Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: mjri - 14.11.2011, 17:48:01
-
Noin parin viikon ajan -06 vuosimallin 2.4 V50:stä on kuulunut toisinaan jarrutettaessa hankaava ääni. Kun painaa jarrua, niin oikeasta takapyörästä kuuluu jarruttamisen aikana suhteellisen hiljainen, hankaava ääni "khhhhhhhh", joka useimmiten loppuu kun jarrutus lakkaa. Välillä taas jarrutuksen lakattua ääni jatkuu hiljaisena, mutta usein syklisenä: hitaammassa vauhdissa "tsk-----tsk-----tsk----tsk" ja hieman nopeammassa vauhdissa "tsk--tsk--tsk--tsk". Vauhdin kasvaessa tarpeeksi ääni lakkaa. Hankausta/laahausta ei kuitenkaan kuulu aina, ja sitä ei kuulu lainkaan suuremmilla nopeuksilla, vaan yleensä vain n. 10-30km/h vauhdissa. Kenellekään tietoa / arvauksia, mikä mahtaisi olla vikana?
-
Vaikuttas jarruilta.onko mekaanikon vikaa? Helppo homma tarkastaa.auto ylös, pyöritä rengasta ja kuuntele miltä kuulostaa. Toki voi olla laakerivikaaki. Ei varmaan kuulu kovemmassa vauhissa, koska taustameteli peittää pienet äänet aika tehokkaasti.
-
Ei nyt tähän hätään onnistu itse säätäminen, joten täytyy varmaan kysyä asiasta ja katsoa tarkemmin kun vien auton perjantaina renkaanvaihtoon. Autosta on vaihdettu viime keväänä etupyörän laakeri, ja se piti täysin erilaista ääntä kuin nyt. Tosiaan mielestäni tämä laahaava ääni ei ole kaiken aikaa kuultavissa eikä jokaisessa jarrutuksessakaan, mutta esimerkiksi välillä jos jarruttaa vaikka 40 -> 10km/h, alkaa tuo laahaus selvästi kuulua jossain kolmenkympin kieppeillä. Välillä laahaus jää hetkeksi päälle, useimmiten lakkaa kun nostaa jalan pois jarrulta. Autolla on ajettu 99tkm, eikä jarruille ole tähän mennessä tehty minkäänlaista remonttia, jos jarrunesteen vaihtoa ei oteta huomioon.
-
Kivi jarrukilven ja levyn välissä. Hyvinkin yleinen ongelma. käy koputtelemassa jarrukilpeä vaikka lumiharjan kärjellä. Työnnä irti jarrukilpeä levystä niin kivi pääsee liikkumaan. Pakittele ja koputtele lisää.
-
Kolme kertaa on tähän mennessä ollut kivi tuon jarrukilven ja levyn välissä, ja noina kertoina tuo ääni on ollut kirkuvaa (ts. kuin hinkkaisi haarukalla lautasta) ja jatkuvaa. Tuolloin kivi on myös lähtenyt pois parin peruutuksen jälkeen, mutta nyt tuo hankaus on alkanut jo noin pari viikkoa sitten ja on äänenlaadultaan paljon matalampaa, sellaista kahinaa. Ehkä pitää iltapuhteiksi käydä vilkaisemassa taskulampun kanssa, näkyykö siellä jotain omituista.
-
Mulla kans kivi ollut kerran, piti kyllä kauheeta kirkumista.jos ei oo jarruihin koskettu hetkeen, niin kyllähän sielä alkaa palat jumittaan.itse juuri vaihdoin palat taakse, oli kyl lujassa! Laahasivat jonku verran, ja välillä kuulu semmosta ääntä ku ois joku lintu visertäny autossa :)
-
Minä veikkaan laakeria. :)
-
Eipä tuosta taskulampun kanssa vilkuilusta tullut hullua hurskaammaksi :idiot2:
Jotenkin en itse usko laakerivikaan, sillä aiempi laakerivika oli ääneltään täysin erilainen. Tiedä sitten voiko laakerivika äännellä eri tavoilla? Etupyöränlaakeri päästi sellaista korkeahkoa ulinaa, että päätä alkoi särkeä ja hyvä etteivät korvat menneet lukkoon. Nyt on tosiaan sellaista ihan selvää hankauksen ääntä.
-
Tiedä sitten voiko laakerivika äännellä eri tavoilla? Etupyöränlaakeri päästi sellaista korkeahkoa ulinaa, että päätä alkoi särkeä ja hyvä etteivät korvat menneet lukkoon. Nyt on tosiaan sellaista ihan selvää hankauksen ääntä.
Miksei voisi? Omasta ST Voortista oli myydessä menossa etupyörän laakeri ja sen tiesi vaan siitä että kuului selvä kahahdus kun jarrutti esim. 5-kympin vauhdissa terävästi...
Laakeri meni sitten melkeen heti vaihtoon uudella omistajalla.
-
Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että laakeri oireilisi erinäisen ulinan/jurinan muodossa, mutta ilmeisesti se voi myös kuulostaa hankaukselta? Kääntämisellä ei tällä kertaa ole minkäänlaista vaikutusta ääneen, toisin kuin etupyörän laakerin rikkoonnuttua.
-
Jarrusatula jumittelee, tarvitsee putsauksen/herkistelyn
-
Jotenkin olen saanut sellaisen käsityksen, että laakeri oireilisi erinäisen ulinan/jurinan muodossa, mutta ilmeisesti se voi myös kuulostaa hankaukselta? Kääntämisellä ei tällä kertaa ole minkäänlaista vaikutusta ääneen, toisin kuin etupyörän laakerin rikkoonnuttua.
Jarrusatula jumittelee, tarvitsee putsauksen/herkistelyn
Eli pyörä pois ja tutkit jarrut ja jos ei löydy vikaa niin sitten laakeria tutkimaan....
-
Sanoisin että jarrupalat loppu, vai onko näissä joku ilmoitin niille?
Laahaava/hankaava ääni siitä ainakin lähtee kun on pinta lopussa.
-
Näissähän käsijarru ottaa"käyttöjarruun"? Eli herkistely molempiin ja eritoten siihen kässärimekanismiin :buck2:
-
Eilen nostettiin auto ylös, ja oikeasta takapyörästä kuului sellaista metallista kihinää kun sitä pyöritteli. Kurkistus jarruihin kertoi syyn - ääntelevän pyörän sisempi jarrupala oli aivan finito, ja ulommanpuoleisestakin oli jäljellä enää minimaalisesti. Oli alkanut jo naarmuttaa jarrulevyä, mutta onneksi ei vielä kovin pahasti. Ei muuta kuin jarrupalojen vaihtoon... :) Vasemmastakin takapyörästä olivat jarrupalat tulleet jo lähes tiensä päähän.
Edit: Niin mitenköhän tuon käsijarrun laita, käyttääkö samoja paloja ja levyjä kuin itse käyttöjarrukin? Voisikohan olla, että käsijarru laahaa, kun palat ovat noin kuluneet... Käsijarrua olen kyllä käyttänyt aina kun auto on parkissa.
-
Onko jarruja herkistelty milloin viimeksi? Itsellä oli samaa yskää ja kun rupesin herkistelemään etujarruja niin totesin että liukutapit oli aikalailla jumissa ja joutui toisen jarrupalan hakkaamaan tukiraudasta lekalla irti kun ei irronnut muutoin, toinen jarrupala oli ihan finaalissa ja toisen olisi voinut myydä uutena osana ja levykin oli kulunut vituilleen joten meni sitten etupään jarru ja levy rempaksi tuo herkistely! ;)
Asiaan kun puuttuu ajoissa niin selviä pelkillä jarrupalojen vaihdolla tai sitten ihan pelkällä herkistelyllä.
En pois sulje myöskään laakerivikaa enkä kiveä levyn ja kilven välissä, mutta herkistelemällä voi pois sulkea tuon kiven ja liukutapit ja sitten jääkin se ah niin ihana laakeri sinne jälelle!
-
kuin näissä menee mäntä sisään?? kiertäen vai painamalla? olis itelläki palan vaihto edessä ku kahisee..
-
edessä painamalla, takana kiertämällä.
-
aika näppärän työkalun sai normi liimapuristimesta,siis sellasesta puupuristimesta, ku hitsas siihen männan kierto koloihin soppelin lätkän ruuvin päähän. ;) muten noita ei kyllä palijon vaikuta herkistellä, korkeintaan puhdistaa liukutapit
-
Pitäisi V50 vaihtaa levyt ja palat taakse, niin onko tämä nimenomaan liukutappien voiteluun sopivaa? https://www.motonet.fi/fi/tuote/600110/CRC-Jarrurasva-100ml
Vai porukka vaan puhdistaa tapit ja ei laita mitään?
-
Pitäisi V50 vaihtaa levyt ja palat taakse, niin onko tämä nimenomaan liukutappien voiteluun sopivaa? https://www.motonet.fi/fi/tuote/600110/CRC-Jarrurasva-100ml
Vai porukka vaan puhdistaa tapit ja ei laita mitään?
Kaippa tuotakin voi niihin laittaa.
Itse olen aina laittanut litiumrasvaa (sattuu olemaan paljon tarjolla) eikä ole ikinä ollut ongelmaa liukujen jumittamisella.
Tärkeintä on putsata ne tapit kunnolla.
Hyvä kikka on laittaa tappi porakoneen istukkaan ja teräsharjalla/hienolla hiekkapaperilla "sorvata" se puhtaaksi, jos siis vaatii...