Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Janne Lehtinen - 14.12.2020, 19:46:56
-
Noin 60km/h alkaa ulvonta, joka katoaa oikealle käännyttäessä. Ääni kuuluu voimakkaana kuskin paikalla – apukuskin puolella huomattavasti hiljaisempana. Tuon 60km/h yli mentäessä melun määrä vaihtelee eri nopeuksilla, mutta läsnä se on jatkuvasti.
Huomasin äänen kun vaihdoin talvirenkaisiin. Uudet kumit ja vanteet kyseessä (Hankook winter i*cept iz2 w616 215/65/16). Kesärenkaissa oli yksi rengas kulunut selvästi muita enemmän. Edellisessä vuosihuollossa, noin kuukausi sitten sanoivat että ensi kerralla täytyy (muistaakseni) oikealle eteen vaihtaa iskari.
Auto on myös kertonut saksankielisillä viesteillään jotain ohjauspyörän asentotunnistimesta ja välillä myös ilmoittanut ajonvakautuksen olevan hetkellisesti pois käytöstä. Nämä eivät ole jatkuvasti toistuvia viestejä.
Mielestäni ratti ei ole aivan suorassa, vaan hieman oikealle kallellaan. Auto on ollut meluisa myös aikaisemmin (ostettu kesällä), mutta nyt se korostui.
Mistä arvelisitte johtuvan? Korjautuuko ohjaus/aurauskulmien säädöllä? Voiko johtua siitä iskarista tai laakereista tai jostain ihan muusta? Oma ymmärrys näistä on melko vähäistä.
-
Vasen etupyöränlaakeri voi olla viimeisillään tai jarru laahaa. Tunnistinviat voi johtua navan hammaskehästä tai napapultin löysyydestä ja se ohjauspyörän tunnistin on kai myös kuluva osa. Kuumeneeko vanne, pyöriikö pyörä ilmassa vaihde vapaalla miten ja tuntuuko jousessa tärinää kun pyörää siinä pyörittää? Varmaan monta vikaa eli vakavimmasta tai helpoimmasta alkaen niitä selvittämään.
-
Kiitos vastauksesta! Eli ilmeisesti se ääni johtuu laakerista ja muut aiheet eivät liity siihen mitenkään. Vanteiden lämmössä en huomannut eroa, ilmaan en ole autoa saanut nostettua joten jousen tärinää en ole päässyt kokeilemaan. Taidan viedä korjaamolle laakerinvaihtoon. Ohjauskulmat säädätän myös jottei nyt uudetkin renkaat kuluisi miten sattuu.
Onkohan toi ohjauspyörän tunnistin sellainen asia johon tulee suhtautua pelolla ja vakavuudella? Onko auto ajokelvoton kun se hajoaa? Ilmeisesti suht kallis remontti.
-
Laakerin vaihto ja ohjauskulmat kuntoon, niin saattaa tuo herjakin poistua.
Se ohjauskulma-anturi maksaa about 400€..