon asia dieseleissä mun mielestä. Sen sijaan 83mm porauksella olevissa bensakoneissa sitä on tullut vastaan useammissakin koneessa. Mutta niissä se johtuu kovasta käytöstä ja/tai reilusta ylikuumenemisesta.
Block guard on tarkoitettu suojaamaan halkeamilta, mutta se on ajateltu viritettyihin bensamoottoreihin.
-
Mielenkiintoista. Esim. Moskovassa jos oikein ymmärsin sellaiseen ongelmaan törmää noin kymmenkunta moottoria vuosittain, ja nimenomaan Diesel. On spekuloitu että voisi johtua vuotavista suuttimista, liiallisesta rasituksesta tai ylikuumenemisongelmasta (mikä varmaan isossa kaupungissa on ongelmana selkeämmin).
-
Venäjän ollessa kyseessä en poistaisi huonon polttoaineen vaikutustakaan listalta. Kuitenkin koneet kestävät pääsääntöisesti +600tkm ilman kannen irrotusta vaikka olisi vaununvetoa tai muuta vastaavaa käyttöä.
Pitää muistaa, että varsinkin pidempään jatkunut häiriötilanne on kuitenkin asia joka rikkoo minkä tahansa koneen.
-
D2 moottoreissa ainakin joissakin ollut. Mitä löytyy v40 ja pienessä määrin v70 on ollut noita halkeamia. Ainakin norjan ja Ruotsin foorumeilta löytyy juttua. En tiedä sitten mikä on iso määrä.
Varmaan joka ikisestä volvonkin diesel koneesta joskus hajonnut. Kuka sitten kirjottaa asiasta foorumille ja kuinka yleistä niin jne
-
Hei vaan kaikille,
Päätin vihdoin ja viimein nostaa ns. kissaa pöydälle. Olen lukenut USA:n ja Venäjän foorumeilta tarinoita diesel koneiden ongelmasta, jolloin sylinterin teräshylsy halkeaa random kilometreillä ilman järkevää syytä. Jos ymmärsin oikein, kilsoilla eikä oikein muullakaan mitään merkitystä vaan asia on ns. tuurista kiinni. Volvo ei käsittääkseni ikinä sellaista vikaa myöntänyt. Mikä tässä hommassa on oudointa on se, etten ole kuullut Suomessa moisen sattuneen. Toki tähän vaikuttaa, että Suomessa asukkaita yhtä paljon, kun kohtalaisen kokoisessa suurkaupungissa muualla maailmalla mikä taas viittaa siihen, että Volvoja ei myöskään ole paljon. Toisaalta en ole ikinä tätä asia kysynyt muistaakseni täältä, ja yritin välttää diesel moottoreita kuin ruttoa Volvoissa... Toisaalta voipi olla, että tähän vaikuttaa, että Suomessa on lokilämmitys sekä webastot, eikä ihmiset hirveästi rellestä autoillaan, jolloin koneet vain kestävät. Teräshylsy kun halkeaa, tämä voi johtua varmaan kahden eri metallin lämpölaajenemisominaisuuksien erosta...? Minkälainen tilanne on mielestänne Diesel koneiden suhteen? Kestääkö ne isältä pojalle vai halkeaa (jolloin ihmiset eivät siitä täällä kehtaa kertoa vaan korjaavat pois)?
P.S. Volvo Whiteblock Block Guard - eikös näitä ole kehitetty suojaamaan näiltä halkeamilta? Löytyy kuvia hakemalla.
P.P.S. Halkeamakuvia löytää hakusanoilla esim. "Volvo diesel engine cylinder cracked" tai "Volvo sleeve crack".
Usan foorumeilta jos löytää juttua yleensäkään dieselvolvosta niin on jo erikoisen äärellä... Itse en ole kuullut yhdestäkään hajonneesta dieselin lohkosta, kansia on kyllä kasapäin mennyt romuun.
En löytänyt annetuilla hakusanoilla ainoatakaan kuvaa halki olevasta dieselin lohkosta, linkatkaa jos löydätte?
-
En löytänyt annetuilla hakusanoilla ainoatakaan kuvaa halki olevasta dieselin lohkosta, linkatkaa jos löydätte?
https://www.volvov40club.com/threads/d4162t-cracked-block-project-engine-swap-success.37287/
-
Niin no, PSA, se ei yllätä... Mutta ihan volvon tekeleestä?
-
Esim. https://clubvolvo.ru/threads/pochemu-lopnul-cilindr.113297/page-10
Siellä on kuviakin lohkosta.
-
No tuolta googlekäännöksistä luettuna, 13-14 vuosina on ollut viallinen erä lohkoja ja ilmeisesti myös softia on muutettu ettei kylmänä saa maksimitehoja irti. Lastutettuna taisi olla myös kaikki vikaantuneet yksilöt.
-
En ole kuin muutamasta tapauksesta kuullut, mutta mäntiä taas on mennyt. Nämä viimeisimmät painokset 5-syl moottorista käyttää samoja mäntiä kuin VEA moottorit ja niissä esiintyy paljon noita ongelmia. Öljyä kuluu jne jne
-
Kun etsin jagrullarista tietoa oman VEA-moottorin jäähdytysnesteongelmiin (painetta systeemissä), löysin sieltä samalla oirekuvalla pari tapausta joissa oli sylinteriputkessa hiushalkeama. Omassa onneksi vikana oli lopulta EGR jäähdytin.
Tuskin tuo on Volvolle mikään järin suuri ongelma, vaan yksittäistapauksia, joita ilmenee varmasti kaikilla merkeillä.