Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: nupopää - 05.01.2021, 12:11:08
-
Suht uutena jäsenenä mutta jo neljännen Volvon (putkeen) omistajana kyselen että onko muilla tämmöisiä kokemuksia, eli nyt pakkasilla on mennyt mittaristo pimeäksi, auto käynnistyy ja toimii muutoin täysin mutta mittaristo on jonkin aikaa täysin pimeä. Hetken päästä auton käynnistyksestä se herää eloon ja kaikki toimii ihan ok, tosin airbagista jää vikaherja näyttöön mutta sekin poistuu kun seuraavan kerran sammuttaa ja starttaa. Akun alijännitteestä ilmiö ei minusta johdu koska autossa on ylläpitolaturi ja moottori käynnistyy ihan ongelmitta.
Auto on siis xc60 D4 vm -16. Mietin voisiko vika johtua anturista joka haistelee kuskin ovea, eli auto ei ymmärrä että ovi on avattu?
-
Kuin pitkästä viiveestä mahtaa olla kysymys? Eikös nuo kaikki digitaalinäytöt ole pakkasessa tyypillisesti aika hitaita heräämään. Ei tosin ole itellä noista digimittaristoista kokemusta pakkasessa.
-
Ei harmainta aavistusta ongelmaan mutta pistä raporttia tulemaan kun saat vian selville.
Kiinnostaa kun mulla on täsmälleen samanlainen XC.
-
Viive on luokkaa 2-4 min ja voi olla että syy ei selviä koskaan koska en ala tuota varmaan kummemmin selvittään ellei ala pahemmin temppuilemaan. Diginäytön heräämisestä tuskin on kyse koska viimevuonna kolmenkympin pakkasillakaan ei vastaavaa sattunut, eli jotakin muuta siellä on takana? Osaako joku kertoa missä tuo "ovi auki-kiinni" anturi muuten sijaitsee? nopeasti katselin niin en löytänyt.
-
Ei se pakkasen aiheuttama viive nestekidenäytöissä ole pahimmillaankaan kuin parin sekunnin luokkaa ja sekin siis vain näytön päivittymistä koskevana - taustavalon pitäisi syttyä heti.
Pahasti tuollainen kuulostaa kylmäjuotokselta ts näyttö ei saa virtaa ennen kuin joku paikka vähän lämpenee ja ottaa kontaktia. Mutta tietotekniikasta puhuttaessa vian aiheuttaja voi olla mikä vaan, ohjelmistobugista alkaen. Myös alijännite tekee jänniä juttuja. Ylläpitolaturi ja auton starttaaminen ei vielä todista, etteikö alijännitettä voisi esiintyä. Eihän siihen tarvita kuin yksi vähän huono liitos, esim. perinteinen Akun navassa likaa...
Ja ne oireet voi sitten olla ihan ufoa. Omakätisesti koettu (vääränmerkkisen kanssa), että hiipuvan akun 1. oire oli trippimittarin ja kellon nollautuminen autoa startattaessa. Tässä vaiheessa pyöritti vielä hyvin. Seuraavaksi lakkasi keskuslukitus avaamasta ovia. Moottorit yrittivät, mutta eivät jaksaneet vääntää lukkoja auki. Vasta viimeisenä loppui käynnistys. Digivehkeet pelaa 0/1 logiikalla eli toimii täysin jännitteellä X volttia ja on täysin toimimatta, kun jännite on X-0,1 V. Ja kuten esimerkeistä näkyy, siinä ei ole mitään logiikkaa, mikä härpäke ensimmäisenä heittää rukkaset naulaan.
-
Oikeestaan toivoisinkin että kyse olis vaan akusta, silloinhan remppa olis vielä halpa ;) ;) Pitää tarkkailla tilannetta.