Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: merkku - 18.01.2021, 10:32:11
-
Vm -08 V70 mk3 automaatti, ja näytössä lukee "Shift to P to remove key", kun yrittää ejectoida virta-avainta pesästään. Ulkolämpö -10c. Vaihteenvalitsin on jo P-asennossa, eikä liiku mihinkään. Jarrupoljin pohjassa tai ei. Onko forumilaiset törmänneet moiseen ennen, että mikä voisi olla vikana?
Tekee tuota silloin tällöin. Akku oli ennen tätä ylläpitolatauksessa, niin ei todennäköisesti johtunut akun alhaisesta varauksesta. On muutenkin tuore akku. Vaihteenvalitsimen saa liikuteltua muihin asentoihin, kun työntää metallisen vara-avaimen vaihteenvalitsimen lukituksen avausreikään. Mutta siirtely eri asentoon ja takaisin P-asentoon ei auta tilanteessa. Jälleen jos yrittää ejectoida virta-avaimen kolostaan, tulee tuo sama "shift to p..."-ilmoitus.
Myöskään ei auta, jos painelee start/stop-nappia virrat päälle ja pois ilman jarrupoljinta ja yrittää sitten ejectoida. Mutta sain avaimen kolostaan, kun painoin start/stop-nappia jarrupoljin pohjassa, ja sitten kokeilin avaimen ylostuloa. Mutta ei silloin startannut, tai ehtinyt startata.
Auto on nyt lämmityksessä, niin kokeilen vähän myöhemmin kun on ollut ensin hetken piuhan päässä, että starttaako. Täytyy samalla katsoa, onko tullut jotain vikakoodia.
-
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210118/85a9e3d0b6e5cb158cc310b556ea55de.jpg)
Tässä vielä kuva.
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
Terve,
Mulla samanlainen ominaisuus, kun auto oli purettuna ja virrat pois la akku lataamattta muutaman kuukauden kansirempan takia l. patterit tyhjät. Aivan vastaavasti avain jäi jumiin pesäänsa, mittarivalot paloi iloisesti, ja vaihdekeppi ei liikkunut P-asennosta mihinkään. Tällä kertaa auttoi akun irrottaminen ja täyteen lataaminen akkulaturilla. En tiedä mikä siinä oli. Arvaan, että tyhjähkölläkin akulla saa mittaripaneelin valot loistamaan iloisesti, mutta siihen se sitten jääkin l. virrat/jännitteet ei riitä edes solenoidin vetämiseen, saatikka sitten startin pyöritykseen. Eikä nää commonrail-vehkeet lähde muutenkaan käymään pelkästään startilla, jos virta ei riitä aukomaan suuttimia.
-
Lähti käymään nyt ihan normaalisti kun oli ollut tunnin lämpeemässä. Oisin tietty voinut tarkistaa vielä akun varauksen ennen ja jälkeen, tuo lämmityspiuhan kytkentä kun lataa samalla akkua. Olin kyllä ollu edellisiltana pari tunti ajossa, että jos ei ole jääny joku moduli kuluttamaan virtaa, niin ei sen akun pitäis tyhjentyä noin nopeasti muutaman tunnin aikana.
-
No nyt on ollut muutama päivä kunnon kelejä testailla akun kuntoa; omassa pihassa seisoo V70 2.4D 2008, mikä on tämän kylän pakkasilla vielä lähtenyt käymään, ja kestänyt parin kymmenen minuutin Webaston käyttöä. Lähtee kyllä käymään, muttei ehkä enää kuin palmupuun alta. Naapuripihassa on samanlainen konepelti pystyssä, ja piuhan päässä odottelemassa hyvin pakastetun akun latautumista. Viikonlopun -20C...-25C on ihan jo pakkaskeli, uudemmallekin akulle.
-
Ei ole nyt toistunut tämä ongelma enää, eikä Vida antanut mitään vikakoodia asiasta. Pitää jäädä seuraamaan toistuuko ongelma kun perjantaille on ennustettu n. -20C pakkasia. Pari kertaa ilmennyt aikasemmin kylmemmillä keleillä. Ekan kerran oli -25C, ja toisella kertaa -13C.
-
Mahtoiko tämän vian aiheuttaja selvitä koskaan vai hävisikö vika omia aikojaan?
meidän S80:ssä nyt samanlainen ongelma..
-
Jos ei muu auta niin akkukaapelin irroitus hetkeksi voisi auttaa ensihätään.
-
Mahtoiko tämän vian aiheuttaja selvitä koskaan vai hävisikö vika omia aikojaan?
meidän S80:ssä nyt samanlainen ongelma..
Kaverilla oli vastaava probleema.
Jarruasento anturin vaihdolla ratkes vika.
Tosin v70 mk2.
-
Ei ole nyt toistunut tämä ongelma enää, eikä Vida antanut mitään vikakoodia asiasta. Pitää jäädä seuraamaan toistuuko ongelma kun perjantaille on ennustettu n. -20C pakkasia. Pari kertaa ilmennyt aikasemmin kylmemmillä keleillä. Ekan kerran oli -25C, ja toisella kertaa -13C.
Ei ole minullakaan enää esiintynyt tätä ongelmaa. Yleensä kyllä auto on pakkasilla ollut ensin piuhan päässä latauksessa ja webastolla lämmittetetty, josko sillä mitään vaikutusta on ollut.
Voihan se vaan olla, että akun alhainen varaus ei siis ole enää päässyt vaikuttamaan asiaan.
-
Meillä tokeni kun kävin toisilla avaimilla laittamassa lukkoon ja avasin. Eli siellä menee joku bitti poikittain ohjelmassa...
-
Meillä tokeni kun kävin toisilla avaimilla laittamassa lukkoon ja avasin. Eli siellä menee joku bitti poikittain ohjelmassa...
Tätä täytyy kokeilla, kiitos.
-
Vaihteenvalitsimen saa liikuteltua muihin asentoihin, kun työntää metallisen vara-avaimen vaihteenvalitsimen lukituksen avausreikään.
Hei minulla kävi nyt samoin. Mutta mistä löytyy tuo avausreikä?
-
Käyttöohjekirjasta löytyy. Kuva liitteenä
(https://i.ibb.co/1dDqZBp/IMG-3376.png) (https://ibb.co/1dDqZBp)