Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: mcnobody - 09.01.2021, 22:40:19
-
Volvo XC90 D5 automaatti 2007, ajettu 306tkm.
Pakkasten tullen alkanut ilmoittaa aika usein "Moottorijärj. vaatii huollon".
Vikakoodeina antaa yhtä aikaa:
TCM-0A31 Tiedonsiirto, ohjausyksikkö Moottorinohjausyksikön (ECM) signaali puuttuu
ECM-135F Ilmamassamittari - Liian pieni signaali
Ilmamassamittari vaihdettu uuteen, muttei auttanut. Sen jälkeen tarkempaa signaalien tutkimista ja havainto, että "ECM-Vääntömomentti moottorilta" nousee ihan järjettömiin ~6500 Nm arvoihin melkein joka kerta kun kaasua hellittää.
(https://i.ibb.co/MhPq7Bb/Virtual-Box-Windows-XP-FIN-for-VIDA2012-A-09-01-2021-19-45-54.png) (https://ibb.co/MhPq7Bb)
Ilmamassa näyttää järjellisen näköisiä arvoja, mutta toki se varmasti ihan liian vähältä tuntuu jos ECM kuvittelee vääntöä olevan tuon 6500Nm verran. ;D
Olisiko vinkkejä mistä päin ongelma voisi löytyä ja mitä mittailla lisää?
EDIT:
Sen verran vielä lisää taustaa, että ajotietokoneen virheteksti tuli ensimmäisen kerran viime keväänä esiin. Silloin en ehtinyt livenä tutkia ongelmaa ja tuo IMM:n koodi pisti silmään, joten IMM meni vaihtoon. Ongelma tuli kuitenkin myöhemmin uudellakin IMM:llä satunnaisesti vastaan, mutta vain pari kertaa ja sitten pakkaset loppuivat. Koko kesä ja syksy meni ilman koodeja ja pakasten tullen alkoi taas satunnaisesti. Kovemmilla pakkasilla käytännössä joka kerta pienen ajon jälkeen.
Nyt kun asiaa alkoi tarkemmin tutkia niin tosiaan molemmat koodit ilmestyvät yhtä aikaa. Muita vikakoodeja ei nyt tule.
Kun nappasi IMM:n piuhan irti, nollasi koodit niin ajotietokoneeseen ei tullut mitään virheilmoitusta. Vikakoodeina tuli siinä tapauksessa loogisesti:
ECM-1320 Ilmamassa - Signaali virheellinen
ECM-1330 Ilmamassa - Signaali virheellinen
ECM-1360 Ilman lämpötilan anturi - Liian pieni signaali
ja lisäksi tuo TCM-0A31 pienen ajon jälkeen, kun ECM-vääntömomentti hyppi taivaissa.
IMM-piuha irti ajotietokone oli tosiaan hiljaa eikä kertonut mistään viasta mitään.
Näyttäisi siis siltä, että ajotietokoneen "Moottorijärj. vaatii huollon" tulee esiin nyt vain tuosta ECM-135F:stä.
-
Seuraan, ihan kuin joku noista tietokoneista nyt sekoilisi pahasti.
-
Päivitystä tähän.
Volvo kävi Essential huollossa ja omamekaanikko ei käppyrän ja arvojen perusteella osannut sanoa yhtään mistä voisi johtua.
Huollon jälkeen totesi, että TMAP-anturi on rikki ja näyttää ~80°C imuilman lämpötilaksi. Veikkasi tuon vaikuttavan alentuneena tehona.
Vaihdoin ahtopaine- + imuilmanlämpöanturin uuteen ja nyt uusi näyttää oikein imuilman lämpötilaa. Tuo ~6500 Nm "ECM-Vääntömomentti moottorilta" tulee edelleen kun kaasua hellittää. Joten sen kanssa asialla ei ollut yhteyttä.
Nyt odotellaan, että ilmaantuuko vikakoodit taas talven tullen. Ne ilmaantuivat aina siis vain pakkasella.
-
Johtosarjat, varsinkin IMM johdot ja liittimet syyniin.
-
Päivitystä taas kun on pakkasia ja kilometrejä takana. Eli eipä ole vikakoodeja näkynyt, joten taisivat johtua ihan vain tuosta virheellisestä imuilmanlämpötilasta.
-
Missä sijaitsee imuilmanlämpötila anturi?
-
Missä sijaitsee imuilmanlämpötila anturi?
Ainakin XC90 D5 2007:ssa se on jäähdyttäjän vasemmassa alakulmassa:
(https://i.ibb.co/nCq8tC6/31355464-Z.jpg) (https://ibb.co/nCq8tC6)