Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: zzz - 17.12.2020, 09:57:23

Otsikko: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: zzz - 17.12.2020, 09:57:23
Saksasta tuotu auto. saako Voc:n toimimaan käymättä merkkiliikkeessä? Napista painettaessa puhelu menee Saksaan? Webastoa ei vissiin saa suoraan päälle, vain ajastamalla.
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: ZimKörk - 17.12.2020, 10:04:16
Webastoa ei vissiin saa suoraan päälle, vain ajastamalla.

Ainakin aiemmissa vuosimalleissa/versioissa, VOC äpissä, siinä sivulla missä on ne ajastimet, on alempana nappulat "käynnistä" ja "pysäytä" joista tapahtuu suoraohjaus. Samoin mittaristosta viiksestä voi ajastimen lisäksi myös valita "suorakäynnistys".
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: hessu80 - 17.12.2020, 10:28:22
Webastoa ei vissiin saa suoraan päälle, vain ajastamalla.
Paina keskinäytöstä ihmisen kuvaa, pysäköinti-ilmastointi ja esiasetukset. Silloin lähtee heti pohisemaan.
Mahtava käännös tuo "esiasetukset"  :D
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: D5GT - 17.12.2020, 15:35:31
Ainakin kesällä piti käydä liikkeessä, en kyllä edelleenkään ymmärrä miksi..
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: kabel - 17.12.2020, 16:45:53
Pari viikkoa sitten oli itsellä sama operaatio ruotsintuonnin kanssa. Vaati käynnin merkkiliikkeessä ja "omistajanvaihdoksen" VOC:n osalta. Em. operaation hinta oli n.30€ luokkaa ja siihen päälle sitten itse VOC-tilaus hinnaston mukaisesti.
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: alaakkonen - 17.12.2020, 20:48:43
Pari viikkoa sitten oli itsellä sama operaatio ruotsintuonnin kanssa. Vaati käynnin merkkiliikkeessä ja "omistajanvaihdoksen" VOC:n osalta. Em. operaation hinta oli n.30€ luokkaa ja siihen päälle sitten itse VOC-tilaus hinnaston mukaisesti.

Just näin. On se omistajanmuutos käytävä tekemässä jo senkin takia ettei edellinen omistaja voi säädellä autoa etänä kännykän sovelluksella.
Wetteri teki homman veloituksetta. Edellisen omistajan jäljellä ollut voc aika siirtyi myös minulle veloituksetta.
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: Ribbe - 18.12.2020, 08:00:32
Just näin. On se omistajanmuutos käytävä tekemässä jo senkin takia ettei edellinen omistaja voi säädellä autoa etänä kännykän sovelluksella.
Wetteri teki homman veloituksetta. Edellisen omistajan jäljellä ollut voc aika siirtyi myös minulle veloituksetta.
Noin sen pitääkin mennä. Tilaus on autokohtainen, ei omistaja kohtainen.
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: Hdsi - 18.12.2020, 09:07:51
Just näin. On se omistajanmuutos käytävä tekemässä jo senkin takia ettei edellinen omistaja voi säädellä autoa etänä kännykän sovelluksella.
Wetteri teki homman veloituksetta. Edellisen omistajan jäljellä ollut voc aika siirtyi myös minulle veloituksetta.

Samoin homma onnistui Keskusautohallilla, jännä vaan, että vaatii sen paikalla käynnin.
Autoonhan ei koskettu, vaan homma tehtiin huollon vastaanoton kompuutterilla.
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: kabel - 18.12.2020, 10:44:49
Merkkiliike perusteli paikan päällä käynnin sillä, että haluavat tunnistaa henkkareita vasten sopimuksen tekijän, jotta kyseessä varmasti auton omistaja / haltija.

Näyttäis jatkotilauksen teko onnistuvan esim. Bilian verkkokaupan kautta, mutta sielläkin maininta, että omistajanvaihdoksessa pitää käydä henkkoht asioimassa.
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: volvoandy - 01.02.2021, 21:07:50
Tuo lisälämmitin -ominaisuus ainakin siellä Volvon Sensus -valikoissa (Ukon kuva ylhäältä -> asetukset -> ilmastointi -alta löytyy "lisälämmitin" tms) on minun mielestä sellainen, että se aktivoituu startatessa tai ajaessa heti antaen lisälämpöä moottorille (sekä matkustamoon). Jostain Volvon manuaalista luin ettei sitä kannata käyttää jatkuvasti, vaan esim. todella kovilla pakkasilla ja pitkällä ajomatkalla se on kai eniten hyödyksi, koska autoon tulee kovemmilla nopeuksilla/kovalla pakkasella tosi paljon sitä "umpikylmää jäähdytysilmaa". Tämän takia en ole sitä aktivoinut ollenkaan päälle. Omasta mielestä se pitää ajon aikana melkoisen kovaa pöhinää, on jopa häiritsevä ainakin taajama-ajossa joten tosi vähälle on käyttö sen takia jäänyt.
https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v90-cross-country/2017w46/ilmasto/lammitin/lisalammittimen-automaattisen-kaynnistyksen-aktivointi-ja-deaktivointi (https://www.volvocars.com/fi/support/manuals/v90-cross-country/2017w46/ilmasto/lammitin/lisalammittimen-automaattisen-kaynnistyksen-aktivointi-ja-deaktivointi)
Viittaus : "Huomio

Volvo suosittelee, että lisälämmittimen automaattinen käynnistys suljetaan lyhyiden ajomatkojen yhteydessä."

Nimittäin...  ::)
Kävin ajamassa tuliterää n. 350 km mittarissa/uutta V90 T6 plugin hybridiä ja siinä oli kans tuo "lisälämmitin" aktivoitu päälle ja huomasin sen heti, kun laittoi myyjä auton käyntiin, että siellä tohisee. Otin sen saman tien pois, kun ei edes ollut kylmä keli. Jotenkin turhake ajon aikana omasta mielestä ja lisää vain polttoaineen kulutusta, voi viedä bensaa aika paljonkin enemmän? Sen 350 km kulutus tuossa T6:ssa oli ollut 9,4L ja ite sain kohtuullisen 5,6L lukeman vaikka annoin välillä possuakin. Melko paljon tuo on siis hörppinyt juuri tuon lisälämmittimen käytön takia, se pitäisi muistaa kytkeä pois päältä!!!!   :-\
Onkohan merkitystä muuten sillä onko bensa- vai dieselauto, että kuinka paljon tuo webasto ja esim. juuri lisälämmittimen "turha käyttö" ajon aikana lisäisi polttoaineenkulutusta? Olisiko suurempi bensa-autossa eli juuri sen takiahan noita plugineja on vähän haukuttukin, kun tuo ominaisuus on saattanut testeissä jopa olla päällä ja sen takia kulutukset nousseet...? Kyllä minun mielestä nykyautojen moottorit kuitenkin tuottavat sen verran sitä hukkalämpöä ettei tuollaisia lisälämmittimiä ajon aikana välttämättä edes tarvitse käyttää...
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: Säppo - 01.02.2021, 22:12:03
^ Oikeastaan se kulutuksen lisäys ei ole niinkään se syy, miksi automaattista käynnistystä ei kannata käyttää lyhyillä matkoilla. Olennaisin syy on se, että lyhkäisessä pätkäajossa Webasto ei ehdi lämmitä kunnolla, ja jos ajo on vaikka lyhyitä siirtymiä kaupasta toiseen, Weba sammuu ja käynnistyy vähän väliä. Tämä tällainen aiheuttaa karstoittumista, mutta ei tuota mitään olennaista hyötyä. Noista plugareista en tiedä mutta esim. D4 lämpenee niin hyvin, että lisälämppärin apua ei tarvitse edes -20 C kylmemmällä puolella maantiellä ajellessa joten automaattikäynnistykselle ei ole oikeastaan edes tarvetta.
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: Tetsi - 02.02.2021, 10:40:29
Nimittäin...  ::)
Kävin ajamassa tuliterää n. 350 km mittarissa/uutta V90 T6 plugin hybridiä ja siinä oli kans tuo "lisälämmitin" aktivoitu päälle ja huomasin sen heti, kun laittoi myyjä auton käyntiin, että siellä tohisee. Otin sen saman tien pois, kun ei edes ollut kylmä keli. Jotenkin turhake ajon aikana omasta mielestä ja lisää vain polttoaineen kulutusta, voi viedä bensaa aika paljonkin enemmän? Sen 350 km kulutus tuossa T6:ssa oli ollut 9,4L ja ite sain kohtuullisen 5,6L lukeman vaikka annoin välillä possuakin. Melko paljon tuo on siis hörppinyt juuri tuon lisälämmittimen käytön takia, se pitäisi muistaa kytkeä pois päältä!!!!   :-\

Ei taida pelkästään lisälämmittimen kulutus selittää tuota eroa, lisälämmitin kun vie polttoainetta n. 0,5l/h täydellä teholla käydessään.
Eikä se lämmitin enää käy ajon aikana kun moottori on saavuttanut normaalin käyntilämpötilansa, eikä näin lisää kulutusta enää tässä kohtaa. Diesel koneille varustetuissa saattaa käydä kovilla pakkasilla kaupunkiajossa kun ne ei tahdo tuottaa sitä hukkalämpöä samaan tapaan kuin bensakoneet. Saattaa jopa hiukan pienentää moottorin polttoaineen kulutusta kun lämpenee nopeammin käyntilämpötilaansa.

Itse olen pitänyt kaikissa lisälämmittimellä varustetuissa autoissani (3 volvoa ja 2 saabia) tuon automaattikäynnistyksen päällä eikä ole ollut mitään ongelmia karstoittumisen suhteen (autot vaihtuneet 150-180tkm kohdilla). Yhdessä saabissa piti vaihtaa hajonnut ohjainkortti, muuten on pelanneet ilman huoltoa.

Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: Ribbe - 02.02.2021, 11:06:06
Kyllä minun mielestä nykyautojen moottorit kuitenkin tuottavat sen verran sitä hukkalämpöä ettei tuollaisia lisälämmittimiä ajon aikana välttämättä edes tarvitse käyttää...
Ainakaan Volvon 5 syliterinen diesel ei tuota tarpeeksi lämpöä kun lämpötila alle -15. Kaupunkiajossa ei nouse 10km matkalla lämmöt normaaliksi jos vain vähän käyttää webastoa. Normaalilla lämpötilalla tarkoitan sitä että nesteen lämpötila on +80C
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: Niclashki - 09.02.2021, 12:18:34
En ole nähnyt ainakaan itse tarpeelliseksi käyttää tuota webaston automaattista käynnistystä, eritoten kun tulee välillä lyhyttä max 15km ajoa monesti päivään. Esilämmitän vain auton aina sen 25-30min ennen lähtöä webastolla. Ekassa XC60 D5 AWD -10 mallisessa uusittiin tuon takia webasto noin 115tkm kohdalla (edellinen omistaja oli pitänyt automaatilla webastoa lyhyissä pätkissä ja karstoittuminen teki tehtävänsä). Seuraava oli XC60 D5 AWD 2014, hyvin tarkeni ilman lisälämpöä yli -30 pakkasissakin molemmilla. Nykyinen V90 D5 AWD -18 ei ole vielä -30 kokemuksia, mutta -24 kun oli, niin ei silloinkaan lämpö loppunut kyllä kesken, eikä ole tässäkään automaatti käynnistys ole päällä.
Otsikko: Vs: V90 lisälämmitin VOC
Kirjoitti: volvoandy - 02.02.2024, 23:45:58
Volvo-forumeilla on paljon puhuttu tästä älyttömästä "downgradesta" eli vm. 2019 eteenpäin on vesiventtiilin toiminta tehtaalta torpattu siten ettei webasto lämmitä moottoria oletuksena ollenkaan vaan vain matkustamoa. Tämän saa muutettua siten, että vesiventtiilin liitin vain irroitetaan. Tästä on keskustelua ollut threadissa "Webaston toiminta V90:ssä". https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=103572.0 Volvo V60:ssa tuo vesiventtiilin liitin on "pikkuakun" eli start/stop lisäakun alla, sama myös ehkä V90ssä? Tässä on vinkkejä miten sen saa myös XC60 T8:ssa toteutettua :
"No niin! Nyt on vesiventtiilin "huolto" tehty omaan XC60 T8 ja nämä viestiketjun ohjeet olivat sikäli hyödyllisiä, että homma onnistui. Mutta, "pikkuakun" alta/alle ei pääse helposti XC60ssa eli se on hybridipaketin alla joten ainoa? vaihtoehto on kurkata ensin kuskin puolen rengaskotelon alta ja sieltä aika syvältä löytyi se tämän viestiketjun kuvien mukainen "simpukka" eli se vesiventtiili ja sen moottorin puoleiselta/oikealta kyljestä melko syvältä se 2-pinninen liitin. Ei tuota kyllä mitenkään kotikonstein itse ainakaan olisi voinut tehdä eli vaatii nosturia tms jotta pääsee asiallisesti värkkäämään sitä liitintä ja kuskin puolen rengas on otettava irti. Huollossa käytti sellaista metallista vajaan metrin mittaista metallityökalua, jolla sai sen liittimen vedettyä. Ilmanputsarin kotelo ja niitä letkuja joutui ottamaan kokonaan irti, että se homma onnistui sekä rengaskotelon koko kaari pois.
Suosittelen Oulun alueella Huotarin korjaamo www.huotarit.com info@huotarit.com tähän operaatioon ja tietävät nyt ainakin XC60 T8 ja toisaalta myös V60 T6/T8 sekä V90 T6/T8 ja oletettavasti XC90 T8 tavat tehdä tuo eli kaikkiin pitäisi onnistua! Ottakaa yhteyttä joko Jaakko tai Heikki, yhteystiedot löytyvät sivulta mutta tässä vielä varalta Ajanvaraus: 044 3244 234, Jaakko Huotari: 040 7402 370, Heikki Huotari 044 5335 066 Toivottavasti täällä saa noita yhteystietoja myös jakaa, poistakaa mikäli tarvetta... Mutta homma nyt selvä!"​
Tämä käytäntö ja ohje toiminee kaikissa diesel/bensa/plugari T6 ja T8 eli on aika "yleishyödyllinen". Nyt autojen moottorit lämpimiksi 2019 eteenpäin ja Oulussa homman hoitaa Huotarit!
Testailen tuota vielä omassani ja laitan vikakoodeja tms kokemuksia asiaan liittyen myöhemmin!