Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: samirai - 15.11.2011, 18:00:21
-
Näitä ongelmia yritelty setviä kavereiden ja työkavereiden kanssa sekä tietenkin nettiä pläärämällä. Laitanpa nyt vielä tänne viestiä, kun ei ole selvinnyt. Eli seuraavanlaisia oireita ollut viime päivinä:
Perjantai:
Auto ei lähtenyt käyntiin avaimesta ollenkaan, pienen työntöavun jälkeen lähti. Tähän vaihdettiin sitten starttimoottori (kun sattui löytymään kesäisen rempan takia yksi tehdashuollettu.) Sitten lähti käyntiin ja toimi ok.
Lauantai:
Seuraavaksi rupesi tekemään semmosta, että jonkun matkaa ajettua valot rupesivat himmenemään, sisäpuhallin ei puhalla normaalisti, eli siis yleisesti virta putosi.
Maanantai:
Mittasin akun navoilta jännitteet:
Auto sammutettuna: 12.4 V
Auto käynnissä, valot päällä: 11.6-11.9V
Vaihdoin eilen tuohon laturin jännitteensäätäjän, kun joku sitä veikkaili ja oli "vain" 10e euron palikka. Sen jälkeen käynnissä ollessa jännite näytti kilometrin ajon jälkeen 12.5V. Ajattelin että siitä se kaiketi lähtee nousemaan, kun vaan ajaa. Parkkin ajettuani annoin sen käydä vielä hetken ilman valoja.
Tiistai:
Aamulla töihin lähtiessä auto starttasi nätisti ja valot vaikutti olevan ok, kunnes ihan loppumatkasta ne taas rupesivat himmenemään. Pääsin kuitenkin töihin asti ja pidin autoa hetken käynnissä, valot ym. sähkölaitteet sammutettuina. Töistä kun olin lähdössä, niin avaimesta kääntämällä mittariin kyllä syttyi valot, mutta vähän himmeänä, eikä se jaksannut startata. Pienen työntöavun jälkeen Voletti lähti käyntiin, mutta nyt oli koko matkan valot himmeänä ja esim. jarruja painaessa valot, mittarivalot himmeni ja sisäpuhallin pienensi kierroksia. Tehot, tai ainakin kierrokset, tuntuivat olevan "rajotettuja", kun yli 3krpm(mittarin mukaan) en oikein saanut ja kun iskin tallan pohjaan, niin tuntui melkein tukahtuvan koko kosla... :-\
Onko ideoita, että missä vika piilee, tai mitä pitäisi testata tai mittailla, että voisi kohdentaa ton vian johonkin tiettyyn osaan?
-Sami
-
Mikäs se laturin todellinen kunto mahtaa olla, ja oliko tu0 12,5v käynnissä vai sammutettuna, käynnissä ollessaan ehjä laturi/jännitteensäätäjä pitäisi mittaustuloksen akun navoilta olla tuolla 14v paikkeilla, ja minkä ikäinen/kuntoinen akku on .
-
12.5V siis käynnissä ollessaan, valot päällä, eli voltin enemmän kun ennen jännitteensäätäjän vaihtoa. Akku näyttää hyväkuntoiselta, sen enempää sitä en ole testaillut tai mittaillut, se on n. 2-3 vuotta vanha.
-
mittaa akku ja tarkista onko akun kennot veden peitossa jos on vakio akku.
-
Tarkasta tai tarkistuta että häviääkö akusta virta kun auto seisoo eikä mitään ole päällä.
-
Kyllä se nyt vahvasti vaikuttaa siltä, että laturi on täysremontin tai vaihdon tarpeessa.
Omaani eilen laitoin motonetin vaihtolaturin, kun ei vanha enää säädin-/hiililpaketin vaihdolla toiminut muutamaa kuukautta pitempään. Liukurenkaat oli niin kuluneet, että uusilla hiililläkin löi kipinää.
-
Eipä käynnistynyt enää 2-3 tunnin parkissa seisomisen jälkeen. Putsasin ja kiristelin laturin pään johtoja, venakopasta koriin menevää latta-mallista maakaapelia(?) ja akun kengät sekä navat. Ei ole nyt yleismittaria käsillä, että voisi mittailla tippuuko se akun jännite yön aikana tai näin muutaman tunnin aikana.
-
Onko mittaristo normaalitilanteessa toimiva? Eli latausvalo ym toimii?
Jos laturi ei lataa kunnolla, alkaa lähes kaikki varoitus hehkua himmeästi ja latausvalo syttyy. Taisi omassa tosin käydä näin vasta lähempänä 10-11 volttia. 12,jotain volttia ei mitenkään riitä pitämään hyvää latausta akussa, kyllä 13,5V saisi olla.
Täysin kypsä akku oireili 940:ssä niin, että auto toimi ihan normaalisti päivän, kun se aamulla astutettiin käyntiin. Latausjännite oli normaali, mutta yön aikana jännite putosi hiukan alta 12 volttiin, eikä auto jaksanut startata.
Oma 740 taas starttaa erittäin helposti (epävolvomaisesti ekalla pyörähdyksellä) ja siinä riitti 10volttia laiskaan starttiin.
Siinä oli laturi loppu ja sen näki heti, kun kurkkasi laturin perään ja näki kipinöinnin. Latausvalo sammui aamulla vielä kierroksia antamalla, iltaan mennessä ei enää ladannut ollenkaan. Eiliseen asti toimi normaalisti.
-
Mittaristo kyllä toimii. Latausvalo palaa vain sillon kun käännän virrat päälle, sammuu kun käynnistää. Äsken sain apuvirtaa ja sen avulla lähti käyntiin. Nyt on myös akkulaturi, laitan akun yöksi siihen.
-
Voisi olla kyllä ihan huonon akun syytäkin.
Meillä heikko akku purkaantui yön aikana itsekseen, mutta ajaessa kyllä laturi jaksoi puskea riittävästi virtaa sähkölaitteiden käyttöön. Akun kuormitusmittaus ei näyttänyt mitään, joten vikaa etsittiin turhaan muualta. Latausjännite oli alimmillaan siinä 12,5V paikkeilla, eikä milloinkaan noussut yli 13,5 voltin. Latausvalo ei palanut, koska jännite pysyi kuitenkin päälle 12 voltin.
-
Iskin akun laturiin, 3A näyttää.
-
Tollasethan nyt taas voi johtua miljoonasta eri asiasta.. Akku, maadotusongelmat(?), oikosulut, laturi, listaa voi jatkaa loputtomiin.
-
Veikkaus myös tuonne laturiin. Liukurenkaat loppu. Varmuuden saat kun mittaat jännitteen suoraan laturin perästä auton käydessä.
Jos antaa enemmän kuin akulta mitattuna, huonoja liitoksia välillä laturi-akku.
Ota huomioon että latausjännite kiertää startin kautta... :)
Voi olla myös se kuuluisa johdon syöpyminen siinä missä kulkee kampiakselin etupään ali ja vetää runkoon.
-
Noniin.. toissayönä oli akku laturissa ja eilen toimi hyvin valot ja muut sähkölaitteet. Tänä aamuna kuitenkin taas rupesi valot himmenemään ja himmeinä ne oli kotiin ajaessakin. Puhallinkaan ei jaksa puhaltaa ja esim. vilkuttaessa mittarin valot himmenee vilkun tahtiin.. :D Laturiinhan toi sitten viittais mun logiikan mukaan. Pitänee mittailla suoraan laturilta vielä ja verrata akkuun..
-
Laturin saan vissiin huomenna, saa nähdä miten se vaihto onnistuu, ei ole moista palikkaa tullut vaihdettua mihinkään autoon. Akku ainakin kannattanee irroittaa ennen toimenpidettä.. :D Mahtaakohan saada ihan yläkautta vaihdettua? Pakosarjan puolella näytti olevan ja suht hyvin esillä.
Akku vaikuttaisi mittausten perusteella vielä suht hyväkuntoiselta. Ottaa virtaa vastaan akkulaturista jne.
-
jos hihnoja ei ole aikoihin vaihdettu, kannattaa laittaa ne samalla. Useimmiten laturi laitetaan yläkautta volvoihin.
-
Kerroit noista jännitteistä... onko motonetin yleismittari vai ihan oikein näyttävä?
-
Pieni viive oli huoltoprojektissa, mutta nyt vaihdoin laturin ja näyttäisi toimivan!