Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Duuberitin - 29.12.2020, 04:27:14
-
Potilaana 1998 vuoden 940 Classic, Moottorina B230FT ja perässä AW71L
Korjaamopuolen olen selannut aika hyvin läpi eikä aiemmat keskustelut ole tuottanut apua ongelmaan.
Elikkäs ongelmana on tyhjäkäynti, about 750rpm käy melkosen epätasaisesti, sekä päästöt todella korkeat. Muutenhan auto käy tälleensä ajossa ihan asiallisesti.
Päästötkin kuriutuu siellä 2000rpm lähes normaali lukemiin.
Ainut ongelma ajossa on se, että moottorijarrulla jos rullailee tarpeeksi kauan, auto sammuu(esim. alamäkeen)
Auton historiasta sen verran että kyseessä on konehuoneesta palovaurion kärsinyt auto. Kaikki palaneet johdot letkut yms. vähänkään vaurioituneet osat
on vaihdettu toimivasta samanlaisesta manuaali turbosta.
Itse toimivuuteen vaikuttavia muutoksia on seuraavasti:
Räpläämätön 531 Kansi, nokka on vakio T
ollut ohjelma 0.9bar ahtopaineille, mutta nyt vakio ohjelmalla.
Kokeiltu on vaikka ja mitä, vaihdettu vielä enemmän.
EZK, LH ja Cruise antaa 1-1-1 koodin keskikonsolin pistokkeelta luettuna eli sillä rintamalla ei luulisi olevan ongelmia.
TK-säätöä ja kaasuläpän rajotinruuvia räplätty useamman kerran, toki auto säätää käyntiä itsekkin mutta tasaisesti se ei käy. Nyt läppä säädetty kiinni ja tk kytkintä säädelty.
Vaihdettu on sytkäpuolelle
Tulpat, tulpanjohdot sekä jakajan kansi ja pyörijä, ei vaikutusta.
Bensapuolella on kokeiltu nyt 3 eri purkkia ja 4 eri ohjelmaa(3 vakiota ja yksi autolle tehty), tulokset on ollut erilaisia mutta yksikään ei ole ongelmaa korjannut.
IMM on putsailtu, ei vaikutusta.
Lambda vaihdettu, ei vaikutusta(tosin motonetin tarvike, puljun koneet eivät antaneet kuin yhtä.)
Jotain saattoi unohtua mutta liekkö isompaa. Osaisiko joku tietävempi auttaa? :idiot2:
-
Paljon on tehty. Entä tuo kaksoislämpötila-anturi 3-4 pytyn vaiheilla?(ei lämpömittarin anturi). Myös imusarjan tiiviste on yksi näistä "vakioista"?
-
Suutinten o rengas kannen puolelta vuotaatko ilmaa sisään ;)
-
Kokeile irroittaa vuorotellen IMM ja lambda auton käydessä ja katso vaikuttaako.
-
Paljon on tehty. Entä tuo kaksoislämpötila-anturi 3-4 pytyn vaiheilla?(ei lämpömittarin anturi). Myös imusarjan tiiviste on yksi näistä "vakioista"?
On vaihdettu kummatkin.
Suutinten o rengas kannen puolelta vuotaatko ilmaa sisään ;)
Pitänee tämä tarkistaa!
Kokeile irroittaa vuorotellen IMM ja lambda auton käydessä ja katso vaikuttaako.
Vaikuttaa kummatkin.
-
Ei hölvää suuttimetkaan ilmaa :-\ mikä lienee kiukuttelijalla.
-
Oletko suuttimet testannu? Jumiva/tukkoinen suutin aiheutti omassa epätasaisen tyhjäkäynnin. Tyyliin kävi kolmella.
Löysin vian kun kokeilin suuttimien sähköliittimiä yksitellen irti.
-
Oletko suuttimet testannu? Jumiva/tukkoinen suutin aiheutti omassa epätasaisen tyhjäkäynnin. Tyyliin kävi kolmella.
Löysin vian kun kokeilin suuttimien sähköliittimiä yksitellen irti.
Mitenkäs näitä kannattaa lähteä testaamaan? Vaihtaa varmasti ehjät paikalleen vai saako paikalla olevia kokeiltua jotenkin?
-
Mitenkäs näitä kannattaa lähteä testaamaan? Vaihtaa varmasti ehjät paikalleen vai saako paikalla olevia kokeiltua jotenkin?
Ihan vaan auto käynnissä ja nyppäät sen suuttimen sähköliittimen irti. Käyt kaikki yksitellen läpi ja mahdollisesti viallinen suutin on se, joka vaikuttaa käyntiin vähiten. Viallisen testasin vielä irrallaan, vaikka brake cleaner spray purkki ja sopiva adapteri suutimen päähän ja 9V paristolla suutin auki. Sumukuvio oli ihan susi, tähän ultraäänipesurilla pesu vois elvyttää, jos vain saanu roskia sisäänsä.
-
Nyt kun kerkesin nuo suuttimet irrotella niin täältähän paljastui parikin asiaa, 1. Pytyn suuttimen pohjasta on lohjennut palanen ja 2. Suuttimen pohja ok erivärinen kun muissa, liekkö vaihdettu joskus.
-
Nyt kun sain nuo suuttimet testailtua niin sumukuvio oli ihan semi OK ennenkun sain rikottua ne akku jännitteellä :idiot2: nyt paikalla T5 vakiot eikä käynti paljon entisestä eroa.
-
Ongelmat kehittyy :o
Tuossa muutama viikko sitten halusin vähän testata että miten härveli pelaa kylmällä säällä, kerkesin jonkun parisataa metriä ajaa ennenkuin auto hiipui sammuksiin eikä siitä ole tähänkään mennessä lähtenyt käyntiin...
iloisesti pyörittää muttei halua lähteä käymään.
Kaasu pohjassa yrittää jo käydä startin avulla muttei pysy käynnissä vaikka startin päästää irti tai nostaa kaasun.
Elikkäs nyt on testailtu että nyt vakiot ft suuttimet laukoo normaalisti, kipinä tulee roiman iloisesti venakopan päältä vaan silti ongelma jatkuu.
Suutinpukin letkun irrottaessa tulee ihan hyvin polttoainetta ja suodatin on vaihdettu tuossa tutkiessa.
Jako on myös kohdillaan. :-\
-
Et tainnut mainita sitä bensapaineen säädintä? Niissäkin on tainnut joskus olla jotain ongelmaa? ja ainakin se ohut alipaineletku sinne imusarjalle kannattaisi katsoa. Hapertuu niinkuin ne muutkin pikkuletkut. En tiedä onko tästä mitään hyötyä, mutta kun tuntuu, että lähimain kaikki lie jo tutkittu?
-
On katsottu että kalvo on ehjä ja letku kondiksessa.
-
Vika paikannettu, Pakosarjan ja Ahtimen välissä oli melkonen vuoto, paljastui sillä kun kierroksilla alkoi savua työntämään välistä, irrotettu, puhdistettu ja tiivistetty. Auto käy nyt siististi.
Kelju tuo Pakosarjan vuoto kun ei aikaisemmin ole paljastunut.