Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Spärdegz_ - 29.12.2020, 21:57:44
-
Nyt se sitten katsuri alkoi itkemään oikean puoleisen seisontajarrun tehosta. Vasen puoli ottaa niin kuin kuuluukin, mutta oikea puoli tosiaan lähes täysin tehoton. Kuinka tällaisen linkkumekanismin omaavassa järjestelmässä pystyy säätämään kenkiä vähän enemmän auki? En ainakaan tänään asiaa tutkittuani löytänyt tätä varten mitään mekanismia.
-
linkku siellä jumissa varmastikkin on,käsijarru säädetään kun otetaan takatuhkakuppi ja pohja pois,siellä mutteri mistä säädetään,mutta veikkaan et kengät loppu,pinnan irti kengistä tai linkku jumissa,itse pyörässä ei ole säätöä kengille erikseen,semmosen voi kyllä laittaa mutta ei ole lääke nyt tässä tapauksessa
-
linkku siellä jumissa varmastikkin on,käsijarru säädetään kun otetaan takatuhkakuppi ja pohja pois,siellä mutteri mistä säädetään,mutta veikkaan et kengät loppu,pinnan irti kengistä tai linkku jumissa,itse pyörässä ei ole säätöä kengille erikseen,semmosen voi kyllä laittaa mutta ei ole lääke nyt tässä tapauksessa
Eeei välttämättä. Tämän "jenkkikäsijarrun" geometria on sikseensä perseestä, että lähes poikkeuksetta vetää vasemman jarrun kiinni ennenkuin oikealla puolen alkaa tapahtumaan mitään, ja jos kengät on kovin kaukana rummuista, ei kepin liikerata riitä vetämään molempia puolia riittävän tehokkaasti. Vastaavasti jos vain vaijeria kirpataan kepin päästä niin, että saadaan oikealle puolen tarpeeksi tehoa, jää vasen puoli jo herkästi hiihtämään.
Ratkaisu on kenkien kehintä, joko hakemalla Motonetistä tms. 200-srj säätöruuvit tai valmistamalla itse esim. pultista ja jatkomutterista. Kengät niin kehälle, etteivät jää hiihtämään, mutta alkavat ottaa jo pienestäkin vaijerin liikkeestä, niin tarvittava liike minimoituu, voimaa piisaa eikä tarvitse kikkailla sillä orgis"säädöllä" sen enempää.
-
Taka-akselin päällä olevat ohjurit kannattaa katsella kanssa, ei ole jumissa eikä ruostunut olemattomiin.
-
Kävin mätänetistä hakemassa V70 säätöruuvit ja nyt järjestelmä pelittää kuten kuuluukin :)