Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Teemu L - 25.12.2020, 21:36:22
-
Ostin muutama vuosi sitten monivammaisen XC90:n halvalla, ja eräs vioista oli longlife öljynvaihtovälillä tukittu moottori ja riittämätön öljynpaine. Koneen puhdistuksen jälkeen olen ajanut sillä 60tkm ja nyt vaikuttaisi siltä että joku kiertokanki hieman kolkottaa. Hankin halvalla 400tkm ajetun moottoriaihion, ja tarkoitus olisi peruskorjata siitä uusi mylly. Kampi, nokat ja lohko vaikuttavat varsin kulumattomilta, tosin tässäkin on ilmeisesti ollut öljynpaineongelma, koska kaikkien kiertokankien laakereista on murtunut laakerimetallia öljynkiertoon lastuina. Kammen kaulat kuitenkin kunnossa.
Kysymys kuuluu: Kannattaako käyttää 400tkm ajettuja mäntiä uusilla renkailla. En ole löytänyt mistään järkevän hintaisia mäntiä, vaan pelkkää OEM:ää tai takomäntiä on tarjolla, ja hintaluokka 1000€++. Melkoinen ero kun esim. Audin 2-litraiseen turboon saa 4kpl Mahlen mäntiä renkaineen 150 eurolla. Yleensä vaihtaisin aina männät, mutta nyt täytyy miettiä.
Onko männissä muuta vaaranpaikkaa, kuin männänrengasurien väljyys, ja itse männän kuluminen väljäksi sylinteriputkeen. 0,1mm oli ilmeisesti välyksen kulumisraja.
Tarkoitus on hieman nostaa ahtoja, koska tässä autossa on kaasulaitteisto, ja se pudottaa vähän tehoja. Pääseekö vakioturbolla ja sisuskaluilla lähellekään 300hp?
-
En ota kantaa noihin muihin, mutta tehoja tuosta saa max 270hv ja 420Nm.
-
Minulla samanlainen juttu menossa V70 2.5T vm. 2004 ajettu 300.00km. Lisää osoitteessa https://www.facebook.com/groups/896373884156304