Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: kupari s40 - 07.01.2021, 22:00:49

Otsikko: S60 -01 integroitu akkulaturi
Kirjoitti: kupari s40 - 07.01.2021, 22:00:49
Alkaa olla sen verran harvakseltaan ajossa emännän S60 että integroitu akkulaturi alkaa kiinnostaa. Yksi akku jo juuri uusittu, edellisessä  audissa niitä tyhjeni ja hajosi parikin..

Piuhasysteeminä on muut  vermeet calixin ja ilmeisesti tuo laitetaan kiinni konehuoneeseen virtapiuha apusyöttöpisteeseen ja johto sulakkeella sekä maadoitus runkoon.

On ctech jolla myös ladattu mutta hankalampaa, saabissa vuosia ollut vanha calix ja käytännössä verraten paljon helpompaa paremmin suojatullakin yhden piuhan kiinnilaitolla touhuta.

Jollain kokemuksia calixin eri tehoversioista tai vinkkejä kiinnityspaikasta/kytkennästä niin otetaan mielellään vastaan. Joululahjaksi saatu motonetin 50€ lahjakortti niin tarvitse niin paljoa omia varoja investoida.
Otsikko: Vs: S60 -01 integroitu akkulaturi
Kirjoitti: kupari s40 - 07.01.2021, 23:31:57
Tilasin calixin 5A laturin 119€ + posti 4,90€ yht 123,90€ Kärkkäiseltä.
Asennussarjaan mm jakokappale + 0,5m sekä 1m johdot sekä lukituskappaleita löytyy omasta takaa tallista. Noilla jakokappaleilla näyttää hinta irtona olevan 22€ > ja jatkojohdoilla 1-1,5m siinä 25€ kieppeillä.

Katsella kun ensiviikolla postiin tulee mihin ja miten asentaisi kiinni.
Otsikko: Vs: S60 -01 integroitu akkulaturi
Kirjoitti: kupari s40 - 12.01.2021, 02:40:40
1,5h -12 pakkasessa taskulampun valossa meni yhdellä kahvi- ja parilla tupakkitauolla.

Laturi mahtui pystyynkin kiinni ilmaputsarinkotelon alaosaan kahdella läpipultilla. Pistokkeelta ensin kaapeli siirretty tulemaan laturille ja laturilta lopuille laitteille lähtee eteenpäin
Helppo ottaa säteily- ja sisälämmittimien lähtevä johto esim kesällä laturista irti niin vain laturi toiminnassa jis haluaa vain ladata..

Maajohto sulakerasian päässä olevaan valmiiseen maadoituspaikkaan, siinä on valimiina jo kolme maadoitusta pulttien alla.

Virran pieni liitin vaihdettu isompaan 8mm reikäiseen ja toisella 8mm mutterilla väliin kiinni apuvirtapaikkaan.

Isoin homma oli nostaa autoa ja irrotella pohjapanssaria reunasta roikkumaan niin pääsi pistokekaapelin välipäähän kiinni, kaapelin johtotötsähän tässä on puskurin sivussa. Reitit alapuolelta katsoen suht helppo löytää, sai hyvin palkkiin nippareilla kiinni eikä ota vetariin tai raidetankoon kiinni pyöriä käännellessä.
Ilmanputsarin kopan ja suodatitimen otti pois niin sai porattua reiät ja läpipultit koteloon kiinni.

Laturi + 1m jatkokaapeli ,1 kaapelin kiinnitysklipsi, 6 nipparia, laturin kiinnitys (noiden kokoa en muista) 2 sopivan pitkää pulttia, 2 rikkaa laturinpuolelle ja 2 mutteria, virtajohto 8mm reikäpää + 8mm mutteri kaikki mitä tarvitsi.