Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: revote - 15.12.2020, 17:12:38
-
Autolla on ajettu nyt päälle 210tkm, tai ainakin sen verran on mittarissa. Vuosimalli 07 (on jo facelift).
Oireilee siten, että osa vaihteista pitää runtata päälle. Ykkönen tai pakki vaatii usein sen, että nostaa kytkimen kertaalleen ja kokeilee uudelleen. Joskus vaihde ei lähde pois päältä, jos vaikka vapaalle laittaa. Vaihdetta kun laittaa päälle niin usein tuntee kuinka siellä on metalli vasten metallia.
Onko ongelma laatikossa vai kytkimessä? Ja onko näissä ollut vastaavaa vikaa?
-
Facessa kyselin asiaa ja oireet viittaavat ilmeisesti kytkimeen. Miltä teistä kuulostaa? Ja voisiko ammattilaisella mennä noin 6 tuntia kytkimen vaihtoon?
-
Meneekö pykälät kevyesti kytkin pohjassa, mutta moottori sammutettuna?
Ennen kytkinremppaa ehkä tutkisin vaihdemekanismin kepiltä laatikolle sekä laatikon ja moottorin tukikumit. Lisäksi laatikon öljyt voisi katsoa. Puhtaaseen astiaan laskee tiheän siivilän tai suodatinpaperin läpi ja katsoo löytyykö metallia. Syncrot loppu tai laakeri/hammasvika näkyy yleensä öljyistä.
Loppuunajettu kytkimen paineasetelma tai huonosti voimaa tuottava työsylinteri aiheuttaa huonosti irroittavan kytkimen ja sitäkautta vaihteensiirto kangertelee. Loppuunajettu kytkinlevy oireilee luistavana kytkimenä, kieroksi poltettuna myös irrottaa huonommin. Yleensä vaihdekepin pitäisi siirtyä vaihteelta vapaalle ilman kangertelua vaikka kytkin ei pelaiskaan.
6h arvio vaihtoajasta ei kuulosta mahdottomalta, mikäli vaihdelaatikon irrotus työläs ja vaatii esim moottorin siirtämistä tai koko apurungon pudotusta. En tunne kys yhdistelmää niin osaa sanoa....
-
Meneekö pykälät kevyesti kytkin pohjassa, mutta moottori sammutettuna?
Kokeilin tätä ja näin näyttäisi olevan, menee. Keppi itsessään tuntuu väljältä, siinä on klappia jonkin verran.
Ennen kytkinremppaa ehkä tutkisin vaihdemekanismin kepiltä laatikolle sekä laatikon ja moottorin tukikumit. Lisäksi laatikon öljyt voisi katsoa. Puhtaaseen astiaan laskee tiheän siivilän tai suodatinpaperin läpi ja katsoo löytyykö metallia. Syncrot loppu tai laakeri/hammasvika näkyy yleensä öljyistä.
Loppuunajettu kytkimen paineasetelma tai huonosti voimaa tuottava työsylinteri aiheuttaa huonosti irroittavan kytkimen ja sitäkautta vaihteensiirto kangertelee. Loppuunajettu kytkinlevy oireilee luistavana kytkimenä, kieroksi poltettuna myös irrottaa huonommin. Yleensä vaihdekepin pitäisi siirtyä vaihteelta vapaalle ilman kangertelua vaikka kytkin ei pelaiskaan.
6h arvio vaihtoajasta ei kuulosta mahdottomalta, mikäli vaihdelaatikon irrotus työläs ja vaatii esim moottorin siirtämistä tai koko apurungon pudotusta. En tunne kys yhdistelmää niin osaa sanoa....
Kytkin ei kyllä luista. Joten voisiko ongelma olla laatikon puolella, syncrot tjsp (mitä sitten ovatkaan). Huomaa, että jos auto liikkuu vähänkään niin se helpottaa vaihteiden vaihtamista. Jos auto on paikallaan niin on vaikeampi laittaa vaihde silmään, myös pakin poisotto on vaikeaa jos auto paikallaan.
Kiitos vinkeistä. Lisää saa kertoa.
-
Fordin laatikko ei toimi ihan täydellisesti jos sellaiseen on tottunut. Meillä on myös S40 1.8 ('06) ja siinä kangertelee myös. Paikallaan ykkösen saa päälle mutta vaatii eräänlaisen varmistuksen, onhan nyt varmasti pohjassa.. Vaihto ykköseltä kakkoselle on myös jäykkä. Laatikolla on ajettu nyt 270 tkm. Toiminta ei muuttunut yhtään vaikka uusin kytkimen muutama vuosi sitten moottoriremontin yhteydessä.
Toinen kokemus on S60 D5 ('02) jossa uutena oli vaikea saada pakkia päälle. Syynä oli jokin tehtaan virhe jossa kytkinakseliin oli tullut niin jäykkää rasvaa, ettei kytkin irrottanut kunnolla. Ilmiö hävisi ajan myötä. Sitten 400 tkm mittarissa niin 4 -> 5 vaihteelle piti pientä ääntä. Sen sain kokonaan korjattua vaihtamalla laatikon öljyt. S60, Volvon oma laatikko, on erittäin hyvä ja toimii erinomaisesti. Kokemusta on monista autoista koska työn puolesta vuokraan autoja säännöllisesti - nykyään olen alkanut ruksia automaattivaihteet autoihin.. Maailman huonoin laatikko on Talbot Horizonissa, faijalla oli sellainen 80-luvulla. Kepissä ei ollut mitään tuntoa, ihan sama minkä vaihteen vaihtoi, keppi ei loksahtanut lainkaan, taipui vaan. Amazonia en ole päässyt koskaan ajamaan mutta veljeni kerto, että keppi on pitkä ja liikerata on huomattavan pitkä.
-
En ole päässyt mitään tekemään ja tutkimaan. Toisaalta en ole juuri myöskään ajanut mutta ongelma vain pahenee. Nyt ei vaihteita saa enää päälle ollenkaan jos auto on paikallaan, pitää sammuttaa ja laittaa pykälä silmään ja käynnistää taas. Vaihteet eivät mene aina kerrasta päälle enää myöskään ajaessa.
-
En ole päässyt mitään tekemään ja tutkimaan. Toisaalta en ole juuri myöskään ajanut mutta ongelma vain pahenee. Nyt ei vaihteita saa enää päälle ollenkaan jos auto on paikallaan, pitää sammuttaa ja laittaa pykälä silmään ja käynnistää taas. Vaihteet eivät mene aina kerrasta päälle enää myöskään ajaessa.
Olisiko niin, ettei kytkin irrota? Miltä vaihtaminen tuntuu liikkeellä ollessa? Jos etenee ykkösellä, pysähtyykö jos kytkintä painaa?
-
Olisiko niin, ettei kytkin irrota? Miltä vaihtaminen tuntuu liikkeellä ollessa? Jos etenee ykkösellä, pysähtyykö jos kytkintä painaa?
Tuota kytkintä mietin itsekin.
Jos auto on liikkeessä niin pääsääntöisesti vaihteet menevät aika nätisti päälle. Tosin ei aina silloinkaan, pitää useasti painaa kytkintä pohjaan ja kokeilla useamman vaihteen kautta.
Pysähtyy.
-
Mulla oli justiinsa samaa ongelmaa ja syynä oli vaihteistovaijeri.
-
Mulla oli justiinsa samaa ongelmaa ja syynä oli vaihteistovaijeri.
Löysällä siis? Mistä/miten kiristetään?
-
En ole saanut aikaiseksi tutkia asiaa ollenkaan. Autokin on ollut seisonnassa, mitä nyt muutaman kerran olen ottanut päiväksi ajoon.
Jostain syystä vaihteet menevät taas silmään suht normaalisti. Mistähän tämä voisi johtua?
-
Meilläkin on ollut vähän nihkeyttä esim. pakin päälle menossa ja 1->2 vaihteiden välin osalta. Muutoin toimii napakasti. Vaihdatin eka huollossa mitä tuo nyt meillä on vasta muutaman kuukauden ollut myös manuaalivaihteiston öljyt. Sen jälkeen toiminta ollut paljon sulavampaa. Meillä kytkin toimii ihan ok ja sopivalta kohdalta eli puolivälistä suunnilleen ottaa kiinni eli ei ole liian herkkä. Vm on 2005 ja nyt ajettu n. 153000km.
-
Millä moottorilla? Pitääpä ottaa harkintaan tuo öljyjenvaihto.
"Hauska" detaili, en ole tehnyt autolle mitään, muuta kuin silloin tällöin ajanut lyhyitä lenkkejä. Vaihteet toimivat ihan normaalisti :) Katsotaan mitä tapahtuu kun tulee talvi, silloinhan nuo viimeksi oikeastaan takkusi.
-
Millä moottorilla? Pitääpä ottaa harkintaan tuo öljyjenvaihto.
"Hauska" detaili, en ole tehnyt autolle mitään, muuta kuin silloin tällöin ajanut lyhyitä lenkkejä. Vaihteet toimivat ihan normaalisti :) Katsotaan mitä tapahtuu kun tulee talvi, silloinhan nuo viimeksi oikeastaan takkusi.
Meillä on se surkuhupaisa Ford Duratec 1.8... Onhan siinä toki ketju, mutta öljyä meilläkin jo vähän syö. Ulkolämpötilan mittari/anturi on rikki, mutta muutoin on 16-vuotiaaksi kyllä ihan kelpo kunnossa ja kakkosautona ihan ok.