Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: rva 40-70 - 15.12.2020, 15:56:47
-
Elikkä tipsejä vian hakuun kaipailisin. Mittaristo alkoi muutama päivä sitten vinoilemaan....nopeus-,kierros-,bensa- ja lämpömittari putosivat "nollille"...digitaalinen näyttöosuu skrollaa ihan omia merkintöjään..välillä "hyppää" koko taulu normaaliksi ja sitten taas sekoaa. Tänään ajon jälkeen autoa sammuttaessani alkoi mittaristosta ehkä vasemmalta puolelta kuuluua releen omaista tasaista raksutusta vaikka virta-avain oli jo poistettu. Tätä jatkui noin minuutin jonka jälkeen nopeusmittari ampaisi näyttämään 140km/h. Olisiko mitään vinkkiä antaa mistä voisi amatööri alkaa vikaa etsimään? Relettä tms? Niin ja sivuhuomautuksena että molempien etuovien sähköikkunat "hyppäävät" pois paikoiltaan niitä avatessa (tämä vika oli ennen mittariston kettuilua). Kyse siis 2003 vuoden V70.
Ajotietokone toimii ok (toistaiseksi). Vikakoodia ei näytä meidän bilteman vikakoodilukijalla
-
Mittaristo tarvitsee kolvausta, esim. Elkotron Tuusulassa tekee sen about 150 hintaan
-
No voi basso. Olisiko vinkkiä pirkanmaan likeltä paikkaa jolta moinen onnistuisi? Eli vielä varmistelen ettei kyse ole esim. kosteudesta liittimissä tms? Vai onko ns tyyppivika? Vanhemmassa ja enempi ajetussa V40 sähkötekniikka on toiminut ainakin tähän viestiin saakka hyvin....kait se sitten kohta palaa tossa pihassa ko sitä on kehuttu :D
-
Todellakin tyyppivika. Omassa vekatronics korjasi 2011, on toiminut. Tampereen skene on vieras mulle, viisaammat jatkakoon.
-
Mittariston kolvaus edessä ja tuossa yksi paikka tampereen lähellä:
http://www.autodiagnoosi.fi/
Etulasien paikoiltaan hyppiminen on varmaan seurausta kuluneesta"perhosesta" eli ikkunan kiskoissa olevat liut on kuluneet..
-
Kiitos isosti avusta, näillä lähdetään etenemään. Volvolle on "tohtori" tilattuna....tosin vasta 7.1 mutta parempi myöhään ko ei milloinkaan. Laitan korjuun jälkeen infoa kuinka kävi.
-
Onnea matkaan!
-
Kiitosta vaan ....hieman olen skeptinen....sain suosituksen paikalliselle yrittäjälle....hieman olen skeptinen, mutta annetaan mahdollisuus.
Seuraava projekti onkin vanhan "pikku Volvon" V-40 sportin laippatiivisteen vaihto (oletettu vika/vuoto)...
-
Dodiin, päivitystä tilanteeseen. Mittaristo ainakin toistaiseksi kunnossa, suur kiitos siitä Kimmo Valkamalle. Tietotaito oli kuten suosittelijat täällä kehuivat enempi kuin kohdillaan. Juotokset korjattu ja samalla tulpat vaihdettu...vielä mielestäni edukkaaseen hintaan ;)
-
Dodiin, päivitystä tilanteeseen. Mittaristo ainakin toistaiseksi kunnossa, suur kiitos siitä Kimmo Valkamalle. Tietotaito oli kuten suosittelijat täällä kehuivat enempi kuin kohdillaan. Juotokset korjattu ja samalla tulpat vaihdettu...vielä mielestäni edukkaaseen hintaan ;)
Hienoa, että hommat hoituivat ja vielä edullisesti!
Meillä piti S80 2,4 D vm. -03 Volvon mittaristoa kahdesti laitattaa. Ensin Lahdessa 300 eurolla, sitten parin-kolmen vuoden kuluttua Mikkelin kautta Sercapille. Sercap osaa homman! Mutta Mikkelin firma meinasi nyysiä välistä satoja euroja. Lähtöhinta uusintakorjaukselle oli muistaakseni 570,- euroa! Onneksi olen kova tinkimään. Silti jäi maksettavaa aikalailla.
Sillä utetelen - mikä mahtoi olla tuo edullinen hintasi?
-
Perussyy näiden mittareiden rikkoontumiseen on mittareiden Thaimaan tehtaan käyttämä liian lyijypitoinen tinaseos. Itse vaihdoin aikoinaan aivan uuden mittariston, ns hopearinkula. Vaihto ohjelmointeineen maksoi 1000€, noin 10 vuotta sitten ja on toiminut.
-
Perussyy näiden mittareiden rikkoontumiseen on mittareiden Thaimaan tehtaan käyttämä liian lyijypitoinen tinaseos. Itse vaihdoin aikoinaan aivan uuden mittariston, ns hopearinkula. Vaihto ohjelmointeineen maksoi 1000€, noin 10 vuotta sitten ja on toiminut.
Olisi hankittuna korjattu uusi mittari, kysymys missä hinnoissa nyt olisi ohjelmointi ja onnistuuko yleensä se ohjelmointi toiseen mittariin on kylläkin saman vuotinen -02 diesel mittari kyseessä?
Suoraan ei käynnyt kun palaa ainoastaan moottorivalo mittarissa ei muita.
-
Juotosten korjaus + tulppien vaihto hieman alle 220e. Ja juu olen tietoinen että vika voi uusia eikä korjaustyölle voi antaa takuita ;)
-
Juotosten korjaus + tulppien vaihto hieman alle 220e. Ja juu olen tietoinen että vika voi uusia eikä korjaustyölle voi antaa takuita ;)
Siksi sen vaihtasin, on jo monesti korjattu niin en usko sen mittarin korjauksiin, siksi sitä ohjelmointia nyt tiedustelin+hintaa ja missä onnistuu suomessa :(
-
Aikamoinen vedättäjä ahne jos satkuja noin simppelistä työstä kyselee. Itsekin noita tehnyt ja pystyn tarkistamaan että tulee kuntoon enne palautusta ettei tarvitse uudestaan.
-
No itse en pitänyt kovana hintana...toki mittaristonkin voisi vaihtaa mutta ohjelmoiti uuteen mittaristoon + tietty mittaristo itsessään maksaa jo ihan liikaa. 3,5h töitä otti kokohommasta tulppien vaihtoineen (ne oli omasta takaa). Homma olisi ollut nopeampi ellei piirilevyissä olisi liimauksia joiden putsaus kestää ja on vittumaista hommaa. Niin ja eihän sitä toimivaa mittaristoa tarvi ko katsastukseen... ;D
-
No itse en pitänyt kovana hintana...toki mittaristonkin voisi vaihtaa mutta ohjelmoiti uuteen mittaristoon + tietty mittaristo itsessään maksaa jo ihan liikaa. 3,5h töitä otti kokohommasta tulppien vaihtoineen (ne oli omasta takaa). Homma olisi ollut nopeampi ellei piirilevyissä olisi liimauksia joiden putsaus kestää ja on vittumaista hommaa. Niin ja eihän sitä toimivaa mittaristoa tarvi ko katsastukseen... ;D
60e vanha korjattu mittari ja ohjelmointi oli 140e, aika kallis 10min työstä, nyt taas toimii mittaristo, autoalarm ohjelmoi ja laittoi samalla oikeat kilometrit mittariin. ???
-
Oman korjauksessa mittariston korjauksessa liimojen poistossa ja juotosten uusinnassa meni aikaa...kolmasti joutui ottamaan mittariston irti koska ei saanut sitä ykkösillä toimimaan. Nyt kop kop on toiminut ok. Kirosi alimpaan helvettiin liimat juotosten päällä...sillä pienikin liimamäärä haittaa juotosten tekoa....oma malttini ei sopisi moiseen hommaan...on verrattavissa pitsin nypläykseen...tosin siitäkään en tiedä mitään ;D