Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 200 => Aiheen aloitti: Pitkänen - 29.12.2020, 18:29:04
-
Tosiaan auton on tuhannen levällään tällähetkellä ja perä paikoillaan nii kun pyörittää perää vain toiselta puolelta niin kuuluu ihme "pauketta" mutta kun pyörittää molemmilta puolilta yhtä aikaa nii ei kuulu mitään. Onko aivan normaalia vai onkos joku särki jostakin?
-
Tarkoitatko siis että yhtä rengasta pyörittäen paukkuu ja jos pyörittää molempia renkaita samaan suuntaan niin ei pauku?
Eronahan on tuolloin se, että perän ristitappi pyörii jos pyöritetään yhdestä renkaasta. Molempien takarenkaiden pyöriessä samaan suuntaan ristitappi on paikallaan.
Ja ei sen pitäisi paukkua jos ei sinne joku ole sepittänyt jotain lukkoa. Veikkaus että vanhuuttaan väljä...
-
Juuri tätä tarkoitan. Ei itellä ole mitään kokemusta näistä perä hommista mutta kaippa tuo sit pittää avata ja alkaan tutkimaan taikka vaihtaan perää. Ei pitäis olla mitn lukkosepityksiä tuohon tehty.
Kuuluisiko perän olla siis aivan äänetön pyörittäessä?
-
En nyt tiedä voiko sanoa "aivan äänetön" mutta pauke ei kuulu asiaan lukottomassa perässä.
Itselläni oli taannoin melko rispa 240 jossa ihan ajettaessa jyrkemmin kääntäessä kuului pauke kabiiniin asti. Pitkään sillä pystyi silti ajamaan, nyttemmin auto on jo purettu mutta ei sitä ainakaan sanottu perän räjähtämisestä johtuneeksi.
-
Tasauspyörästössä on vetoakselien pikkurattaiden alla kartiomaiset prikat, jotka poistavat pienten tasauspyörien välystä.Tuo esijännitys tuntuu jompaa kumpaa takapyörää käsin kääntäessä pykältämisenä.Ts. pieni tasainen rapina kuuluu asiaan. Ajaessa tuota ei kuule eikä huomaa.
-
Tuntuu juurikin semmoselta ns pykältämiseltä oikeastaan. Noh käytän perän kuitenki auki kerta se on jo lattialla odottamassa maalaus toimia.